۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81456302
T T
۰ نفر
رییس مجمع تشخیص مصلحت: جمع ركود با تورم فلاكت به بار می آورد

مشهد - ایرنا - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نبود اشتغال، ركود را به دنبال دارد و وقتی ركود با تورم جمع می شود فلاكت به بار می آورد.

آیت الله 'اكبر هاشمی رفسجانی' روز پنجشنبه در پیام كتبی به 'نهمین جشنواره كارآفرینان برتر خراسان رضوی' در مشهد نوشت: كارآفرینی اصطلاحی است كه از نخستین روزهای زندگی فردی و اجتماعی انسانها همراه جوامع بوده و نگاه مردم و حكومتها به كارآفرینی و كارآفرینان در هر زمان به نسبت شرایط متغییر بوده و همواره به عنوان یك پدیده معین نقشی موثر در توسعه و پیشرفت اقتصادی كشورها داشته است.

وی افزود: نگاهی از سر تامل به تعالیم اسلامی نشانگر جایگاه كار و كوشش در آیات و روایات است وهم فرهنگ دینی و هم فرهنگ ملی ما مشوق كار و كوشش هستند و مطمئنا تلاش برای ایجاد زمینه كار و اشتغال و به تبع آنها رونق اقتصادی جامعه كه مفهوم آن در كارآفرینی جلوه بهتری دارد پسندیده و مقدس است.

رییس مجمع تشخصی مصلحت نظام در این پیام ادام داد: از تحولات شیوه های اقتصادی در امور مختلف می گذرم كه یك بحث تخصصی برای متخصصان علم اقتصاد است اما بر اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار تاكید می كنم كه امروزه نقش كلیدی در جوامع انسانی دارد.

وی یادآورشد: در شرایط فعلی و با توجه به مجموعه تجربیات علمی و عملی این نكته مبرهن و آشكار است كه تضمین موفقیت اقتصادی كشورها نیازمند نوآوری، ابداع و طرح محصولات و خدمات جدید و تعامل با جهانیان است.

وی در ادامه گفت: افزایش بی رویه جمعیت در قرن 19 میلادی و عدم ساماندهی مناسب آنها موج فزاینده بیكاری را در سراسر جهان به همراه داشت و تقریبا در اكثر جوامع بیكاری به عنوان یكی از اصلی ترین بحرانها نمود پیدا كرد. متولیان وضع قیمتها برای حفظ آرامش جوامع با روشهای مختلف به مقابله با بیكاری و مدیریت بحران پرداختند و علماء اقتصادی بر توسعه كارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه تاكید كردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: دانشگاههای بزرگ جهان آموزش و تحقق كارآفرینی را در اولویت برنامه خود قرار دادند و 'یونسكو' به عنوان زیرمجموعه سازمان ملل متحد طی برنامه های متعدد توسعه مهارت و ابتكارات كارآفرینی را از ضرورتهای آموزشی دانشگاهها دانست.

وی گفت: كشورهای در حال توسعه با تاسیس سازمانهایی برای ترویج كارآفرینی سعی در فراهم كردن زمینه ها برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته و دارند كه می توان آن را شكل ویژه ای از نوآوری و خلاقیت دانست كه طی آن اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان هم از رخوت و سستی رهایی می یابند و هم جامعه را به سوی تكاپوی مثبت در جهت ارتقاء شرافت فردی و اجتماعی سوق می دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حتما به یاد دارید كه در دوره سازندگی فقط بخاطر افزایش اشتغال بود كه علاوه بر جهش اقتصادی و صنعتی كه امنیت فرهنگی و سیاسی را به دنبال دارد، خانواده ها خود را روزی خور حكومت نمی دانستند و رونق زندگی را حاصل زحمات و دسترنج افراد شاغل خانواده می دانستند.

در دوران سازندگی افراد كارآفرین به دنبال سرمایه های عظیم انسانی و منشاء خدمات موثر در روند پیشرفت جامعه و كشور بودند و هنوز هم بر توسعه بسیار موثر هستند چنانكه با توجه به گسترش روزافزون نیازهای جدید در جوامع می توانند از طریق شناسایی فرصتها شرایط را كنترل و مهار كنند و در نهایت ایجاد شغل نمایند كه سبب آرامش، آسایش و رفاه همه افراد جامعه می شود.

وی در ادامه این پیام افزود: كارآفرینی پلی بین صنعت و دانشگاه و یا به عبارتی پركننده خلاء میان علم و بازار است، به دلیل نقش و جایگاه ویژه كارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی بسیاری از دولتها در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تلاش می كنند با حداكثر امكانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، افراد بیشتری از جامعه را كه دارای ویژگیهای كارآفرینی هستند به آموزش در جهت كارآفرینی و فعالیت كارآفرینانه تشویق و هدایت كنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: هر كاری كه در این جهت باشد در صورتی كه منتج به نتایج عملی شود مانند كارآفرینی اهمیت دارد، تاكید می كنم كه ایجاد شغل تنها راهی برای انباشت پول و سرمایه نیست زیرا دستاوردهای دیگری همچون تضمین امنیت، تقویت استقلال، تنوع كارها و بالاتر از همه حفظ كرامت انسانی دارد و امیدوارم جشنواره كارآفرینان برتر نقشی در رونق اشتغال داشته باشد كه نبود آن ركود را به دنبال دارد و وقتی ركود با تورم جمع شود فلاكت به بار می آورد.

نهمین جشنواره كارآفرینان برتر خراسان رضوی با هدف 'متناسب سازی انتخاب كارآفرینان برتر به منظور توسعه نیروی انسانی خلاق و نوآور، ارائه راهكارهای عملی ترویج كارآفرینی متناسب با چشم انداز 20 ساله، پویاسازی بانك اطلاعات شناسایی كارآفرینان و استمرار مشاركت بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی' در مشهد برگزار شده است.

در این چارچوب 26 نفر از مجموع هزار و 777 متقاضی در استان خراسان رضوی، در سطح ملی تجلیل می شوند. از این تعداد سه نفر به عنوان كارآفرین برتر ملی مورد تقدیر قرار می گیرند.

شهرستان سرخس با پنج طرح كمترین و شهرستان چناران با 276 طرح كارآفرینی بیشترین متقاضیان را در خراسان رضوی دارند.ك/2

7489/660/522
۰ نفر