۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۰۶
کد خبر: 81499893
T T
۰ نفر
آغاز رزمایش 'كبری طلایی 2015' با مشاركت 24 كشور در تایلند

كوالالامپور – ایرنا – رزمایش 'كبرای طلایی 2015' روز دوشنبه در میان تنش در مناسبات نظامی تایلند و آمریكا و تقویت روابط بانكوك – پكن با حضور نیروهای این دو كشور و چند كشور دیگر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این رزمایش سالیانه نیروهای نظامی 24 كشور جهان از جمله آمریكا، چین، هند، سنگاپور، كره جنوبی و كشورهای عضو 'آ.سه.آن' شركت دارند.

این رزمایش در حالی امسال برگزار می شود كه مناسبات نظامی تایلند با آمریكا پس از كودتای اول خرداد ماه تایلند رو به سردی گذاشته و واشنگتن مناسبات نظامی خود را با این كشور كاهش داده است.

وزارت امور خارجه تایلند نیز در روزهای اخیر پس از مواضع تند یك مقام بلندپایه آمریكا، در دو نوبت كاردار آمریكا در بانكوك را به وزارت امور خارجه این كشور احضار و از وی در خصوص مواضع كاخ سفید توضیح خواست.

در این دوران مناسبات نظامی تایلند و چین رو به افزایش گذاشته و وزیر دفاع چین هفته گذشته از بانكوك دیدن كرد و دو طرف بر همكاری پنجساله در بخش نظامی و انجام رزمایش های مشترك به توافق رسیدند.

حال رزمایش 'كبرای طلایی 2015' روز دوشنبه در حالی در استان 'ناخن نایوك' در مركز تایلند و 114 كیلومتری بانكوك پایتخت این كشور جنوب شرق آسیا آغاز شد كه آمریكا و چین نیز در آن شركت دارند.

آمریكا تعداد نیروهای نظامی خود را در این رزمایش از چهار هزار و 300 نیرو در سال گذشته به سه هزار و 600 نیرو كاهش داده است.

شبكه خبر آسیا اعلام كرد 'پاتریك مورفی' از مقامات آمریكایی گفته است نیروهای آمریكایی در این رزمایش به دلیل كودتای خرداد ماه امسال تایلند كاهش یافته است.

رزمایش 'كبرا طلایی 2015 ' براساس برنامه ریزی انجام شده تا 20 فوریه با مشاركت نیروهای چین و هند ادامه می یابد.

ژاپن، اندونزی و مالزی نیز در این رزمایش مشاركت دارند. كره جنوبی با اعزام نیرو و زیردریایی به دریای چین در سواحل تایلند برای ششمین دوره در بزرگترین رزمایش دریایی جهان شركت كرده است.

نظامیان كشورهای مختلف در جریان برگزاری این رزمایش، دوره های ویژه را طی كرده و اقدام به گرفتن مار و خوردن خون آن و گوشت خام حیوانات می كنند.

در رزمایش سال گذشته 13 هزار نیرو از كشورهای مختلف شركت داشتند.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان