۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81469333
T T
۰ نفر
187هزار هكتار اراضي كشاورزي حوضه هاي كرخه و زهره مشكل كم آبي دارند

اهواز - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: 187هزار هكتار از اراضي كشاورزي زير كشت محصولات در حوضه هاي كرخه و زهره با تهديد و مشكل كم آبي و شوري آب روبرو است.

به گزارش ايرنا «كيخسرو چنگلوايي » روز يكشنبه در جمع خبرنگاران از كاهش 40 درصدي بارندگي ها در سال زراعي جاري نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن در خوزستان خبر داد و افزود: كاهش بارندگي ها از يك سو و از سوي ديگر محدوديت و كمبود منابع آبي و نيز شوري آب باعث شده كه اراضي زير كشت دو حوضه مورد تهديد قرار گيرند.

وي با بيان اين كه مشكل كم آبي در برخي شهرستان هاي خوزستان براي مصرف كشاورزي به شكل حاد است گفت: 741 هزار هكتار مجموع اراضي زير كشت آبي در حوضه كرخه اعم از زراعي، باغي و نيشكر است و عمده مشكل به اراضي پاياب سد بر مي گردد كه افزون بر 141هزار هكتار را در بر مي گيرد.

چنگلوايي افزود: در اين اراضي گندم، جو، سبزي و صيفي، علوفه كشت و نيز نخيلات و محصولات باغي وجود دارد كه متاثر از كاهش و كمبود آب است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: قسمت عمده كشت در اين حوضه با 113هزار هكتار مربوط به گندم است.

وي مشكل اراضي پاياب سد كرخه را ناشي از آبگيري سد سيمره استان ايلام دانست كه 10هزار هكتار از اراضي دشت عباس ايلام را آبياري مي كند.

چنگلوايي افزود: ظرفيت نهايي مخزن اين سد كه در بالادست سد كرخه احداث شده يك ميليارد و 800 ميليون متر مكعب و تراز نيروگاهي آن يك ميليارد و 100 ميليون متر مكعب است كه اكنون 800 ميليون متر مكعب در پشت سد ذخيره سازي شده و در حال آبگيري است.

وي گفت: اين در حالي است كه ميزان آب قابل مديريت براي اراضي كشاورزي خوزستان كه در اين حوضه قرار دارد طبق اعلام وزارت نيرو 95 ميليون متر مكعب است.

چنگلوايي افزود: براي رفع مشكل كم آبي اراضي حوضه كرخه دستكم 300 ميليون متر مكعب از آب ذخيره شده در پشت سد سيمره در مدت يك ماه به سمت پايين دست رهاسازي شود كه ميزان هدايت با توجه به صلاحديد وزارت نيرو مي تواند بين يكصد تا 200متر مكعب بر ثانيه متغير باشد.

وي گفت: در غير اين صورت با آورد فعلي رودخانه و كمبود بارش ها وزارت خانه هاي نيرو جهاد كشاورزي نمي توانند به تعهدات خود عمل كنند.

چنگلوايي افزود: در حوضه هنديجان هم به دليل احداث سد كوثر روي رودخانه خيرآباد، ورودي آب رودخانه زهره كم شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: ظرفيت نهايي سد كوثر(واقع در كهگيلويه و بويراحمد) 580 ميليون متر مكعب و آب ذخيره شده در پشت سد 450 ميليون متر مكعب است كه ضرورت دارد براي رفع مشكل اراضي كشاورزي هنديجان به مدت يك ماه دستكم 20متر مكعب در ثانيه آب از سد كوثر سمت هنديجان رهاسازي شود.

وي گفت: به دليل كمبودآب رودخانه زهره در مقاطعي از هنديجان خشك شده و آبي كه سمت اين رودخانه رهاسازي مي شود در قسمت مياني اراضي هنديجان افزون بر 11هزار و 200ميكروموس شوري دارد كه در پايين دست به 17هزار ميكروموس هم مي رسد.

چنگلوايي مجموع اراضي آبي زير كشت محصولات كشاورزي در حوضه هنديجان را 46 هزار هكتار اعلام كرد كه از اين مقدار 29هزار و 600 هكتار زير كشت گندم قرار دارد.

وي افزود: حداكثر آستانه تحمل گندم به شوري چهار هزار ميكروموس است كه به دليل شوري بالاي آب اراضي كشاورزي اين حوضه نيز متاثر شده است.

چنگلوايي گفت: به دلايل مزبور 10 تا 15درصد اراضي زير كشت محصولات كشاورزي در حوضه هاي كرخه و زهره در معرض خطر كاهش توليد و حجم عملكرد در سطح قرار دارند و اين مشكل بايد در سطح ملي برطرف شود.

645/640/538
۰ نفر