۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۱
کد خبر: 81520163
T T
۰ نفر
ترجمه جديد 70 كتيبه اورارتويي انجام شد

تهران- ايرنا- يك استاد زبان شناسي گفت: قرائت و ترجمه جديد 70 كتيبه اورارتويي در ايران شامل سنگ نوشته، صخره نوشته و...توسط پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، مريم دارا روز چهارشنبه در بيست و سومين نشست علمي موزه ملي ايران افزود: طرح موضوع كتيبه هاي اورارتويي موزه ملي ايران در راستاي انجام پژوهشي با عنوان قرائت و ترجمه جديدي از تمامي كتيبه هاي اورارتويي ايران از زبان و خط اورارتويي به فارسي انجام شد.

مردم امپراتوري اورارتو (قرن ششم پيش از ميلاد) در حومه درياچه وان به پايتختي شهري در نزديكي شهر كنوني وان و در بلندي‌هاي ارمنستان كه امروزه در شرق آناتولي در تركيه كنوني، زندگي مي‌كردند.

وي اضافه كرد كه اين پژوهش همراه با تمامي آرا و تفاسير گوناگون قديمي و جديد و همچنين نظرات پژوهشگر در خصوص هر كتيبه و قرائت و ترجمه آنها و بررسي تاريخي –فرهنگي كتيبه ها همراه بوده است.

اين استاد زبان شناسي افزود: برخي از مطالعات انجام شده در زمينه اجراي اين طرح در موزه ملي ايران انجام گرفته كه در اينجا ارايه مي شود.

دارا ضمن معرفي كوتاهي از تاريخ فرهنگ اورارتوها، درباره سنگ نوشته هايي از بسطام كه يكي از آنها در تالارايران باستان نمايش داده مي شود،

ازاستل مرگه كاروان، سنگ نوشته قلاتگاه، سنگ نوشته سياه چشمه، الواح كوچك بسطام، سفال نوشته ها، گوي ها و اثر مهرهاي اورارتويي در ايران كه در مجموعه موزه ملي ايران نگهداري مي شوند سخن گفت.

به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، اين استاد زبانشناسي اظهار داشت: حدود 1700كتيبه تاكنون از اورارتوها شناسايي شده كه بيش از 70 كتيبه در ايران به دست آمده است.

به گفته دارا ، كتيبه هاي اورارتويي ايران شامل سنگ نوشته ، صخره نوشته ، فلز نوشته ، لوح، سفال نوشته ، جاي مهر و گوي هستند و موزه ايران باستان از جمله موزه هايي در جهان است كه كتيبه هاي اورارتويي در آنها نگهداري مي شود.

اورارتوها از حدود قرن نهم تا هفتم ق.م در محدوده سواحل ميان سه درياچه اروميه ايران ، سوان ارمنستان و وان تركيه حكومت مي كردند .اين پادشاهي با قدرت گرفتن به نواحي ديگر مانند شرق درياچه اروميه و شمال غرب درياچه وان نيز گسترش يافت .آثاري كه از اين اقوام باقي مانده عمدتا از استان هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي به دست آمده است .

اورارتوها در طول حكومت خود از زبان آشوري و اورارتويي و همچنين خط ميخي و هيروگليف استفاده مي كردند و زبانشان هم خانواده زبان حوري بود.

فراهنگ**1355**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ