۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۹
کد خبر: 81472044
T T
۰ نفر

بانك ها چرا اموالشان را نمی فروشند؟

۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۹
کد خبر: 81472044
بانك ها چرا اموالشان را نمی فروشند؟

تهران - ایرنا - سایت خبری خبر آنلاین می نویسد :گزارش های رسمی نشان می دهد بانك ها حداقل 15 هزار ملك مازاد در اختیار دارند كه هنوز اقدام عملیاتی برای فروش آنها انجام نداده اند.

با وجود پیگیری های دولت همچنان بانك های كشور بخش مهمی از املاك مازادشان را در اختیار دارند. براساس آخرین آمار شركت «فام» متولی فروش اموال مازاد بانك ها، از سال 87 تاكنون این شركت درمجموع 41 مزایده برای فروش 1300 ملك به ارزش 4200 میلیارد ریال برگزار كرده كه نسبت به كل املاك بانكها، رقم چندان قابل توجهی نیست.

بانك ها اعتقاد دارند در دوران بحرانی اقتصاد ایران برای حفظ ارزش دارایی هایشان اقدام به خرید املاك مازاد می كردند ولی پنج ماه قبل، رئیس جمهور در همایش خروج از ركود از بانك های كشور خواست تا اقدام به فروش اموال مازاد خود كنند. این گفته های رئیس جمهور با استقبال چندانی از سوی بانك های كشور مواجه نشد. با این حال دولت فشارهای تازه ای برای فروش اموال مازاد بانك ها را برهمین اساس كلید زد. در همین حال حسن یمنی مدیرعامل شركت فام در گفت و گویی با كه با ماهنامه بورس كالا انجام داده، اطلاعات تازه ای از فروش اموال مازاد بانك ها منتشر كرده است. یمنی گفته است:« تجربه چندساله نشان می دهد كه نبود یك قانون منسجم با ضمانت قانونی لازم و عدم حمایت دولت از آن موجب شده بانكها به بخشنامه ها و ضرب الاجل هایی كه از سوی بانك مركزی برای فروش املاك مازادشان صادر می شود توجه چندانی نداشته باشند و در مقابل اجرای آن از خود مقاومت نشان دهند. دریك سال اخیر چند جلسه با مدیران بورس كالا برای تعیین نحوه ورود املاك و مستغلات به تابلوی بورس كالا و نحوه عرضه و دادوستد آنها وارد مذاكره شدیم كه هنوز هم نتوانستیم به یك نتیجه واحد و مورد قبول دست یابیم. بورس كالا به صورت خیلی خاص موضوع فروش املاك را مطرح می كند، به عبارتی به املاك و مستغلات همانند یك كالا می نگرد، درصورتی كه كار ما با قانون مناقصات انجام می شود.»

او در مورد پیچیدگی فروش اموال بانك ها نیز چنین توضیح می دهد:« فروش املاك در بورس كالا عملیات پیچیده ای دارد ، بخشی از املاك بانكها زمین های خیلی كوچك كشاورزی است كه به عنوان مثال 20 میلیون تومان قیمت دارد، ودر مناطقی دورافتاده یا روستایی واقع است كه اغلب اهالی آن روستا قصد خرید آن ملك را دارند ، درحالی كه، دسترسی آنها و مراحل ورود به بورس كالا برای شان بسیار مشكل است. از سویی دیگر، فروش املاك از طریق بورس كالا، نیازمند داشتن یك واسطه گر مالی یا همان كارگزار است كه درعمل برای خریداران از روستایی دور چندان مورد پذیرش نیست.

درحالی كه مزیت ما این است كه درفروش ازطریق مزایده «فام»، ریزدانه هر ملك را می فروشیم، بدون نیاز به واسطه گرمالی و عدم پرداخت كارمزد.به همین دلیل استقبال ازخرید این املاك در بورس كالا، چندان موفق نخواهد بود. ما معتقدیم، شرایط فروش املاك از طریق بورس كالا بسیار مشكل ، پیچیده و پرپیچ و خم است، حتی درجلساتی كه دربورس كالا برگزار شد، با حضور تعدادی از اداره املاك بانكها، آنها نیز با فروش املاك دربورس كالا موافق نبودند.»

او تاكید می كند:« بدون شك مكانیزم های بورس كالا شفاف است،اما در مورد فروش املاك مازاد مساله فقط شفافیت نیست. بعید می دانم، زمانی كه بورس كالا برای عرضه این املاك در تابلوجهت كشف دارد،كافی باشد.مدت،یكی دو روزه برای فروش املاك كافی نیست.املاك جنس مصرفی نیست. درحالی كه فرایند مزایده، مدت زمان طولانی است و گاه ده روز طول می كشد. دراین مدت، باید آگهی دردو روزنامه چاپ شود تا در این فاصله ، هر متقاضی بتواند به راحتی، به شرایط مزایده و خرید ملك دسترسی پیدا كند. ما افزایش سطح دسترسی و انتشار اطلاعات معامله در گستره وسیع تر را شفافیت در روش مزایده می دانیم؛ با سابقه و تجربه هایی كه درشركت داریم ومذاكراتی كه در بورس كالا داشتیم ، بعید می دانم ازهر دوطرف معامله، یعنی فروشنده و خریداراستقبالی صورت گیرد.»

در حال حاضر یكی از نگرانی های پیش روی دولت نیز به موضوع شیوه فروش اموال مازاد بانك ها مربوط است. اما حداقل طی ماه های گذشته تحول جدیدی در دارایی های بانك ها صورت نگرفته است.

منبع/ خبر آنلاین

اول **
۰ نفر