۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳
کد خبر: 81515435
T T
۰ نفر

تجاوز ارتش تركیه به خاك سوریه

۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳
کد خبر: 81515435
تجاوز ارتش تركیه به خاك سوریه

آنكارا – ایرنا – ارتش تركیه به دلیل واهی محاصره مقبره شاه سلیمان عثمانی در خاك سوریه، یكشنبه شب با 50 دستگاه تانك وارد خاك سوریه شد و نیروهای نظامی خود در این منطقه را به خاك تركیه منتقل كرد.

به گزارش ایرنا، 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر تركیه بامداد امروز (یكشنبه) در یك كنفرانس خبری در آنكارا این خبر را اعلام كرد و

گفت: پیش از اینكه پرچم تركیه در مقبره شاه سلیمان پائین آورده شود، نیروهای مسلح تركیه در منطقه دیگری از سوریه پرچم تركیه را به اهتزاز درآورده و آنچه كه (به گفته وی) امانت مقدس در این مقبره بود، به تركیه منتقل شد.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم بقایای جسد سلیمان شاه را به مكان دیگری در سوریه كه تحت كنترل ارتش تركیه قرار دارد، منتقل كنیم.

داوداوغلو در توجیه علت تخلیه این مكان كه تركیه مدعی است براساس قراردادهای بین المللی خاك این كشور شناخته می شود، افزود: پیشتر نیز دو بار مقبره سلیمان شاه در داخل خاك سوریه جابه جا شده بود.

نخست وزیر تركیه با بیان این كه این عملیات از یك هفته پیش مطرح بود و شب گذشته نیروهای تركیه از دو نقطه وارد خاك سوریه شدند، گفت: در این دو عملیات كه به طور همزمان انجام شد، بخشی از نیروهای تركیه به روستای 'الشمسه' سوریه رفته و پرچم تركیه را به اهتزاز درآورده و همزمان طی عملیات دیگری پرچم تركیه از مقبره سلیمان شاه پائین آورده شد و نیروهای حافظ این مقبره و امانات موجود در این مقبره به تركیه منتقل شد.

نخست وزیر تركیه ادامه داد: در این عملیات درگیری رخ نداد و فقط یك سرباز ارتش تركیه در شروع عملیات در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

داوداوغلو گفت: نیروهای تركیه بامداد امروز به تركیه بازگشته و فقط شمار كمی از آنها در روستای الشمسه باقی ماندند.

وی در پاسخ به اینكه آیا تركیه در خصوص این عملیات به سوریه و یا نیروهای محلی خبر داده و در این زمینه همكاری كرده است؟ گفت: این منطقه خاك تركیه محسوب می شود و تركیه با استناد به حقوق بین المللی خود این عملیات را انجام داده است و فقط برای اینكه حادثه ناگواری رخ ندهد، پس از شروع عملیات، نیروهای ائتلافی بین المللی را كه علیه داعش می جنگند، مطلع كرده است.

داوداوغلو با اشاره به این كه به دنبال خروج نیروهای تركیه از مقبره سلیمان شاه، این مكان منفجر شده است، بیان كرد: مقبره جدید سلیمان شاه بطور موقت در روستای الشمسه سوریه خواهد بود.

پیشتر نیز چندین بار گزارش شده بود كه داعش مقبره سلیمان شاه را محاصره كرده ولی تركیه همواره ادعا می كرد كه این نقطه خاك تركیه است و اگر تعرضی به آن صورت بگیرد، به شدیدترین وجه مقابله خواهد كرد.

حدود 50 نظامی ارتش تركیه به طور دوره ای محافظت این مقبره را به عهده داشتند.

بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان تركیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 میلادی، این مكان تحت حاكمیت تركیه قرار دارد و سربازان تركیه ای از آن محافظت می كنند.

تركیه در كنار كشورهای آمریكا، عربستان، قطر و برخی دیگر از كشورهای غربی - عربی از حامیان گروه های تروریستی در سوریه به شمار می روند كه تاكنون (از اسفند ماه سال 1389) موجب كشته شدن صدها هزار مردم بی گناه سوریه شده اند.

خاورم/2011/1275

سرخط اخبار جهان