۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۹:۰۵
کد خبر: 81512841
T T
۰ نفر
دانش جامعه درباره مواد مخدر صنعتی افزایش یابد

ارومیه - ایرنا - معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: باید ساز و كاری فراهم شود تا دانش عمومی در خصوص مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی در كشور افزایش یابد تا زمینه گرایش كمتر مردم به این مواد را فراهم كنیم.

پرویز افشار ، پنجشنبه در جلسه تخصصی كمیته‌‌ های چهارگانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی افزود: دانش كافی در جامعه امروز در باره مواد مخدر سنتی وجود دارد ولی این دانش درمورد مواد مخدر صنعتی به هیچ وجه كافی نیست و باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشیم.

وی اضافه كرد: بر همین اساس، تربیت آموزشگر و ارتقای اطلاعات اقشار مختلف مردم در دستور كار جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته كه امیدواریم بتوانیم موفق باشیم.

وی اظهار كرد: توجه ویژه به موضوع پیشگیری به عنوان شاه بیت مبارزه با اعتیاد، شناسایی گلوگاه ها و گروه های اجتماعی موثر و استفاده از آنها برای مقابله با شیوع مواد مخدر و برنامه‌ ریزی برای بهره ‌گیری از فضای مجازی برای ارتقای آگاهی و نهادینه سازی فرهنگ مقابله با اعتیاد، تكمیل چرخه درمان از طریق ارتقای حمایت های اجتماعی و ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان از دام اعتیاد از جمله مواردی هستند كه می تواند در زمینه مبارزه با مواد مخدر در جامعه نمربخش باشند.

وی ادامه داد: اعتیاد مقوله ای است كه ظهور آن می تواند علت های متنوعی از جمله فرهنگی، اجتماعی، جسمی، روانی، اقتصادی و خانوادگی داشته باشد پس باید از همه جهات، این معضل را مورد بررسی قرار داد.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: پدیده مواد مخدر و اعتیاد یك موضوع پیچیده و چند وجهی است و مقابله با آن نیازمند اقدام مشترك و همه جانبه از سوی متخصصان این امر نظیر روانشناسان، روانپزشك ها، جامعه شناس ها، مددكاران و مشاوران اجتماعی است.

افشار بر لزوم افزایش مراكز درمانی ترك اعتیاد و توجه به توزیع مناسب جغرافیایی آنها به لحاظ دسترسی راحت تر افراد به خدمات این مراكز تاكید كرد و افزود: در مبارزه و مقابله با مواد مخدر، بخش درمان و مبارزه انتظامی باید همراه و همگام یكدیگر حركت كنند چراكه اقدام انتظامی بدون ملاحظات اجتماعی در برخی موارد می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

وی با قدردانی از اقدامات انجام گرفته در آذربایجان غربی در موضوع مقابله با مواد مخدر اظهار كرد: این اقدامات خوب است ولی كافی نیست و باید با جدیت و اهتمام بیشتری در این زمینه فعالیت كنیم.

ایران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی كشورهای عمده تولید كننده مواد مخدر و همچنین به عنوان نزدیك ترین راه انتقال مواد مخدر از شرق آسیا به اروپا، همواره به عنوان یكی از قربانیان این امر در دنیا شناخته شده و مبارزه های بسیاری نیز در این خصوص داشته است.

در سالهای اخیر نیز كه مواد مخدر صنعتی در دنیا رواج پیدا كرده، این نوع مواد از طریق كشورهای مختلف به داخل كشور قاچاق می شوند و با شیوع مصرف این مواد، صدمات جبران ناپذیری بر جوانان وارد می آید.

در حال حاضر نیز بخش مهمی از مواد مخدر كشف شده توسط نیروی انتظامی را مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه تشكیل می دهند.

8137/2093 / 1876
۰ نفر