تاكيد بر همگرايي قوانين مناطق آزاد و سرزمين اصلي در بحث ورود و ترخيص كالا

كيش - ايرنا - دبير قطب خليج فارس در سازمان غذا و دارو بر همگرايي قوانين مناطق آزاد و سرزمين اصلي در بحث ورود ،ترخيص و مبارزه با قاچاق كالا تاكيد كرد .

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا ،هشتمين نشست دو روزه منطقه هشت معاونت هاي غذا و دارو قطب خليج فارس با حضور «بهزاد شريف مخمل زاده »دبير قطب خليج فارس در سازمان غذا و دارو ، «جلال غفار زاده» مديركل دفتر بازرسي سازمان غذا و دارو ، جمعي از كارشناسان و معاونت ها ي غذا و دارو و دانشگاه هاي علوم پزشكي مراكز كيش ، اهواز ، لرستان ، قشم ، آبادان ، دزفول ، بهبهان و شوشتر در سالن همايش هاي بين المللي خليج فارس در كيش برگزار شد .

دبير قطب خليج فارس در سازمان غذا و دارو در اين نشست گفت : ما به دنبال همگرايي دانشگاه ها و مناطق آزاد به عنوان مبادي ورودي كالا و همچنين هماهنگي قانون مناطق آزاد با سرزمين اصلي در بحث ترخيص كالا و مبارز ه با قاچاق به عنوان محورهاي اصلي قطب هستيم .

شريف مخمل زاده با بيان اينكه بخش قابل توجهي از كالاهاي خوراكي ، آرايشي و بهداشتي از اين مبادي به سرزمين اصلي وارد مي شود افزود : در ترخيص اين كالا ها با مشكلات زياد اسنادي ، تجهيزاتي و تكنيكي مواجه بوده ايم و به نوعي در طي جلسات برگزار شده تلاش كرديم تا نتيجه نمونه برداري هاي آزمايشگاهي وكارشناسي تشخيصي و ترخيص اين كالاها را ارتقا دهيم.

وي گفت : يكي از مسائلي كه كمتر در آن به موفقيت دست يافته ايم را بحث همگرا كردن قوانين مناطق آزاد با قوانين سرزمين اصلي در بحث ترخيص ، ورود كالا عنوان كرد و گفت : اين موضوع چالشي است كه كشور با آن روبرو است ، با توجه به گسترشي كه در مناطق آزاد شاهد آن هستيم اين معضل روز به روز حادتر مي شود ، نياز است تا كارگروهي تخصصي از اساتيد سازمان غذا و دارو مناطق آزاد تشكيل و اين موضوع را پيگيري كنند .

مخمل زاده به تفاوت هاي موجود بين قوانين مناطق آزاد و سرزمين اصلي اشاره كرد و گفت : در خصوص سرنوشت كالا در مناطق آزاد و نحوه ورود به سرزمين اصلي مسائلي وجود دارد كه علت اصلي آن نقص قانون و عدم همگرايي قانون در اين دو بخش است كه يكي از اهداف اصلي تشكيل اين قطب ،همگرا كردن اين قوانين است .

اين استاد دانشگاه ياد آور شد : يكي از مباحثي كه در دستور كار اين قطب بوده است بحث جنبش نرم افزاري است ، نوع نگاه وزارت بهداشت به عملكرد درون حوزه بهداشت وجود دارد ، اين نگاه به شدت سخت افزاري است ، تحول در نظام بهداشت به سمت احداث خانه هاي بهداشت مي رود ، همچنين عمده منابع مالي صرف افزايش تعداد خانه هاي بهداشت ، نو سازي و تجهيز بيمارستان هاي قديمي مي شود ،به نظر مي رسد اين نوع نگاه روي فرايندها تاثير قابل توجهي ندارد ،ما در كنار نگاه سخت افزاري نيازمند تحليل داده هاي اسنادي و ايجاد يك جنبش نرم افزاري هستيم.

وي تاكيد كرد : وجود داده ها و اطلاعات در حوزه غذا ، دارو و بهداشت مي تواند ما را در تصميم گيري و سياست ها ياري و هدايت كند .

مخمل زاده با بيان اينكه وزارت بهداشت در حوزه نرم افزاري دچارغفلت شده است گفت : بحث جنبش نرم افزاري درحوزه غذا ، دارو و ازمايشگاه در دستور كار اين قطب قرار گرفته و اقداماتي نيز در اين زمينه انجام شده است .

عضو هيات علمي تاكيد كرد : در حوزه پخش ،تمامي شركت ها موظفند تمامي اطلاعات و فايل هاي فروش را درون سامانه اين سازمان قرار دهند ،با اين اقدام مشخص خواهد شد كه بار مصرف يك دارو و بيماري در كدام استان بيش از ساير مراكز است ، اين اطلاعات به مديريت درست و اعمال سياست هاي مناسب كمك خواهد كرد.زماني كه اين جنبش نرم افزاري به صورت كامل در استان ها اجرا نشود، دارو بي رويه و كوركورانه تهيه و در اختيار واحدها قرار مي گيرد .

وي افزود : به نظر بايد مشخصه هاي جغرافيايي يك سرزمين با مصرف دارو و بار بيماري ها به صورت داده هاي اطلاعاتي ثبت شود ، جنبش نرم افزاري كمك خواهد كرد تا سيستم بر اساس داده هدايت و منابع مالي نيز بدرستي صرف شود .

مخمل زاده يكي از موضوعات مورد تاكيد در كارگروه هاي تخصصي اين قطب را اعتبار بخشي نتايج و آزمون هاي بين آزمايشگاهي عنوان كرد و گفت : اين روند بايد با قوت ادامه پيدا كند.

در ادامه اين نشست غفار زاده مدير كل ارزيابي عملكرد سازمان غذا و دارو در بحث قاچاق و آيين نامه جديد ، مباحث تعرفه هاي خدمات داروسازي و حق فني مواردي را مطرح كرد .

مدير كل اداره نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي كشور نيز در سخناني گفت : بحث ملزومات و تجهيزات پزشكي در طرح تحول نظام سلامت از بخش هاي مهمي بود كه در سطح ستاد و دانشگاه ها نگراني در اين زمينه ايجاد كرد اما با تلاش همكاران، اين موضوع مديريت شد اما همچنان نيازمند برنامه ريزي هستيم .

«سيد حسين صفوي »، نبود زيرساخت هاي لازم براي كنترل هزينه ها و روش هاي مناسب را از مشكلات اين حوزه دانست و گفت : طرح ها و پيشنهاداتي به دانشگاه ها در زمينه كنترل ،تهيه فهرست از ملزومات مورد نياز پزشكي و همچنين خريد و هدايت هزينه ها داده شده است .

وي از ارسال فرم هايي به دانشگاه ها براي مشخص شدن اقلام پرهزينه براي برنامه ريزي براي سال 94 خبر داد و گفت : همانطور كه برنامه ريزي براي كنترل در سال جاري صورت گرفت در سال 94 نيز برنامه اي براي نحوه قيمت گذاري ، روال كنترل هزينه ها و ممانعت از افزايش قيمت ها تا حد ممكن انجام خواهد گرفت .

صفوي ياد آور شد : در سطح كشور بيش از 500 واحد توليدي در حوزه ملزومات پزشكي داريم كه نيازمند كنترل و نظارت بيشتر است ، با واگذار كردن اين اختيارات به سطح دانشگاه ها مي توان كنترل بهتري بر كيفيت ملزومات ، افزايش سرعت بررسي ها و درخواست هاي توليد داخل داشت .

مدير كل اداره نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي كشوردر بحث شبكه توزيع و واردت نيز گفت : حدود پنج هزار شركت وارد كننده در اين زمينه به ثبت رسيده است كه از اين تعداد يك هزار و پانصد شركت فعالند اما نحوه فعاليت انها نيازمند نظارت ميداني است ،تفويض اختيار نظارتي به دانشگاه ها گام مهمي در اين راستا است .

در ادامه ،نمايندگان مراكز شركت كننده در نشست ،نقطه نظرات و پيشنهادات خود را در بحث مديرت نظارت بر مواد غذايي ، آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي ،فراورده هاي بيولوژيك و مواد و كنترل كيفي مواد غذايي ،آشاميدني ، آرايشي و بهداشتي مطرح كردند.

نظارت بر تبليغ داروهاي ماهواره اي و مبارزه با آن ،ورشكستگي داروخانه ها در شهرهاي كوچك ، درج اطلاعات دارويي ، بهبود شرايط كسب و كار در حوزه غذا و دارو، خطاهاي دارويي و كنترل بر آن ، جايگاه دارو ساز به عنوان يك عنصردرماني از موارد مطرح شده توسط كارشناسان در اين جلسه بود.

رايزني با سازمان عذا و دارو جهت تعامل با سازمان استاندارد در خصوص اعتراضات توليد كنندگان بر نحوه نمونه برداري زياد و هزينه هاي بالاي مربوطه ، رايرني با سازمان غذا و دارو در خصوص عدم پاسخگويي سريع به تماس ها و استعلام هاي ضروري ، تفويض مجوز تمديد پروانه هاي ساخت ، پرداخت حق محروميت و حق كارشناسي ، پيشنهاد به سازمان در خصوص بازنگري دستورالعمل مربوط به صادرات محصولات غير همسو و بدون ضوابط داخلي از جمله محصولات لبني برپايه روغن گياهي از موارد در دستور كار نشست هشتم بود .

بررسي توزيع داروهاي مخدر و تحت كنترل در عطاري هاي و الكل سفيد در سوپر ماركت ها ، اعلام كمبود دارويي قطب از طريق سامانه تدارك و توزيع دارو ، ضوابط عرضه داروهاي مخدر بيماران مراكز ترك اعتياد از طريق داروخانه ها ، ادامه روند انجام آزمون هاي مقايسات بين آزمايشگاهي مطابق دستورالعمل تدوين شده ، ايجاد كارگاه تعميرات تجهيزات پزشكي در مراكز درماني ،برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه تعمير و نگهداري تجهيزات سرمايه اي از موضوعات قابل بررسي و پيگيري در اين نشست بود.

اين نشست عصر امروز و فردا با برگزاري كارگاه اي تخصصي به كار خود ادامه مي دهد.

1630**1641/668 / 1539
۰ نفر