۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۰۱
کد خبر: 81490362
T T
۰ نفر

تهران - ایرنا - رئیس سازمان دامپزشكی، فرآورده های خام دامی كشور را عاری از هرگونه آلودگی اعلام كرد و گفت: انتشار شایعات مبنی بر آلودگی برخی از مواد غذایی تنها سبب افزایش نگرانی در بین مردم می شود.

مهدی خلج در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، سازمان دامپزشكی را یكی از متولیان حفظ سلامت جامعه برشمرد و افزود: این سازمان در تامین سلامت جامعه و تحكیم اقتصاد ملی در عرصه‌های تولید و واردات محصول سالم نقش بسزایی دارد به طوری كه اهداف و اقدامات واكنش سریع آن در كنترل و مقابله با بیماری های دامی باید در اذهان عمومی تبیین شود.

وی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر شایعاتی درباره سلامت و بهداشت محصولات تولیدی كشور منتشر شده كه معتقدیم برای تولید محصول سالم باید نظارت های بهداشتی بر تمام حلقه‌های تولید از جمله فرآورده های خام دامی با كیفیت و سالم از مزرعه تا سفره مردم با شدت بیشتری اعمال شود.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر برخی مدعی شدند؛ 47 درصد از گوشت مرغ تولیدی كشور دارای فلزات سنگین است كه غیرواقعی بودن این امر بارها توسط سازمان دامپزشكی تكذیب شده است.

وی اضافه كرد: معتقدیم وقتی رد پای یك مخاطره در محصولی دیده می شود به معنای آلودگی آن محصول نیست، بلكه محصولی قابلیت مصرف ندارد كه آلایندگی آن از حد مجاز بیشتر باشد.

رئیس سازمان دامپزشكی كشور گفت: در این راستا سال 92 حدود 38 هزار و 500 آزمایش روی 880 فرآورده خوراكی برای تشخیص 32 مخاطره انجام شد كه طبق آخرین نتایج بدست آمده؛ هیچیك از نمونه‌های گوشت مرغ مورد آزمایش دارای سرب بیش از حد مجاز نبوده است.

وی افزود: ادعا می كنیم كه براساس پایش های مستمر در گوشت مرغ، به طور مشخص هیچ آلودگی در این محصول دیده نشده و گوشت مرغ تولید داخل سالم است.

خلج درخصوص گوشت مرغ وارداتی نیز اظهار داشت: دو سال قبل 750 هزار تن مرغ وارد كشور شد كه به دلیل آلودگی، در شرایط خاص معدوم سازی شد.

به گفته وی، در این راستا، برای مخاطرات شیمیایی، بیولوژیك و فیزیكی فرآورده های خام دامی حداقل و حداكثرهای مجازی تعیین شده كه در برخی موارد محصول باید عاری از هرگونه مخاطره باشد این بدان معنی است كه آلایندگی برخی محصولات باید صفر باشد.

وی با بیان اینكه استاندارد محصولات كشاورزی در كشورهای مختلف متفاوت است، گفت: در واقع سبد غذایی كشورهای مختلف تعیین كننده حد مجاز هر یك از مخاطرات در محصولات غذایی است بنابراین در كشور ما بنا بر سبد غذایی مردم حداكثرهایی كه مجاز است مورد ارزیابی قرار می گیرد به طورمثال عدد مخاطرات كشوری كه سه برابر ما شیر و گوشت مصرف می‌كند با كشوری كه یك سوم ما شیر و گوشت مصرف می‌كند، متفاوت است.

رئیس سازمان دامپزشكی یكی از مشكلات تعیین حد مجاز مخاطرات در كشورما را تفاوت این عدد در سازمان های مختلف عنوان كرد و اظهار داشت: متاسفانه سازمان دامپزشكی با سازمان استاندارد در خصوص این اعداد اختلاف نظرهایی دارد به طور مثال حد مجاز مخاطرات شیرخام یا گوشت مرغ سازمان استاندارد با میزان مجاز سازمان دامپزشكی متفاوت است.

خلج رعایت اصول بهداشتی در تهیه فرآورده های خام دامی را مطلوب دانست و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی شركت ایرانی كد بهداشتی از سازمان دامپزشكی دریافت كرده اند و اسامی آنان برای صادرات در فهرست اتحادیه اروپا ثبت شده است بنابراین ممنوعیتی برای صادرات وجود ندارد.

وی اضافه كرد: در صورتی كه اگر تولید فرآورده های خام دامی داخل با مشكل مواجه بود، امكان صادرات این محصولات از كشور ما وجود نداشت كه این امر

نشان دهنده دیپلماسی قوی و عملكرد جدی سازمان دامپزشكی در رعایت اصول بهداشت فرآورده های خام دامی است.

وی افزود: تولید پایدار كشور ما در گرو تولید محصول سالم است این بدان معنی است كه شاید بتوانیم به صورت انبوه تولید كنیم اما تولید انبوهی كه نیاز ما را برآورده می‌كند باید از طریق صادرات برای كشور ارزآوری ایجاد كند.

وی درباره صادرات دام زنده نیز گفت: هم اكنون به دلیل رعایت اصول بهداشتی دام، بدون هیچ مشكلی بخشی از دام زنده كشور ما به كشورهای همسایه صادر می شود، اما برای جلوگیری از ورود دام زنده آلوده به كشور باید علاوه بر اقدامات سازمان دامپزشكی از سوی سازمان های دیگر حمایت های لازم صورت گیرد.

خلج گفت: قانون سازمان دامپزشكی و برخی آیین‌ نامه‌های وزارت بهداشت گویای آن است كه سازمان دامپزشكی كشور مسئول تأمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی است.

وی بر ضرورت تشدید نظارت ها بر تولید فرآورده های خام دامی تاكید كرد و افزود: سازمان دامپزشكی كشور به دلیل حساسیت محصولات پروتئینی با تنوع مشكلات بهداشتی مواجه است، اما متاسفانه منابع مالی، امكانات و تجهیزات لازم را در اختیار ندارد.

وی اعتبارات و نیروی انسانی سازمان دامپزشكی كشور را ناكافی دانست و ادامه داد: صادرات محصولات كشاورزی از جمله فرآورده های خام دامی به تائیدیه سازمان دامپزشكی كشور نیاز دارد بنابراین با وجود اعتبارات محدود تلاش داریم فرآورده های خام دامی كشور را مطابق با استانداردهای بهداشت جهانی دام و رعایت مقررات بهداشتی برای مصرف داخل و صادرات، تولید كنیم.

اقتصام(4)9186**1558
۰ نفر