۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 81498361
T T
۰ نفر
ثبت شش اثر جديد تاريخي آذربايجان غربي در رديف آثار ملي كشور

اروميه - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي از ثبت شش اثر جديد تاريخي استان در رديف آثار ملي كشور خبر داد.

محمد فتحي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تپه اسلام آباد مياندوآب و عمارت قديمي هلال احمر تكاب، مسجد قره آغاج، كليساي حضرت مريم ريحان آباد در اروميه و آثار قلعه دم دم و كتيبه اورارتويي عين الروم اشنويه آثار جديد اين استان هستند كه مورد ثبت ملي قرار گرفته و شماره ثبت و حكم آنها صادر شده است.

وي اظهار كرد: كليساي حضرت مريم به شماره ثبت 31169، محوطه باستاني قلعه دم دم به شماره ثبت 31173، عمارت هلال احمر تكاب به شماره ثبت 31171، مسجد قره آغاج اروميه به شماره ثبت 31170، تپه اسلام آباد مياندوآب به شماره ثبت 31174 و كتيبه عين الروم اشنويه به شماره ثبت 31175 جزو آثاري هستند كه به ثبت رسيدند.

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: پرونده آثار تاييد شده چهار ماه قبل براي ثبت ارسال شده بودند.

وي اضافه كرد: فعاليت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در بخش ثبت ميراث فرهنگي هم اكنون در سه حوزه ثبت آثار، ثبت رسوم و حريمها در حال انجام است.

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: سه اثر معنوي ناملموس استان نيز شامل واحدهاي سنتي سنجش سطح، علم گرداني و چاقوسازي استان براي طرح در جلسه آينده شوراي ثبت آثار ناملموس (معنوي) نيز در نوبت ثبت هستند.

با ثبت شش اثر جديد تعداد آثار تاريخي ثبت شده آذربايجان غربي در فهرست آثار ملي كشور به يك هزار و 472 اثر رسيد.

** كليساي مريم مقدس ريحان آباد اروميه

يكي از كليساهاي تاريخي باقيمانده ارامنه در آذربايجان غربي و در اروميه است كه هنوز فرايض ديني و آيين و مراسم مذهبي در آن انجام مي شود.

كليسا داراي محور شرقي و غربي با پلاني متقارن با محور محراب است.

ساخت اين كليسا مربوط به قرن 17 ميلادي است.

** عمارت شير و خورشيد (هلال احمر) تكاب

عمارت شير و خورشيد در مركز بافت تاريخي شهر تكاب واقع شده و شامل سه ساختمان است كه با هم در بخشي متصل هستند و با مصالح سنگ لاشه، چوب و آجر به صورت منظم و متقارن در دو طبقه ساخته شده است.

اين بنا حدود 1200 مترمربع مساحت دارد و ساخت آن مربوط به اواخر دوره قاجار و پهلوي است.

** مسجد قره آغاج اروميه

مسجد قره آقاج با پلاني مربع داراي مسجد شبستاني است و از سنگ و آجر به عنوان مصاح در ساخت آن استفاده شده است.

اين مسجد در كنار مسجد جامع و بازار تاريخي اروميه در بافت قديم قرار دارد با ملات آهك و گچ شكل گرفته و مربوط به دوره پهلوي است.

** تپه اسلام آباد مياندوآب

تپه باستاني اسلام آباد در مياندوآب موسوم به شاه تپه به صورت برجستگي كم ارتفاعي در شرق و جنوب شرقي روستاي اسلام تپه از توابع بخش مركزي اين شهرستان واقع شده است.

اين محوطه از آثار مهم دوره اورارتويي است و در جنوب آن رديفي از پله در سطح صخره به طول بيش از 40 متر ايجاد شده است.

** كتيبه عين الروم اشنويه

چشمه تاريخي عين الروم در جنوب روستاي عين الروم، شهرستان اشنويه قرار گرفته است.

در بالاي اين چشمه طاقچه اي با طاق قوس وجود دارد و يكي از كتيبه هاي مهم اورارتويي در آن ايجاد شده است.

اين كتيبه آسيب زيادي ديده و امروزه تنها بخشهايي از آن شامل 7 و 4 سطر باقي مانده است.

متن كتيبه چنين است: با قدرت گرفتن از خداي خالدي، من منوا هستم، پسر ايشپويني، شاه بزرگ، شاه قدرتمند، شاه كشور بيائينيلي، سرور شهر توشپا، منوا اين چشمه را ساخته است.

** محوطه باستاني قلعه دم دم اروميه

محوطه باستاني قلعه دم دم در سه كيلومتري جنوب روستاي بزرگ آباد از توابع بخش مركزي اروميه قرار گرفته و 450×250 متر وسعت دارد.

اين محوطه در ارتفاع حدود 70 متري از سطح زمين هاي بر روي بستر صخره اي كوهستان قرار گرفته و از شمال و جنوب، به پرتگاه مرتفعي منتهي مي شود.

ورود به محوطه قلعه از اضلاع شرقي و غربي آن امكان پذير است.

آثار ديواره هاي لاشه سنگي به ارتفاع باقيمانده يك متر در ضلع غربي برجاي مانده است.

اين محوطه با توجه به يافته هاي سفالي به دوره اورارتويي مربوط است.

7125/6008
۰ نفر