۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81467564
T T
۰ نفر
گراني كاغذ و ابزار چاپ ضربه اي بزرگ به صنعت نشر است

تهران - ايرنا - يك ناشر مي گويد: گران بودن قيمت كاغذ و ابزار چاپ، ضربه بزرگي به اقتصاد صنعت نشر وارد كرده است.

غلامرضا كبريايي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا افزود: اين مسئله باعث شده است بسياري از ناشران به سوي توليد كالاهاي ديگر از جمله بسته بندي به جاي كتاب بروند.

وي با بيان اينكه گراني كاغذ علاوه بر ركود شديد در بازار نشر، باعث شده كتاب كمتر جايي در سبد خريد مردم داشته باشد، اظهار كرد: كتاب اولين كالايي است كه مردم با ايجاد كوچكترين فشار مالي آن را حذف مي‌ كنند.

كبريايي، بحث كپي رايت را از ديگر مشكلات موجود ناشران دانست و ادامه داد: در حوزه‌ تهيه كتاب براي ترجمه دچار مشكل هستيم و چون كشور ما به قانون كپي‌رايت نپيوسته و يك بحث حاكميتي است، همين موضوع سبب مي‌شود تا از يك كتاب چند ترجمه به بازار بيايد.

وي با بيان اينكه كتاب بخش ناچيزي از قانون كپي‌رايت را تشكيل مي‌دهد، تصريح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد به حمايت اساسي و جدي از ناشران بپردازد و نهادهاي فرهنگي و هنري نيز با خريد كتاب مي توانند به صنعت نشر كمك بسياري كنند.

اين ناشر پيشنهاد داد؛ براي رونق اقتصادي نشر، تسهيلات بانكي با سودهاي كم به ناشران ارايه شود و نمايشگاه هاي دائمي كتاب در تمامي استانها و شهرهاي كوچك براي مردم ايجاد شود تا آنان مجبور نباشند هر سال با برپايي نمايشگاه كتاب به تهران بيايند.

كبريايي، با ادعاي نبود هيچگونه نظارت در صنعت نشر، گفت: در حال حاضر با توجه به مشكلات ناشران و كاهش سرمايه در گردش، تيراژ كتابهايي كه چاپ مي شود از يكهزار تا دو هزار نسخه بيش تر نبوده، كه اين وضعيت نگران كننده و نيازمند توجه است.

فراهنگ **9022**1027
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد