۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۹:۱۷
کد خبر: 81477431
T T
۰ نفر
همايش ملي نگاهي نو به ادبيات عامه در رفسنجان گشايش يافت

كرمان - ايرنا - نخستين همايش ملي نگاهي نو به ادبيات عامه در دانشگاه ولي عصر (عج) رفسنجان گشايش يافت.

به گزارش ايرنا، رييس دانشگاه ولي عصر (عج) رفسنجان روز شنبه در آيين افتتاح اين همايش گفت: ادبيات عامه پايه و اساس هر كشوري است و لزوم توجه به اين شاخه از ادبيات و مباحث نظري آن بصورت جدي يكي از نيازهاي اساسي در حوزه ادبيات فارسي است كه مي تواند مورد توجه پژوهش هاي فرهنگي و ادبي واقع شود.

محمدعلي دهقان افزود: گروه ادبيات فارسي دانشگاه ولي عصر رفسنجان با تشخيص اين ضرورت و به اميد توجه شايسته به ديرينگي و غناي ادبيات عامه مردم در ايران، نخستين همايش ملي نگاهي نو به ادبيات عامه را برگزار كرد و اميدوار است اين اقدام گامي در جهت بومي سازي پژوهش هاي ادبي باشد.

وي گفت: 200 نفر شركت كننده از سراسر كشور در اين همايش حضور دارند و همايش با برنامه هاي متفاوتي نظير اجراي نقالي ايران، يادبودهاي احمد محجوب، صبحي مهتدي، انجوي شيرازي و حسين كوهي كرماني و با اجراي موسيقي همراه است و همچنين برپايي تور گردشگري در كرمان شامل بازديد از باغ شاهزاده كرمان، شاه نعمت‌الله ولي و مجموعه گنجعليخان و بازار قديم كرمان از ديگر برنامه‌هاي همايش خواهد بود.

وي بيان كرد: اين همايش دو روزه است و تا عصر يكشنبه ادامه دارد كه نشست هايي با موضوعات ادبيات عامه و كودك و لالايي، ادبيات عامه و مناطق مختلف ايران، ادبيات عامه و نظريه هاي ادبي و ادبيات عامه و اسطوره ها برگزار مي شود.

دبير علمي اين همايش هم گفت: 508 چكيده مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده كه از اين تعداد 283 مقاله داوري مجدد شده است.

نرگس باقري افزود: 74 مقاله براي سخنراني و چاپ در همايش و همچنين 88 مورد براي چاپ انتخاب شده است.

وي از اساتيدي مانند سعيد حسام ‌پور از دانشگاه شيراز، حسين اسماعيلي از دانشگاه استراسبورگ، يدالله جلالي از دانشگاه يزد، مريم جلالي از دانشگاه شهيد بهشتي و هوشنگ مرادي كرماني كه در اين زمينه همكاري كرده اند، تشكر كرد.

وي اظهار كرد: ادبيات عامه بخشي از فرهنگ و ميراث ادبي است كه با باورها و بنيادهاي فكري هر قوم ارتباط دارد و شامل عقايد، آيين ها، اسطوره ها، افسانه هاي محلي، متل ها و مثل ها، اشعار مناسبتي، لالايي ها، ترانه ها، تصنيف ها، معما، چيستان و لطايف مي شود كه در حكم منابع اصلي فرهنگ مردم به شمار مي آيند.

7439/8154

سرخط اخبار استان‌ها