ايران در رديف كشورهايي است كه تعطيلات رسمي كمتري دارند

تبريز - ايرنا - مديركل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي گفت: ايران از جمله كشورهايي است كه تعطيلات رسمي كمتري دارد، اما به دليل تعطيلي هاي نيمه پنهان، تعداد تعطيلات رسمي در آن زياد به نظر مي رسد.

حسن استوار آذر روز پنج شنبه در كارگروه فرهنگي و اجتماعي استان افزود: تعداد تعطيلي هاي رسمي ايران 75 روز است كه اين رقم در مقايسه با برخي كشورها، كمتر از نصف است.

وي گفت: دولت ساماندهي تعطيلات رسمي را دردستور كار قرار داده و در اين خصوص پيشنهادهاي مختلفي نيز ارايه شده كه با نهايي شدن اين پيشنهادات، در لايحه اي تقديم مجلس مي شود.

استوار آذر اعلام كرد: در پيشنهادي كه در اين خصوص ارايه شده ادارات با رعايت 44 ساعت كاري در هفته، پنج شنبه هاي آخر هفته در نيمه اول سال در تمام كشور و پنج شنبه هاي تمام سال در كلانشهرها تعطيل مي شود.

وي افزود: همچنين در بحث تعطيلات ملي و مناسبتي نيز كه به پنج روز كاهش يافته روز پانزدهم خرداد به جاي تعطيلي، روز عزاي ملي عنوان شده است.

استوارآذر خاطرنشان كرد: در تعطيلات مذهبي نيز به عنوان مثال شهادت امام رضا (ع) فقط درمشهد تعطيل خواهد بود.

وي گفت: در اين پيشنهاد 15 روز به عنوان تعطيلات مذهبي، چهار روز به عنوان تعطيلات ملي، پنج روز تعطيلات نوروزي، سه روز تعطيلات تابستاني، چهار روز تعطيلات زمستاني، 54 روز تعطيلات جمعه و 27 روز تعطيلات پنج شنبه و در مجموع 112 روز تعطيل رسمي ارايه شده است.

استوارآذر افزود: همچنين براي بهبود وضعيت آموزشي، دانشگاه در نيمه اول از هفته سوم و مدارس از هفته چهارم شهريورماه بازگشايي مي شوند و در نيمه دوم هر دو از هفته سوم دي ماه برنامه آموزشي را شروع مي كنند.

مديركل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي همچنين به ساماندهي صندوق هاي صدقات در سطح تبريز اشاره كرد و گفت: متاسفانه به دليل نبود نظارت، تعداد اين صندوق ها در برهه اي از زمان به بيش از 40 هزار رسيد كه با مديريت شهرداري و برخي نهادها اين رقم به پنج هزار صندوق كاهش يافت اما بازهم نظارت ها كم شده و تعداد اين صندوق ها به هشت هزار فقره رسيده است.

استوارآذر همچنين خواستار ساماندهي كودكان خياباني، كودكان كار، متكديان و كارتن خواب ها از سوي نهادهاي ذيربط شد.

استان آذربايجان شرقي يكي از استان هاي 31 گانه جمهوري اسلامي ايران است.

اين استان بزرگ ترين و پرجمعيت ترين استان ناحيهٔ شمال غربي ايران محسوب مي شود كه از سمت شمال به جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربايجان غربي، از سمت شرق به استان اردبيل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده است.

اين استان داراي آب و هواي سرد كوهستاني بوده و محدودهٔ استان را كوه ها و ارتفاعات تشكيل داده اند. مساحت آن 45 هزار و ۴۹۱ كيلومتر مربع است كه از اين جهت يازدهمين استان بزرگ ايران محسوب مي شود.

اين استان محل اتصال دو رشته كوه مهم و اصلي كوه هاي ايران، يعني البرز و زاگرس است و بلندترين نقطهٔ آن قلهٔ كوه سهند است.

مركز استان آذربايجان شرقي كلان شهر تبريز است و از شهرهاي مهم و اقماري آن مي توان به مرند، مراغه، ميانه اشاره كرد.

استان آذربايجان شرقي رتبهٔ اول صادرات غيرنفتي كشور را در اختيار دارد و امن ترين و كم جرم ترين استان ايران به شمار مي رود.

آذربايجان شرقي به دليل وسعت زياد داراي آب و هواي متنوعي است، به طوري كه بيشترين دماي ثبت شده در شهرهاي ميانه و جلفا بوده و مردم اين شهرها دماي بالاي ۴۵ درجه بالاي صفر را تجربه كرده اند و كمترين دماي ثبت شده دراستان و در كليه شهرهاي ايران مربوط به بستان آباد با دماي منهاي ۴۶ درجه زير صفر مي باشد. ميانگين بارندگي ساليانه در اين استان ۲۵۰ الي ۳۰۰ ميلي متر است.

استان آذربايجان شرقي حدود ۲٫۸ درصد از وسعت ايران را به خود اختصاص داده و در شمال غرب كشور و بين مدارهاي ۳۶ درجه و ۴۵ دقيقه تا ۳۹ درجه و ۲۶ دقيقهٔ عرض شمالي و نصف النهارهاي ۴۵ درجه و ۵دقيقه تا ۴۸ درجه و ۲۲ دقيقهٔ طول شرقي جاي گرفته است.

اين استان ۲۰۰ كيلومتر با جمهوري آذربايجان و ۳۵ كيلومتر با ارمنستان از سمت شمال مرز مشترك دارد.

بر پايهٔ سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال ۱۳۹۰ خورشيدي، جمعيت اين استان سه ميليون و 724 هزار و ۶۲۰ نفر بوده كه حدود پنج درصد جمعيت ايران را به خود اختصاص داده است.

در سرشماري همين سال، كلانشهر تبريز با يك ميليون و 695 هزارو 9۴ نفر پرجمعيت ترين و چاراويماق با 32 هزار و 745 نفر كم جمعيت ترين شهر استان آذربايجان شرقي بوده است.

از جمله شهرهاي پرجمعيت استان مي توان به شهرهاي مرند، مراغه و ميانه اشاره كرد.

تعداد آبادي هاي استان در سال ۹۰ دو هزار و ۷۳۱ آبادي و ۲۰ آبادي استان خالي از سكنه هستند.

7233/1756

سرخط اخبار استان‌ها