۲۲ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲
کد خبر: 81461227
T T
۰ نفر
حیوانات وحشی تویسركان در زمستان تغذیه می شوند

همدان - ایرنا - مدیر اداره محیط زیست شهرستان تویسركان گفت: با توجه به ریزش برف و دشواری یافتن غذا برای گونه های جانوری ، علوفه مورد نیاز حیوانات وحشی در مناطق امن این شهرستان توزیع شده است.

'امیر شیراوند' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پوشیده شدن سطح ارتفاعات از برف و كاهش طعمه در فصل زمستان منجر به حضور گونه های مختلف جانوری در ارتفاعات پایین تر و نزدیك به مناطق مسكونی می شود.

وی اضافه كرد: به منظور جلوگیری از تلف شدن حیوانات به علت گرسنگی و جلوگیری ورود آنها به مناطق مسكونی برای یافتن طعمه، علوفه مورد نیاز گونه های جانوری در فصل تابستان تهیه شد.

رییس اداره محیط زیست تویسركان گفت: علوفه مورد نیاز در محل های امن قرار گرفته تا گونه های جانوری بدون هیچگونه دغدغه بتوانند غذای مورد نیاز خود را تامین كنند.

شیراوند افزود: این مجموعه به اندازه كافی علوفه مورد نیاز وحوش را خریداری و ذخیره كرده است و توزیع خوراك مورد نیاز جانداران در عرصه های طبیعی در فصل زمستان به طور مستمر و مرحله به مرحله صورت می گیرد.

وی بیان كرد: طبق سرشماری انجام شده حدود 350 راس كل و بز به علت سرما و یخبندان به مناطق پایین دست آمده اند كه به تبع آن گوشتخوارانی نظیر روباه، گرگ و شغال نیز تغییر مكان داده اند.

وی بیان كرد : بررسی تنوع گونه ای در منطقه حفاظت شده خان گرمز تویسركان نشان می دهد كه تعداد 26 گونه از رده پستانداران، 61 گونه از رده پرندگان، 14 گونه از رده خزندگان و دو گونه از رده دوزیستان در این منطقه حضور دارند.

رییس اداره محیط زیست تویسركان افزود : كل و بز، قوچ و میش از گونه های شاخص جانوری این منطقه هستند همچنین از سایر پستانداران می توان گرگ، روباه، شغال، كفتار، خرگوش، سمور، گوركن ، تشی، رودك، خارپشت، حشره خوار و انواع موش های صحرایی را نام برد.

شیراوند اضافه كرد: عقاب طلایی، كبك، تیهو، دلیجه، كلاغ نوك سرخ، كبوتر، كمركولی، زاغی، چكچك، سهره، سا، جغد، سبز قبا، سنگ چشم ،دم جنبانك ، زرده پر از جمله پرندگان شاخص منطقه خان گرمز هستند.

وی بیان كرد : همچنین از دیگر گونه های جانوری این منطقه می توان به انواع خزندگان چون افعی زنجانی، یله مار، سوسن مار، شلاقی، چلمبر، مار پلنگی، لاك پشت وانواع مارمولكها اشاره كرد.

منطقه حفاظت شده خانگرمز با وسعت 79/9389 هكتار درفاصله 30 كیلومتری غرب شهرستان تویسركان، 25 كیلومتری شرق شهر اسدآباد و در سمت جنوب غربی همدان و شمال غربی شهر فرسفج قرارگرفته است.

7525/576

سرخط اخبار استان‌ها