۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81510138
T T
۰ نفر

آخرين تحولات ميداني در جنوب سوريه

۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81510138
آخرين تحولات ميداني در جنوب سوريه

تهران - ايرنا - سايت خبري تابناك مي نويسد :تحولات ميداني در مناطق جنوبي سوريه كه در قالب نبرد شديد ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت با گروه‌هاي شورشي جريان دارد، اين روز‌ها به شدت در عرصه بين‌المللي مورد توجه قرار گرفته است. يك روزنامه لبناني در گزارشي به بررسي آخرين تحولات مربوط به نبرد در اين منطقه و وضعيت نيروهاي حاضر، از جنبه داخلي و ارتباطات خارجي پرداخته است.

به گزارش «تابناك»، روزنامه لبناني «الاخبار» در مطلبي به بررسي آخرين تحولات ميداني در جنوب سوريه پرداخته و مي‌نويسد، در نخستين گام از نبرد‌ها براي آزادسازي جنوب سوريه از گروه‌هاي شورشي ـ كه مورد حمايت اردن و رژيم اسرائيل هستند‌ ـ نيروهاي ارتش سوريه به همراهي نيروهاي حزب‌الله و افسران ايراني، موفق به پيشروي‌هايي شده‌اند.

از سوي ديگر، گروه‌هاي مسلح شورشي، اتاق جنگي را در اردن تشكيل داده‌اند كه تحت نظارت اردن، آمريكا، فرانسه و عربستان است و رژيم اسرائيل نيز وظيفه تأمين اطلاعاتي اين اتاق جنگ را بر عهده دارد.

در اين مطلب كه به قلم سردبير روزنامه مذكور به نگارش درآمده، اشاره شده كه در جبهه جنوب سوريه، اكنون براي محور مقاومت اين موضوع آشكار شده كه تلاش‌هاي طرف مقابل طي يك سال و چند ماه گذشته، در راستاي دستيابي به پيشروي‌هاي كيفي در درعا و قنيطره بوده است. چنين پيشروي به شورشيان اجازه مي‌دهد، خود را به حومه جنوبي دمشق نزديك كرده و حملاتي را عليه پايتخت ترتيب دهند.

به واسطه مجموعه‌اي از عوامل سياسي و نظامي، گروه‌هاي شورشي توانستند تا پايان سال گذشته ميلادي به پيشروي‌هاي مهمي در اين مناطق دست پيدا كنند. در اين راستا، آن‌ها توانستند به شرايطي نزديك شوند كه تحت آن، حومه درعا و قنيطره را‌ كامل به مناطق جنوبي پايتخت متصل كنند.

شورشيان همچنين توانستند بر مجموعه‌اي از تپه‌هاي به هم پيوسته تسلط پيدا كنند كه مي‌تواند يك خط تهامي قابل توجه را عليه دمشق تشكيل دهد. در نتيجه اين تحولات، محور مقاومت ناچار به تهيه نقشه عملياتي شد كه بر اساس آن، طي چند هفته اطلاعات لازم جمع آوري شده و ضمن شناخت واقعيت‌هاي عرصه ميداني، آماده‌سازي‌هاي لازم از جنبه نظامي و لجستيكي انجام گيرد.

پس از انجام اين اقدام، محور مقاومت يك برنامه علمياتي را تدوين كرد كه توسط ارتش سوريه، مقاومت لبنان و نيروهاي ايراني تهيه شده بود. اساس اين برنامه، كسب پيشروي‌هايي به منظور بازپس‌گيري مواضع اصلي بود كه ارتباطات و مواصلات مدنظر طرف مقابل را قطع كند.

اين مهم در جريان مجموعه عمليات‌هاي هفته گذشته حاصل شد. اكنون مي‌توان گفت كه محور مقاومت، امنيت خط دفاعي دمشق را تأمين كرده و تصميم دارد طي روزهاي آينده نيز به عمليات خود ادامه دهد. اين امر به نيروهاي مقاومت اجازه خواهد داد تا خط دفاعي را بيش از پيش مستحكم ساخته و قبل از پيشروي به سوي مواضع استراتژيك‌تر ـ از جمله مناطقي كه مستقيم‌ امكان نظارت بر مناطق تحت اشغال اسرائيل را مي‌دهد و همچنين مناطقي كه سرويس‌هاي اطلاعاتي اردن، فرانسه، آمريكا، انگليس و عربستان در آن فعال هستند ـ مراكز فرماندهي و كنترل خود را در امتداد خط دفاعي برقرار سازند.

آنچه اكنون مشخص شده اينكه نتايج اين مجموعه اقدامات، تنها به جنوب سوريه محدود نمي‌شود، بلكه بر روحيه و توانايي‌هاي گروه‌هاي مسلح در حومه دمشق و مناطق مختلف قوته نير تأثير مي‌گذارد. نشانه‌هايي وجود دارد، مبني بر اينكه عمليات‌هاي جنوب سوريه، بخت موفقيت در آزادسازي اين مناطق از كنترل شورشيان را افزايش داده است.

نگراني پادشاه اردن

در طرف مقابل، اتاق جنگ اردن اكنون در وضعيت هشدار قرار گرفته است. همين امر درباره نيروهاي حاضر در منطقه جولان نيز اتفاق افتاده است. در پايتخت اردن، رژيم اين كشور همچنان مدعي است كه دخالتي در آنچه در سوريه در حال رخ داده است، ندارد. در همين راستا، پيام‌هايي از سوي دولت اردن مبني بر عدم دخالت در وقايع مذكور ارسال شده است.

به گفته مقامات ارشد دولت سوريه، دولت در اين موضوع با درايت عمل كرده و اين موضوع را در نظر داشته كه دولت اردن، از سوي غرب و برخي دولت‌هاي عربي تحت فشار شديدي قرار دارد؛ اما دمشق ديگر نمي‌تواند سكوت ‌كرده و نوع رفتار پادشاه اردن درباره سوريه را تحمل كند.

دولت سوريه تاكنون بار‌ها اطلاعاتي مفصل و مستند ‌درباره آنچه در ‌قلمرو اردن در جريان است ـ از جمله آموزش و تسليح شورشيان ـ براي طرف اردني فرستاده، ولي اردن آن‌ها را انكار كرده است. حتي زماني كه به نام اردوگاه‌هاي آموزشي شورشيان سوري در اردن اشاره شد، دولت اردن مدعي شده اين اردوگاه‌ها براي آموزش ارتش خود اين كشور است.

به هر حال، آنچه مشخص شده اين است كه اردن صرفاً به عنوان يك «گذرگاه» براي رفت و آمد شورشيان و آموزش آن‌ها عمل نكرده، بلكه به شريك تمام عيار گروه‌هاي شورشي در سوريه تبديل شده است. در حقيقت، اردن اين سودا را در سر دارد كه از طريق حمايت همه جانبه از گروه‌هاي شورشي، بر منطقه «حوران» سوريه تسلط پيدا كند.

هرچند صداهاي مخالف سياست‌هاي پادشاه اردن هنوز به سطح يك اعتراض داخلي در اين كشور نرسيده، ‌روند وقايع مي‌تواند در ‌زمان تغيير كرده و به فشاري مستقيم عليه دولت و مردم اردن تبديل شود، زيرا تصميم محور مقاومت، صرفاً يك تصميم تاكتيكي نيست. در حقيقت، هرچند محور مقاومت در حال حاضر تمايلي به درگير شدن خارج از منطقه عملياتي ندارد، ‌اين موضوع را در ذهن دارد كه طرف‌هاي خارجي موضع بي‌طرفانه نداشته و گروه‌هاي شورشي از حمايت خارجي برخوردار بوده و خواهند بود.

اين حمايت خارجي، به طور خاص از اتاق جنگ اردن، دولت اردن و نيز رژيم اسرائيل به شورشيان مي‌رسد. در نتيجه، محور مقاومت برنامه خود را در مناطق جنوبي سوريه تغيير نخواهد داد و در حال بررسي اين موضوع است كه چطور مي‌توان به بهترين شكل ممكن وارد تعامل با طرف‌هايي شد كه سعي دارند از طريق گروه‌هاي مسلح بر دولت سوريه فشار وارد كنند.

نگراني رژيم اسرائيل

در ميان اسرائيلي‌ها، سطح بالاتري از نگراني وجود دارد كه به امنيت استراتژيك رژيم اسرائيل مرتبط است. صهيونيست‌ها اين موضوع را احساس مي‌كنند كه يك وضعيت استراتژيك جديد در چند كيلومتري مناطق استقرار آن‌ها در حال شكل گيري است.

در عمل، اين احساس نه در پي عمليات‌هاي اخير مقاومت، بلكه مدت زماني پيش از آن به وجود آمده بود. حمله رژيم اسرائيل در قنيطره كه به شهادت چند تن از نيروهاي حزب‌الله و يك فرمانده ايراني منجر شد، يكي از نشانه‌هاي اين امر بود. البته پاسخ حزب‌الله به اين حمله نشان داد كه نيروهاي مقاومت در برابر اقدامات اسرائيلي‌ها در اين منطقه سكوت نخواهند كرد.

آنچه اكنون به شدت اسباب نگراني صهيونيست‌ها را فراهم كرده، درك اين مطلب است كه جبهه شمالي اين رژيم ديگر مجموعه‌اي از مناطق نظامي و جغرافيايي مجزا نيست، بلكه يك جبهه متشكل واحد است كه در آن هماهنگي نظامي، سياسي و امنيتي شديدي وجود دارد. به اين ترتيب، چالش اصلي‌ پيش روي رژيم اسرائيل اين است كه چگونه با تحولات جاري در اين منطقه برخورد كنند.

منبع/ تابناك

اول**
۰ نفر