سازمان حج تهدید به صدور اطلاعیه درباره كاهش روادید عمره كرد

تهران - ایرنا -رییس سازمان حج و زیارت به كاهش صدور روادید عمره در روزهای اخیر اشاره كرد و گفت: از 10 روز گذشته شاهد كاهش صدور روادید عمره در كنسولگری های عربستان هستیم كه این روند با شیب تندی در جریان است به نحوی كه تاكنون 50 درصد كاهش در صدور روادید را شاهد بوده ایم.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه سازمان حج و زیارت،‌ سعید اوحدی به تشریح آخرین وضعیت صدور روادید عمره گزاران ایرانی پرداخت و افزود: تلاش ها و مذاكرات خوبی از سوی دستگاه دیپلماسی كشور با وزارت خارجه عربستان صورت گرفته و همچنین مذاكراتی را نیز با وزارت حج عربستان، شخص وزیر و معاونان وی حتی به صورت تلفنی داشته ایم.

اوحدی اضافه كرد: نگاه ما این است كه با توجه به اینكه تمام مجوزها در قراردادها قید شده و عدد عمره گزاران و تمام قراردادها به تایید وزارتخانه های خارجه و حج عربستان رسیده است، دلیلی برای كاهش در روند صدور روادید نیست و تقاضای ما این بود كه این مشكل باعث نشود شاهد لغو برخی پروازها باشیم كه البته امیدواریم با قول مساعدی كه دادند تا یكی دو روز آینده این مشكل برطرف شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 60 هزار مجوز ویزای عمره با تایید وزارت خارجه و حج عربستان برای صدور روادید عمره در كنسولگری های این كشور در تهران و مشهد وجود دارد.

اوحدی اظهار كرد: دلایل مختلفی از جمله كمبود نیرو در كنسولگری های عربستان در ایران از سوی طرف سعودی اعلام می شود كه ما نیز از وزارت امور خارجه كشورمان در این خصوص درخواست كرده ایم و بر اساس اسامی و تعداد نیروهایی كه آنها اعلام كرده اند، روادید فوری برای نیروهای كنسولگری صادر خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت خاطر نشان كرد: اگر روند كاهش صدور روادید ادامه داشته باشد كه متاسفانه تا امروز ادامه داشته است و اگر تلاش های دستگاه دیپلماسی كشورمان به نتیجه نرسد و مشكل موجود تا روز سه شنبه حل نشود و وعده وزارت حج عربستان و كنسولگری های آن كشور در ایران محقق نشود، همانگونه كه پیش از این نیز به اطلاع مردم رسانده شده مجبوریم در روز سه شنبه در قالب اطلاعیه ای تغییرات و جابجایی های جدی را در برنامه پروازهای عمره اعلام كنیم.

وی اظهار داشت: اگر با همین شیب و روند بخواهند روادید صادر كنند، 50 درصد پروازهای ما در مرحله دوم اعزام های عمره لغو خواهد شد و ما به همین منظور بابت این اتفاق از مردم عزیز پوزش می خواهیم، البته امیدواریم تا یكی دو روز آینده این مشكل برطرف شود.

اوحدی توضیح داد: لغو 50 درصد پروازها تغییرات جدی را در جابجایی پروازها و گروه های قیمتی ایجاد خواهد كرد به دلیل اینكه ما همه برنامه ریزی ها را از قبل انجام داده ایم كه به طور یقین مردم فهیم و صبور نیز به شرایطی كه در آن قرار داریم اشراف دارند و در این خصوص همكاری لازم را خواهند داشت.

وی ادامه داد : امیدواریم مشكلات موجود برطرف شود ولی اگر این روند ادامه داشته باشد، یقینا تمام خسارت ها بر عهده شركت های طرف قرارداد سعودی خواهد بود به دلیل اینكه مجوز تعداد قراردادها به تصویب وزارت حج و وزارت خارجه عربستان رسیده و جایی برای رسیدن به شرایط فعلی نداشتیم كه البته بازهم امیدواریم شرایط به حالت عادی بازگردد همانگونه كه وزارت حج عربستان و كنسولگری ها قول مساعدت داده اند.

اوحدی در خصوص روند اعزام های عمره گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته امسال برای نخستین بار عمره گزاران ایرانی از دهه اول ماه صفر عازم سرزمین وحی شدند و تاكنون در مرحله اول اعزام های عمره حدود 280 هزار زائر ایرانی به عمره اعزام شده اند.

وی افزود: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان مرحله اول اعزام های عمره تا 20 اسفندماه تعداد عمره گزاران ایرانی به مرز 320 هزار نفر برسد و در مرحله دوم اعزام های عمره كه از 21 اسفند آغاز خواهد شد و تا 27 خرداد سال آینده ادامه خواهد داشت كه امیدواریم به 750 هزار زائر اعزامی در عمره برسیم.

وی در خصوص توقف فعالیت سامانه فاخر در روزهای اخیر نیز توضیح داد: به دلیل شرایط موجود از هفته گذشته تصمیم گرفتیم كه سامانه فاخر را متوقف كنیم و این سامانه در واقع در حال حاضر بسته است لكن امیدواریم با برطرف شدن مشكلات موجود شاهد فعال شدن مجدد این سامانه باشیم و در اعزام زائران وقفه ای ایجاد نشود.

وی در خصوص حج سال آینده نیز اظهار داشت: با استقبال خوب متقاضیان امروز ظرفیت كاروان های حج 94 صددرصد تكمیل شده و زائران قسط اول هزینه سفر را پرداخت كرده اند و قسط دوم نیز در هفته اول اردیبهشت ماه 94 از زائران دریافت خواهد شد.

نامبرده با بیان اینكه امیدواریم شرایط موجود صدور ویزا مشكلی را برای اعزام عمره گزاران ایجاد نكند، گفت: این مشكل یقینا به حج تمتع كه در واقع فریضه واجب و شرعی نیز هست سرایت نخواهد كرد و امیدواریم زائران حج و عمره به راحتی و بدون هیچ وقفه ای به سرزمین وحی اعزام شوند.

اجتمام**7268**1436
۰ نفر