۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۳۱
کد خبر: 81486296
T T
۰ نفر
ضرر 215 میلیارد دلاری كشورهای عرب خلیج فارس از كاهش بهای نفت

تهران - ایرنا - روزنامه 'الشرق' چاپ قطر روز شنبه نوشت: كشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صورت تداوم كاهش قیمت نفت برای مدتی طولانی، حدود 215 میلیارد دلار زیان خواهند دید .

این روزنامه افزود: كشورهای عربستان سعودی، كویت، بحرین، عمان، قطر و امارات با این میزان خسارت بیش از 14 درصد از حجم كل درآمدهای خود را از دست می دهند.

كشورهای عربی خلیج فارس بیش از 75 درصد از درآمدهای خود را از طریق فروش نفت بدست می آورند كه قیمت هر بشكه آن هم اكنون به كمتر از 50 دلار یعنی كمترین سطح در شش ساله گذشته رسیده است.

روزنامه الشرق افزود: ادامه شرایط كاهش قیمت نفت موجب كاهش 10 درصدی درآمد این كشورها و كسری بودجه به میزان پنج درصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، چنانچه قیمت نفت به 65 دلار در هر بشكه برسد، كشورهای عربستان 9/1 ، بحرین 3/5 ، عمان 6/11 ، قطر 4/7 ، امارات 7/3 و كویت 1/3 درصد كسری بودجه خواهند داشت.

به رغم اینكه كشورهای عرب خلیج فارس ادعا می كنند، كاهش قیمت نفت در اقتصاد این كشورها تاثیری نداشته، اما شواهد نشان می دهد كه این دولت ها در پی تجدید نظر در میزان سرمایه گذاری خود در این بخش برآمده اند، امری كه بطور مستقیم بر بازار كار و اقتصاد این كشورها تاثیر خواهد گذاشت.

این روزنامه نوشت: افت قیمت نفت باعث كاهش چشمگیر كمك های كشورهای شورای همكاری خلیج فارس به دیگر كشورها نیز شده است و تاكنون بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را از دست داده و با مشكلات اقتصادی بیشتری مواجه خواهند شد.

به عقیده كارشناسان، عربستان سعودی نمی تواند قیمت نفت را برای طولانی مدت پایین نگه دارد، زیرا برای ایجاد تعادل در بودجه خود، دست كم به قیمت 100 دلار در هر بشكه نفت نیاز دارد و با توجه به پتانسیل آشوب و ناآرامی در این كشور، قادر نیست به مدت طولانی با كسری بودجه مواجه باشد .

**خاورم*1653**1651
۰ نفر