۸ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۲۹
کد خبر: 81482312
T T
۰ نفر
پتانسيل استفاده ازعلم اقيانوس شناسي ماهواره اي در كشور وجود دارد

تهران - ايرنا -رييس پژوهشكده فناوري و مهندسي درياي پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي گفت: پتانسيل خوبي در زمينه استفاده از علوم ماهواره اي اقيانوسي در كشور وجود دارد اما بخش سخت افزاري در اين زمينه پيشرفت مناسبي نداشته است.

مسعود مرادي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار كرد: مراكز دانشگاهي و پژوهشي كشور در زمينه فناوري ماهواره اي در اقيانوس شناسي پيشرفت هاي خوبي كرده است اما در زمينه سخت افزاري و داشتن ماهواره هاي اقيانوسي و ايستگاه هاي زميني اختصاصي پيشرفتي نداشته ايم.

وي تاكيد كرد: نداشتن اين تجهيزات به معناي نخواستن آنها نيست بلكه شرايط اقتصادي كشور و تحريم ها موجب شد اين امكانات در اختيار كشور قرار نگيرد.

مرادي ادامه داد: اما در زمينه علم استفاده از داده هاي ماهواره اي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي به توانمندي هاي خوبي دست يافته اند به طوري كه بسياري از محققان اين بخش توانايي حضور در كنفرانس هاي بين المللي و نشر مطالب خود در مجلات معتبر جهاني را دارند.

وي افزود: قطعا اگر بتوانيم تجهيزات سخت افزاري مناسب و آزمايشگاه هاي پيشرفته در زمينه فناوري ماهواره اي اقيانوسي داشته باشيم قطعا مي توانيم اين فناوري را وارد صنعت كنيم.

رييس پژوهشكده فناوري و مهندسي دريا گفت: اين پژوهشكده در زمينه فناوري ماهواره اي در اقيانوس شناسي و علوم دريايي فعاليت هايي داشته است كه همكاري با دانشگاه هاي تهران و خواجه نصير براي انجام پايان در اين زمينه برخي از اين اقدامات است.

وي افزود: همچنين بخش تحقيقاتي و پژوهشي سازمان هاي شيلات و بنادر و دريانوردي سهم بسزايي در اين زمينه دارند اما از آنجا كه در بخش دريايي مسووليت ها محدود تر است به تبع آن هم از نظر نيروي انساني و هم تجهيزات آزمايشگاهي و سخت افزاري محدوديت بيشتري وجود دارد.

مرادي گفت: ورود اين فناوري به بخش صنعت موجب پيشرفت در علوم دريايي و بخش اقتصادي دريا محور مي شود، به عنوان مثال مي توان از داده هاي ماهواره اي براي تعيين مناطق تجمع ماهيان تون بهره برد و با در اختيار گذاشتن اين اطلاعات، صيادان را به سمت گله ماهيان بزرگ هدايت كرد.

وي با بيان اينكه اين يك كاربرد صنعتي بسيار خوب است افزود: براي اين منظور نيازمند تجهيزات سخت افزاري زيادي از جمله ماهواره هاي اختصاصي هستيم.

مرادي گفت: بحث هاي ماهواره اي جزو علوم و فنوني است كه در دهه هاي اخير در دنيا سرمايه گذاري زيادي بر روي آن شده است زيرا مي تواند تسهيل كننده براي بسياري از مسايل صنعتي و علوم ديگر باشد و در عين حال كاربردهاي خاص خودش را داشته باشد.

وي تاكيد كرد: اگر ماهواره اقيانوسي اختصاصي خود را بر روي درياهاي كشور داشته باشيم علاوه بر اينكه مي توانند در بسياري از بحث هاي صنعتي، شيلاتي و محيط زيستي سرويس صنعتي بدهند مي توانند در زمينه نظامي و امنيتي هم كاربردهاي خوبي داشته باشد.

رييس پژوهشكده فناوري و مهندسي دريا گفت: خوشبختانه توانمندي استفاده از تجهيزات ماهواره اي در كشور تقريبا توسعه خوبي داشته است اما به همپاي آن، بخش سخت افزاري مرتبط با آن گسترش نيافته است.

علمي ( 4 ) **9014**1440
۰ نفر