پیشتازی ایران در تولید نفت از یك میدان مشترك با عراق/ تولید 85 هزار بشكه از یادآوران در نیمه اول سال 94

تهران - ایرنا - مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران گفت: در حالی ایران روزانه 50 هزار بشكه نفت خام از میدان مشترك یادآوران تولید می كند كه عراق در مرحله حفاری چاه‌های خود بوده و هنوز برداشت از این میدان مشترك را آغاز نكرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هادی نظرپور در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه توسعه میدان نفتی یادآوران در استان خوزستان، اظهار داشت: فاز اول این میدان به ظرفیت 85 هزار بشكه در نیمه اول سال 94 به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینكه تولید زودهنگام از این میدان از اسفند ماه سال 90 با ظرفیت 20 هزار بشكه در روز آغاز شد، افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز ظرفیت تولید این میدان مشترك به 50 هزار بشكه در روز افزایش یافت.

وی با خاطرنشان كردن اینكه از ابتدای برداشت نفت از میدان مشترك یادآوران تاكنون 30 میلیون بشكه نفت خام از این میدان برداشت شده، گفت: در حال حاضر عراق در حال حفاری چاه‌های خود می باشد و هنوز برداشت از این میدان مشترك را آغاز نكرده است.

نظرپور با بیان اینكه، در حال حاضر پیشرفت كل طرح توسعه میدان نفتی یادآوران به 94 درصد رسیده است، اظهار داشت: حفاری 55 حلقه چاه این میدان تكمیل شده و بخش سطح الارضی طرح نیز 92 درصد پیشرفت دارد.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تصریح كرد: احداث خط لوله صادراتی 98 درصد، نصب تجهیزات سرچاهی 85 درصد و كارخانه بهره‌برداری نیز 80 درصد پیشرفت داشته است.

وی خاطرنشان كرد: در مطالعات اولیه حجم نفت درجای میدان یادآوران 17 میلیارد بشكه تخمین زده شده بود اما مطالعات جدید این رقم را به 34 میلیارد بشكه افزایش داده و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود كه برای این میدان فاز سوم توسعه هم در نظر گرفته شود.

نظرپور با بیان اینكه طرح جامع فاز دوم میدان یادآوران در حال حاضر تهیه شده و باید به تصویب شركت ملی نفت برسد، گفت: در صورت اجرای فاز دوم تولید از این میدان به 180 هزار بشكه در روز می‌رسد.

وی اظهار داشت: كارخانه بهر‌ه‌برداری با ظرفیت 135 هزار بشكه برای این میدان، طراحی شده كه حجم فاز اول آن 85 هزار بشكه است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران افزود: این كارخانه دارای سه ترین (ردیف) است كه دو ترین آن با ظرفیت 90 هزار بشكه برای نفت سبك و یك ترین با ظرفیت 45 هزار بشكه برای نفت سنگین در نظر گرفته شده است.

نظرپور در خصوص عملكرد پیمانكار چینی این میدان نفتی، گفت: پیمانكار چینی قرار بود طرح توسعه این میدان را 59 ماهه تكمیل كند اما تاكنون 15 ماه تأخیر داشته است.

وی اضافه كرد: از جمله علت‌های تأخیر در اجرای طرح، مساله تأمین كالا و تجهیزات مورد نیاز بود كه به علت تحریم ها با مشكلاتی مواجه شده بود.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران ادامه داد: برای تاخیر در اجرای طرح، جریمه ای در نظر گرفته می شود كه رقم آن هنوز مشخص نشده است.

میدان مشترك نفتی یادآوران در 10 كیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و درحدود 70 كیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی كوشك و حسینیه بصورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی كشور عراق واقع شده است.

تولید روزانه 85 هزار بشكه در فاز اول، تولید 180 هزار بشكه در فاز دوم و تولید 300 هزار بشكه در فاز سوم از جمله اهداف طراحی شده برای این میدان عظیم گازی است.

اقتصام(3)2022**1558
۰ نفر