۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81463339
T T
۰ نفر

تهران - ايرنا - شهردار تهران با بيان اين كه در تهران بيش از 500 هزار خانه خالي وجود دارد، گفت: با اين وجود هر روز مسكن هاي جديد ساخته مي شود كه اين وضعيت به اقتصاد كشور صدمه مي زند.

به گزارش ايرنا، 'محمدباقر قاليباف' روز سه شنبه در نشست شهرداران كلانشهرهاي كشور در تهران، افزود: شهرداري ها مي توانند اين خانه هاي خالي را شناسايي و از مالكان آن ها ماليات محلي دريافت كرده و به عنوان مثال براي بافت هاي فرسوده هزينه كنند.

وي با بيان اين كه اميدواريم موارد مطرح شده در اين جلسه در كميسيون تلفيق و جلسه علني مجلس پيگيري شود، افزود: متاسفانه در 10 سال گذشته يك نوع ذهنيت غلط نسبت به كلانشهرها ايجاد شده است كه در حال از بين بردن كارآمدي شهرها است و مشكلات زيادي را براي آن ها به وجود آورده است.

وي تصريح كرد: احساس دولت ها اين است كه كلانشهرها و شهرهاي بزرگ، شهرهاي پرپولي هستند كه نمي دانند اين منابع را چگونه خرج كنند و در كنار آن ها شهرهاي كوچك، پرنياز و فقيري وجود دارد.

شهردار تهران تاكيد كرد: رويكرد دولتي كردن شهرداري ها از 6 سال پيش آغاز شد و جالب اين است كه اين گونه پيشنهادها به تصويب مجلس هم مي رسد و به نوعي مي توان گفت تحت تاثير رويكرد دولت، تغيير نگاه در مجلس ايجاد شده است.

وي با يادآوري اين كه برخي نمايندگان چون نگاه قشري و محلي دارند از مسايل و مصالح ملي غافل مي شوند، افزود: اين نوع نگاه و ذهنيت غلط نسبت به كلانشهرها آسيب هاي بسياري را به دنبال دارد كه بايد هر چه زودتر اصلاح شود.

شهردار تهران ادامه داد: شهرهاي كوچك مهم هستند، اما بايد در نظر داشت نبايد حقوق مردم كلانشهرها به بهانه توجه به شهرهاي كوچك ضايع شود و در پيش گرفتن چنين نگاهي مفاسد اداري و سياسي را به دنبال دارد.

قاليباف با اشاره به اينكه به علت شفاف نبودن برخي از قوانين، شهرداران با مشكلات متعددي مواجه مي شوند، گفت: اجرايي نشدن برخي از قوانين مصوب يكي ديگر از دغدغه هاي شهرداران است كه اميدواريم براي رسيدگي به اين موضوع اقدامات لازم انجام گيرد.

شهردار تهران در جمع بندي نهايي اين نشست و دغدغه هاي شهرداران كلانشهرهاي كشور بيان كرد: اصلاح بندهايي از لايحه بودجه 94 در كميسيون تلفيق و اجازه حضور يك نماينده از طرف شهرداري هاي سراسر كشور در جلسات اين كميسيون و همچنين در جلسه علني مجلس يكي از خواسته هاي شهرداري ها است.

قاليباف با بيان اين كه در كشور منابع بسياري وجود دارد، افزود: تا زماني كه شهرداري ها پاي كار نيايند دولت نمي تواند وصول ماليات را به صورت كامل انجام دهد، بنابراين اجازه مي خواهيم لايحه درآمدهاي پايدار از سوي شهرداري هاي كشور تا پايان سال ارايه شود و در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد.

1625/686
۰ نفر