۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۵
کد خبر: 81486605
T T
۰ نفر

جنگ و تبعات آن محور يك نمايش در جشنواره تئاتر فجر

۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۵۵
کد خبر: 81486605
جنگ و تبعات آن محور يك نمايش در جشنواره تئاتر فجر

تهران-ايرنا-كارگردان نمايش يك زندگي بهتر مي گويد: اين نمايش قصه يوسف و خانواده اش است، او سابقه حضور در جنگ را داشته و به بيماري آسم مبتلاست .

شهاب الدين حسين پور كه نمايش ' يك زندگي بهتر' به نويسندگي مسعود هاشمي نژاد را در هشتمين شب از جشنواره بين المللي تئاتر فجر و در سالن سمندريان مجموعه ايرانشهر به روي صحنه برد در خصوص علت انتخاب اين متن به خبرنگار حوزه تئاتر ايرنا گفت: بعد از جنگ غزه و خبرهاي آن كه در رسانه ها آن را پيگيري مي كردم برايم انگيزه شد تا در زمينه جنگ و مسايل مربوط به آن در قلب تئاتر فعاليت كنم.

وي افزود: اين متن يك نمايشنامه ناتوراليستي (طبيعت گرايي) است و سبك مورد علاقه ام در مقام كارگرداني نيست، هرچند در جايگاه مخاطب به اين سبك بسيار علاقه مندم ، تصميم برآن شد كه با كمك نويسنده واستادم اميرياراحمدي متن دراماتورژي شود و از ناتوراليسم و رئاليسم موجود در متن اصلي فاصله بگيريم.

حسين پور در خصوص طراحي صحنه نمايش خود حاطرنشان كرد: در جشنواره وجود يك دكور سنگين و طراحي صحنه اي باشكوه شايد نكته اي مثبت باشد اما اين جشنواره به واسطه شرايط زماني امكان اين گونه طراحي صحنه را به گروه ها نمي دهد و در نمايش ما نيز به دليل توجه خاصي كه به مينيمال بودن ديالوگ ها و بازي ها وجود داشت در طراحي صحنه نيز اين موضوع را لحاظ كرده بوديم.

حسين پور در خصوص سي وسومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر گفت : اين دوره از جشنواره براي من به عنوان يكي از شركت كنندگان تا قبل از اجراي اين جشنواره بسيار بي حاشيه بود. به علت تغيير بازيگر نياز به زمان زيادي براي تمرين داشتم كه به دليل پر بودن سالن هاي تمرين اداره تئاتر و كمبود بودجه براي پلاتوي خصوصي مجبور به استفاده از واحد مسكوني خود شدم.

وي دررابطه با داوري جشنواره فجر ادامه داد: حتي در جشنواره هاي دانشجويي هم اجراي دوم به داوري اختصاص دارد زيرا گروه هايي كه اجراي اول آنها در اين جشنواره است هنوز آماده نيستند.

شهاب الدين حسين پور درباره شركت نمايش هاي حاضر در بخش مسابقه كه اجراي عمومي رفته اند ، اضافه كرد: براي مثال سال گذشته به نمايش بيوه هاي غمگين سالارجنگ (اجراي عمومي داشت) اجازه شركت در بخش مسابقه را ندادند و از سوي ديگر عادلانه نيست نمايشي را كه 2 اجرا بيشتر نرفته با نمايشي كه 30 شب اجرا رفته مقايسه كرد.

وي در خصوص مسائل پيش آمده در شب اجراي خود گفت: نمايش من احتياج به نورپردازي و تمرين بازيگران خود داشت اما شب پيش از آن به واسطه همكاري نكردن مسئولان تماشاخانه ايرانشهر سالن در اختيار ما قرار نگرفت و قرار برآن شد روز بعد هشت صبح سالن، نور و امكانات لازم براي گروه ما فراهم شود و بازهم اگر تلاش هاي خودم ، اتابك نادري و پژمان شريعتي (دست اندركاران جشنواره تئاتر فجر) نبود هيچ كدام از خواسته هاي ما برآورده نمي شد ومن بايد با لامپ مهتابي اجرا مي كردم .

حسين پور همچنين اضافه كرد: مي گويم مديران ما دلسوز هستند اما شرايط و بودجه اي كه در اختيار آنها قرار دادند مناسب نيست. ما در دولت قبلي از هيچ كس هيچ توقعي نداشتيم اما در دولت جديد، تدبير و اميد، انتظار ما تحولاتي اساسي در بنيان فرهنگي و سيستم مديريتي حاكم برآن است و ما انتظار بهبود شرايط را داريم.

وي در پايان به تمامي مشكلات جشنواره و معضلاتي كه براي فعاليت هاي تئاتري با شرايط موجود براي او داشته است اشاره كرد و افزود: اميدوارم كه مديران فرهنگي به خواسته هاي ما توجه كنند.

سي و سومين دوره ار جشنواره بين المللي تئاتر فجر كه از يكم بهمن ماه آغاز شده فردا در مراسم رسمي در تالار وحدت به كار خود پايان مي دهد.

فراهنگ **3054**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ