۲۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81459508
T T
۰ نفر
آثار حمایتی نظام بانكی بزودی در بازار سرمایه مشهود می شود

تهران - ایرنا - رییس كل بانك مركزی از اقدامات نظام بانكی كشور برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: آثار این حمایت ها در آینده نزدیك در بازار سرمایه مشخص و مشهود می شود.

ولی الله سیف روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه آیا بانك مركزی برنامه ای برای كمك به بازار سرمایه دارد یا خیر و اینكه بازار مالی كه متشكل از بازار سرمایه و پول است از یكدیگر تاثیر می پذیرند یا خیر، اظهار داشت: نظام بانكی كشور علاقه مند است كه بازار سرمایه جایگاه مهمتری را در تامین مالی اقتصاد برعهده گیرد.

رییس كل بانك مركزی با تاكید براینكه در گذشته این تصور به غلط وجود داشت كه بین این دو بازار رقابت وجود دارد و نظام بانكی علاقه مند به رشد بازار سرمایه نیست، تصریح كرد: این تصور كاملا غلط است و تقسیم كار روشن و شفاف بین این دو بازار وجود دارد به نحوی كه تامین مالی بلندمدت و شركت های بزرگ در بازاری متعادل به عهده بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: البته بازار پول و نظام بانكی نیز عهده دار تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و رفع نیازهای كوتاه مدت شركت های كوچك است.

رییس كل بانك مركزی گفت: معتقدم اقدامات اولیه مناسبی در بازار سرمایه كشور شكل گرفته و علاوه بر ایجاد نهادهای مناسب، ابزارهای اسلامی مطلوبی نیز ایجاد شده، بنابراین زمینه های رشد بازار سرمایه فراهم شده است.

وی اظهار داشت: اقتصاد ایران نیاز به افزایش كارایی در تامین مالی فعالیت های مثبت اقتصادی دارد بنابراین هم نظام بانكی و هم بازار سرمایه باید به صورت برنامه ریزی شده و منسجم در كنارهم فعالیت كنند.

رییس كل بانك مركزی تصریح كرد: در شرایط فعلی براساس هدف خروج غیرتورمی از ركود به جای اتخاذ سیاست انبساطی و با پرهیز از سیاست های انقباضی روش اعمال سیاست انضباطی را در بانك ها اعمال كرده ایم و اولویت اول را در نظام بانكی تخصیص حداكثر تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داده ایم.

وی ادامه داد: آثار مثبت این اقدام در بازار سرمایه خود را نشان می دهد چرا كه شركت هایی وجود دارند كه علیرغم وجود خط تولید آماده و نیروی انسانی كافی اما به دلیل كمبود سرمایه در گردش نمی توانند تولید داشته باشند.

رییس كل بانك مركزی افزود: جهت گیری نظام بانكی در تعیین اولویت اول برای سرمایه در گردش باعث می شود این شركت های تولیدی فعال شوند و لذا توقعات سهامداران این شركت ها در ارتباط با سود مناسب در پایان سال را تامین كنند و این اقدام مثبت و موثری است كه می تواند باعث قوام گرفتن بازار سرمایه شود.

وی تاكید كرد: البته بانك ها می توانند به صورت مستقیم برای خرید سهم هم در بازار حضور یابند اما محدودیت هایی در این رابطه برای نظام بانكی كشور وجود دارد و آن نیز حد نصاب های مقرر متناسب با سرمایه پایه بانك ها است.

سیف خاطرنشان كرد: حضور بانك ها با روش مستقیم می تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، هرچند بانك ها اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.

اقتصام(4)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد