۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81508659
T T
۰ نفر

چهار گام ساده برای كاهش ابتلا به آلزایمر

۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81508659
چهار گام ساده برای كاهش ابتلا به آلزایمر

تهران - ایرنا -انجمن آلزایمر ایران اعلام كرد:تغذیه سالم، به چالش كشیدن مغز، ورزش و معاشرت چهار گام ساده اما مفید هستند كه خطر ابتلا به الزایمر را در دوران سالمندی كاهش می دهند.

به گزارش ایرنا ازانجمن آلزایمر ایران، انتخاب یك سبك زندگی سالم خطر ابتلا به دمانس را دردوران سالمندی كاهش می دهد.

** استفاده از مغز

هر فعالیتی كه مغز را به چالش بكشد،مانند استفاده از بازی های فكری ،كتاب خواندن،جدول كلمات و سودوكو به فعال كردن مغز كمك می كند. همچنین فراگیری یك زبان جدید می تواند بسیار جذاب باشد.

فعالیت هایی كه تركیبی از فعالیت های ذهنی، جسمی و اجتماعی باشند خطر ابتلا به دمانس را كاهش می دهند، مانند شركت در یك كلاس، راه رفتن یا ورزش دسته جمعی و یا شركت در گروه هایی كه فعالیت اجتماعی دارند.

یك مطالعه نشان داد، خطر ابتلا به دمانس در سالمندانی كه چهار روز در هفته جدول حل می كنند، 47 درصد كمتر از افرادی ا ست كه در هفته فقط یك بار جدول حل می كنند.

فعالیت های ذهنی باعث ارتباط بین سلولی می شود و با وجود از بین رفتن سلول ها، مغز می تواند برای مدت طولانی خوب كار كند و هیچ علائمی از دمانس در فرد دیده نشود.



**تغذیه سالم

رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را كاهش می دهدكه دارای چربی و كلسترول كمی بوده و جریان خون به مغز را تقویت كند.

نتایج یك پژوهش نشان داده است كه افرادی كه حداقل یك بار در هفته ماهی چرب مصرف كرده اند 60 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آنان كاهش دارد.

چربی ماهی احتمالا از سخت شدن رگ ها و بالا رفتن فشار خون جلوگیری می كند. این عوامل می تواند خطر ابتلا به دمانس را افزایش دهند.

تحقیق دیگر نشان می دهد كه افزایش مصرف اسید فولیك خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 55درصد كاهش می دهد.

نتایج یك بررسی دیگر نشان داد كه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی كه بیش از سه بار در هفته آب میوه یا آب سبزی نوشیده اند، 76 درصد كمتر از كسانی است كه كمتر از یك بار در هفته از آن مصرف كرده اند.

آب میوه هایی كه از میوه و سبزی تازه تهیه می شوند حاوی بیشتر آنتی اكسیدان های هستند كه می توانند از تخریب سلول های بدن محافظت كند.



**ورزش

ورزش رادر برنامه روزانه بگنجانید، پیاده روی سریع، شنا، بدنسازی یا یوگا از ورزش هایی است كه برای مغز مفید است.

فعالیت فیزیكی مستمر كمك می كند تا خون رسانی به مغز بهتر انجام شود و همچنین باعث كاهش خطر حمله قلبی، سكته مغزی و دیابت شده كه عوامل خطر ساز دمانس محسوب می شوند.

نتایج تحقیق نشان داده كه خطر ابتلا به دمانس در افرادی كه سه بار یا بیشتر در هفته ورزش می كنند در مقایسه با افرادی كه كمتر از این مقدار فعالیت فیزیكی دارند، 30 تا 40 در صد كمتر است.

یك بررسی نشان داد: مردان سالمندكه بیش از 3 كیلومتر در روز پیاده روی می كنند در مقایسه با افرادی كه كمتر از نیم كیلومتر راه می روند خطر ابتلا به دمانس را تقریبا به نصف می رساند.

توصیه می شودكه فعالیت بدنی را ازحداقل روزانه 30 دقیقه با یك فعالیت متوسط شروع كرده فعالیت هایی مانند راهپیمایی تند، باغبانی را انجام دهید.



**معاشرت

اجتماعی بودن و حضور در بین جمع می تواند افراد را در مقابل دمانس و بیماری آلزایمر محافظت كند.

حضور در فرهنگسراها ، ورزش در پارك ،باشگاه ها و همكاری داوطلبانه برای سلامت جسم و روح مفیدخواهد بود.

نتایج یك مطالعه نشان داد كه داشتن مجموعه ای از دوستان و آشنایان می تواند از ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر پیشگیری كند در این مطالعه افرادی كه دوستان محدودی داشته یا فاقد دوست هستند، افزایش خطر ابتلا به دمانس 60 در صد را نشان می دهد.

علمی **1354**1440
۰ نفر