۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81487529
T T
۰ نفر

تنش در روابط تركيه و ارمنستان افزايش يافت

۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81487529
تنش در روابط تركيه و ارمنستان افزايش يافت

آنكارا - ايرنا - تنش در روابط تركيه و ارمنستان در پي نپذيرفتن دعوت 'رجب طيب اردوغان ' از سوي 'سرژ سركيسيان' و انتقاد دولت آنكارا از اين اقدام رييس جمهوري ارمنستان،‌ افزايش يافت.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، سركيسيان رييس جمهوري ارمنستان ضمن نپذيرفتن دعوت اردوغان رييس جمهوري تركيه براي شركت در مراسم يكصدمين سالگرد نبرد 'گاليپولي'، اين مراسم را 'فرافكني' براي سرپوش گذاشتن به مساله 'نسل كشي ارامنه' از سوي تركهاي عثماني عنوان كرد.

تلويزيون دولتي تركيه به نقل از 'ابراهيم كالين' سخنگوي رياست جمهوري تركيه اعلام كرد كه سخنان سركيسيان رييس جمهوري ارمنستان در ارتباط با نسل كشي ارامنه غيرقابل قبول است.

كالين گفت: نپذيرفتن دعوت اردوغان از سوي سركيسيان مغاير با اصول ديپلماتيك بوده و غير قابل قبول است.

وي با انتقاد از سخنان رييس جمهوري ارمنستان افزود: اردوغان به منظور بررسي اين دوره كه در ارتباط با تاريخ مشترك دو كشور تركيه و ارمنستان دارد، در سال 2005 پيشنهاد تشكيل يك ' كميسيون مشترك تاريخي' را از سوي مورخين ارايه كرده و همچنين در سال 2009 زمينه امضاي پروتكل هايي كه در آنها راه عادي سازي روابط آنكارا و ايروان هموار مي شد را فراهم كرد و در ادامه اين اقدام سازنده و صلح آميز نيز در تاريخ 23 آوريل 2014 براي اولين بار خطاب به تمامي ارامنه پيام تسليت فرستاد.

وي اضافه كرد: ولي ارمنستان تاكنون به هيچ يك از گامهاي مثبت تركيه پاسخ نداده است. كالين گفت : دولت ارمنستان نه خواهان بررسي وقايع سال 1915 از ديدگاهي عادلانه، تاريخي و به دور از حسابهاي سياسي بوده، نه مي خواهد با پايان بخشي به اشغال 'قره باغ اوليا'، باعث عادي سازي روابط تركيه و ارمنستان شود.

كالين همچنين اظهار داشت كه دوستي ديرينه ملتهاي ترك و ارمنستان به رغم تمامي اين رويدادها، ادامه خواهد داشت.

اردوغان از رهبران 102 كشور جهان دعوت كرده ، براي گراميداشت صلح، در يكصدمين سالروز نبرد گاليپولي در منطقه 'چاناك قلعه' گردهم آيند.

گفته مي شود در 23 آوريل نيز نشست عالي صلح با شركت رهبران شركت كننده در استانبول، برگزار خواهد شد.

اين در حالي است كه ارامنه جهان 24 آوريل را به عنوان سالگرد قتل عام ارامنه از سوي ترك هاي عثماني گرامي مي دارند و براي امسال به عنوان يكصدمين سالگرد آن، برنامه هاي ويژه اي تدارك ديده اند.

به گفته كارشناسان سياسي، دعوت اردوغان از رهبران جهان براي شركت در مراسم يكصدمين سالگرد بزرگداشت جنگ 'داردانل' ضدحمله اي در مقابل تلاش هاي به عمل آمده براي جلب توجه جهانيان به مساله نسل كشي ارامنه در يكصدمين سالگرد آن است.

نبرد گاليپولي يا نبرد چاناق قلعه ( Battle of Gallipoli)، نام جنگي است كه در جنگ جهاني اول بين كشور عثماني و نيروهاي ائتلافي (انگلستان، فرانسه و آنزاك ها) در تنگه داردانل در گرفت. اين نبرد كه بيش از شش ماه طول كشيد، سرانجام در دسامبر سال 1915 به پايان رسيد.

در برخي كشورها مانند استراليا، نيوزيلند و تركيه هر سال خاطره اين نبرد گرامي داشته مي شود.

نخستين بار، در نوزدهم فوريه 1915، ناوگان دريايي مشترك انگلستان و فرانسه با محاصره منطقه، به مدت يك ماه نيروهاي عثماني مستقر در دو سوي تنگه را گلوله باران كردند. نبرد 18 مارس، آخرين برگ اين حمله بود كه نتيجه را در پايان به سود عثماني ها رقم زد. متفقين در اين روز تمام نيروي خود را به كار بستند تا كنترل تنگه داردانل را به دست آورند، اما با دفاع عثماني ها، دست آخر هفت كشتي آنان در اين روز غرق شد كه منجر به عقب نشيني اين نيروها شد.

متفقين براي جبران اين شكست و اعاده حيثيت، تدارك نبرد همه جانبه اي را با حضور نيروي دريايي و زميني ديدند. در 25 آوريل، لشكر هفتاد هزار نفري متفقين، در چاناق قلعه پياده شدند و آنان را 109 ناو جنگي و صدها شناور ديگر از دريا حمايت كردند. اين نبرد چندين ماه به طول كشيد و با دفاع عثماني ها روبرو شد. سرانجام، به دليل تلفات سنگين، نيروهاي متفق در ماه دسامبر آغاز به تخليه منطقه كردند.

خاورم**2012**1651

سرخط اخبار جهان