۸ بهمن ۱۳۹۳، ۵:۳۶
کد خبر: 81482167
T T
۰ نفر
يك تحليلگر امريكايي : ديدار اوباما از عربستان فراتر از يك حركت نمادين بود

تهران - ايرنا - يك تحليلگر امريكايي ديدار باراك اوباما رييس جمهوري امريكا از عربستان سعودي را بسيار فراتر از يك حركت نمادين در تداوم حمايت واشنگتن از اين پادشاهي در زمان انتقال قدرت در سطح رهبري ارشد سعودي ها دانست.

به گزارش شبكه خبري بلومبرگ از رياض،' ديويد اوتاوي' تحليلگر ارشد انديشكده مركز بين المللي ' وودرو ويلسون ' براي انديشمندان در يك پست الكترونيكي نوشت :' اين ديدار علامت اذعان اوباما به نقش تعيين كننده عربستان در نشان دادن حمايت اعراب از حملات نظامي تحت رهبري امريكا عليه گروه موسوم به دولت اسلامي ( داعش ) در عراق و سوريه است. '

اوباما پس از درگذشت ملك عبدالله پادشاه پيشين عربستان سعودي سفرش را به هند كوتاه كرد و براي ابراز همدردي با ملك سلمان پادشاه جديد راهي اين كشور شد.

به گفته يك مقام دولت اوباما رييس جمهوري امريكا، موضوع مناقشه برانگيز حقوق بشر را به عنوان بخشي از مذاكراتش در مورد مقابله با ايدئولوژي افراط گرايي مطرح كرد ولي به موارد خاص از جمله محكوم شدن يك وبلاگ نويس به يكهزار ضربه شلاق اشاره اي نكرد.

بلومبرگ در گزارش خود خاطرنشان كرد كه دو كشور بر سر نحوه برخورد با جنگ داخلي در سوريه و تعامل با ايران در منطقه اختلاف نظر دارند.

عربستان سعودي براي آمريكا در مقابله با بحران يمن كه دولت آن پس از قيام نيروهاي حوثي سقوط كرده،حائز اهميت است.

امريكا كنسولگريش در يمن را روز دوشنبه به روي عموم بسته است.

بي شك اوباما در صدد دادن تضمين مجدد به سلمان در مورد تداوم حمايت امريكا از امنيت اين پادشاهي فارغ از پيامد آن بر خواهد آمد. '

اوباما كه سرپرستي هياتي از مقامات جاري و سابق هردو حزب از جمله وزنه هاي سنگين سياست خارجه از جمله جيمز بيكر وزير خارجه امريكا در نخستين جنگ خليج فارس در سال 1991 و كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي در طول جنگ 2003 عراق و برنت اسوكرافت مشاور امنيت ملي در دوران زمامداري دو رييس جمهوري جمهوريخواه را به عهده داشت، سه شنبه عربستان را ترك كرد.

مترجمام 1403**1917