۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81498473
T T
۰ نفر
میزگرد و نمایشگاه عكس از جنایات داعش در ایتالیا برگزار شد

رم - ایرنا - نمایشگاه عكس و میزگردی با موضوع آثار باستانی و جنایات داعش در سوریه با عنوان ' آزادی یا تروریسم' در شهر رم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه تصاویر مربوط به جنایات گروه های افراطی تروریستی كه علاوه بر هدف گرفتن مردم مظلوم سوریه و عراق، آثار باستانی در این كشورها را نیز ویران كرده اند، به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه را انجمن موسوم به 'همبستگی اروپایی' با همكاری جامعه سوری های مقیم ایتالیا و وزارت گردشگری سوریه در كلیسای 'سانتا ماریا كوزمدیا' در شهر رم برگزار كرد و مورد استقبال گرم بازدیدكنندگان قرار گرفت كه توانستند از زوایای مختلف با عمق این فجایع، آشنا شوند.

دكتر 'آدا اوپدیسانو' رییس انجمن همبستگی اروپایی در سخنانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنا كردن مردم شهر رم با عمق فاجعه سوریه عنوان كرد و گفت: باور كردن این موضوع كه گروهی تروریستی خود را مسلمان می نامند و به اماكن مقدس اسلامی حمله كرده و آنها را ویران می كنند، برای من تا وقتی كه از نزدیك مشاهده نكرده بودم ، مشكل بود. كلیساها، مساجد و اماكن زیارتی و مقدس مسیحی و اسلامی كه ویران شده اند در همه جای شهر دیده می شود. ویرانی برخی از آثار باستانی كه در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار دارد مایه تاسف فراوان است. این گروه حتی با تاریخ بشریت نیز مشكل دارد.

وی افزود: جنگی ویرانگر و غیر قابل درك 4 سال است مردم مظلوم سوریه را هدف گرفته و باعث كشته شدن صدها هزار بیگناه شده است و برای آبادانی ویرانه های ایجاد شده سالیان سال وقت لازم دارد. تقریبا تمام تاسیسات زیربنایی كشور از بین رفته و جاده ها ، بیمارستانها و كارخانه ها نابود شده اند. جای جای این كشور گواه تاریخ بشریت بود و امروز فقط ویرانه ها دیده می شود .ما در سوریه نه تنها بشریت بلكه تاریخ خود را از دست دادیم كه هیچ وقت قابل جبران نخواهد بود .

در این مراسم شخصیت های سیاسی و فرهنگی همچون 'هیلاریون كاپوچی' اسقف اعظم شهر بیت المقدس،'حبیب محمد هادی الصدر' سفیر عراق در واتیكان، ' علی حسن رمضان' عضو مجمع عالی اندیشمندان اسلامی سوریه ، 'قربانعلی پورمرجان' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، ' تانیوس حداد' كشیش سوری ،'جان میكالیسین' خبرنگار معروف ایتالیایی ، 'حسین مورلی' نماینده انجمن امام المهدی در رم و دكتر 'جمال ابو عباس' رییس جامعه سوری ها در ایتالیا حضور داشتند كه سخنانی را در خصوص جنایات داعش عنوان كردند.

'هیلاریون كاپوچی'اسقف اعظم شهر بیت المقدس، در این نشست به تاریخ سوریه اشاره كرد و گفت: سوریه زمانی به عنوان ستون فقرات كشورهای عربی محسوب می شد، این كشور به منزله پلی بین كشورهای غربی و عربی بود. تنها كشوری بود كه با ایجاد ثبات مستدام در منطقه توانسته بود به عنوان دروازه ورود به شرق در نظر گرفته شود. سوریه الگوی برادری و برابری بود و تمامی ادیان در آن همزیستی مسالمت آمیزی داشتند،اما متاسفانه با این جنگ وحشتناك، از بهشت به جهنم تبدیل شد.

وی گفت: برای حل این معضل بزرگ تنها یك راه وجود دارد و آن گفتمانی صریح و جدی بین مردم سوریه و بدون دخالت كشور بیگانه است. این، وظیفه تمام كشورها است كه در امور داخلی سوریه دخالت نكرده و اجازه دهند سوری ها سرنوشت خود را انتخاب كنند.

'حبیب محمد هادی الصدر' سفیر عراق در واتیكان، گفت: مردم عراق مانند مردم سوریه آماج این حملات قرار گرفته و هر روز شاهد كشته شدن دهها كودك و زن و مرد بیگناه هستیم . عراق و سوریه در گرداب فراموشی رها شده و كشورهایی كه آتش این جنگ را برافروختند در حال حاضر دست روی دست گذاشته و نظاره گر این جنایات هستند.این كشورها در محاسبات خود یك مورد را در نظر نگرفته بودند و اشتباه فجیع دیگری را در دفتر دیگر اشتباهات خود در تاریخ بشریت ثبت كردند و آن در نظر نگرفتن عواقب حمایت از گروههای افراطی بود .

وی افزود: این گروهها هیچ ارتباطی با اسلام نداشته و ندارند، آنان فقط برای كشتار و جنایت و ویرانی آمده اند. برای انجام چنین اعمالی اجیر شده اند و برای آنان فرقی ندارد آنكه كشته می شود مسلمان باشد یا مسیحی یا یهودی . مكانی كه ویران می گردد كلیسا است یا مسجد . آنان فقط ویران می كنند و می كشند. از هر مسیری كه گذر میكنند فقط ویرانی و جنایت باقی می گذارند .

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: حمایت از گروههای تكفیری مثل داعش (كه به ناحق و به غلط اسم دولت اسلامی بر آنها گذاشته شده است) و سایر گروه های افراطی در منطقه و ویرانی سوریه ، نه فقط مردم سوریه بلكه نسل بشر و تمدن انسانی را هدف گرفته و موازین حقوق بشری را زیر پا گذاشته است و اعتبار موازین بین المللی را زیر سوال می برد.

وی افزود: بنابراین وظیفه ملت ها، اندیشمندان و علمای دینی است كه از هر راه ممكن مانع خونریزی بیشتر در این كشور شوند، چرا كه علاوه بر كشته شدن هزاران سوری بیگناه و تخریب منازل ، مساجد و كلیساها ، هویت و ریشه های تاریخی انسانها در سایتهای باستانی سوریه در حال نابود شدن است كه به حق ، دست اندركاران این نمایشگاه آنرا دریافته و در صدد اعلان عمومی آن هستند .

اروپام*4*461 **1561 **1010

سرخط اخبار جهان