۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱
کد خبر: 81476768
T T
۰ نفر

بوي باران ضبط شد

۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱
کد خبر: 81476768
بوي باران ضبط شد

تهران - ايرنا - محققان دانشگاه MIT آمريكا با استفاده از فناوري دوربين هاي ديجيتال پرسرعت، توانستند بوي باران را ضبط كنند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه نيچر، محققان با استفاده از اين دوربين ها، مكانيزم برخورد هر قطره باران را با سطوح مختلف و خاك ضبط كردند.

بر اساس اين تحقيقات، هنگامي كه يك قطره باران به سطحي برخورد مي كند، بلافاصله شكل آن مسطح مي شود و حباب هايي از آن به بالا پرتاب مي شود. اين فرآيند در عرض چند ميلي ثانيه، مواد تشكيل دهنده سطح را به صورت غباري از ذرات معلق – خاك يا برگ- به اطراف پراكنده مي كند. محققان با عكس گرفتن از اين فرآيند مي توانند دقيقا جنس ذرات معطري را كه در زمان بارش باران در محيط پراكنده مي شوند، مشخص كنند.

اين فرآيند نحوه انتشار مواد آلوده كننده ساخته دست بشر يا باكتري ها و ميكروب هاي مضر را در محيط زيست، پس از بارش باران توجيه مي كند.

پيش از اين از جنس موادي كه در اثر باران در محيط پراكنده مي شوند، اطلاعي در دست نبود. اما اين تحقيقات مرجع مناسبي براي تحقيقات آتي و شناسايي ميكروب ها و مواد شيميايي موجود در خاك و ساير مواد طبيعي و درك نحوه انتشار آن در محيط زيست محسوب مي شود.

اين دستاورد قادر به توضيح اين واقعيت است كه چرا در روزهاي باراني رايحه دلنشيني در فضا پراكنده مي شود.

گزارش كامل اين تحقيقات در شماره اخير نشريه Nature به چاپ رسيده است.

علمي(6) ** 9259**1599
۰ نفر