۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۰۰
کد خبر: 81453838
T T
۰ نفر
ثبت تصاوير دو قلاده پلنگ ايراني در منطقه حفاظت شده پرور

سمنان - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان مهديشهر گفت: تيزبيني و تلاش محيط بانان منطقه حفاظت شده 'پرور ' باعث ثبت تصاوير دو قلاده پلنگ ايراني در اين منطقه شد.

'عباس زارع' روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: محيط بانان اين شهرستان امسال چندين بار موفق به رويت پلنگ ايراني در منطقه حفاظت شده پرور شده و توانسته اند تعدادي فيلم از اين گونه ارزشمند جانوري تهيه كنند.

وي در تشريح اين موضوع گفت: ماموران اجرايي منطقه در چند روز گذشته حين گشت و كنترل مناطق، متوجه حضور يك قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شدند و پس از دوربين كشي متوجه مي شوند اين جانور ارزشمند در حال خوردن لاشه يك راس بز است.

زارع افزود: محيط بانان سپس متوجه صداي غرش ديگري شده و در جستجو محل موفق به روئيت يك قلاده ديگر در نزديكي حضور پلنگ اولي مي شوند و با تجهيزاتي كه به همراه داشتند به ثبت عكس و فيلم از اين گونه هاي ارزشمند جانوري پرداختند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان مهديشهر افزود: سخت كوشي محيط بانان همراه با مسئوليت پذيري اهالي اين منطقه باعث شده است حيات وحش منطقه حفاظت شده پرور احساس امنيت بالايي كند و مصداق آن نيز مشاهده مكرر گونه هاي مختلف جانوري در مسيرهاي رفت و آمد مردم است.

فيلم برداري از پلنگ در طبيعت به خاطر تراكم پايين و رفتار مخفي كارانه اين جانور بسيار دشوار است و مطابق آخرين ارزيابي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) در سال 2000، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد كه كاهش طعمه به دليل شكار غيرمجاز، تغيير زيستگاه ها به دليل فعاليت هاي جاده سازي و معادن، آتش سوزي، چراي دام هاي اهلي و شكار اين گونه توسط شكارچيان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن اين گونه است.

ايران از مهمترين پناهگاه هاي جمعيت پلنگ در منطقه خاورميانه به شمار مي رود.

استان سمنان به ويژه پارك ملي توران يكي از مهمترين مناطق زيست يوزپلنگ ايراني است به طوريكه امسال 22 قلاده يوزپلنگ در اين استان به ويژه در پارك مذكور مشاهده شده است.ك/3

599 /1596
۰ نفر