۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81452018
T T
۰ نفر
بدون حمایت و مساعدت لازم در بودجه برخی ماموریت های دستگاه قضا بر زمین می ماند

تهران - ایرنا - سخنگوی دستگاه قضا گفت: تنگناهایی بر دوش قوه قضاییه است كه اگر بخواهیم با همین وضع قوه را اداره كنیم، دچار مشكل می شویم و در صورت عدم حمایت و مساعدت لازم، برخی ماموریت ها بدون تردید بر زمین می ماند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» روز دوشنبه در هفتاد وچهارمین نشست خبری در مورد تخصیص بودجه 94 برای قوه قضاییه افزود: امیدواریم دستگاه ها خصوصا مجلس شورای اسلامی به قوه قضاییه كمك كرده و تا جاییكه ممكن است، شرط قضیه را تخصیص دهند تا بعدا مشكلی پیش نیاید.



** بی ارتباط بودن توقیف یك روزنامه با بازداشت خبرنگارش

سخنگوی دستگاه قضا در مورد توقیف یك روزنامه و بازداشت خبرنگارش گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارد و اتهام آن خبرنگار جدا از دلیل توقیف روزنامه است.

محسنی اژه ای افزود: این پرونده در مراحل مقدماتی است و باید دید، رسیدگی به اتهامات به كجا می رسد و آیا قرار مجرمیت صادر می شود یا نه.

به گفته وی، روزنامه به علت درج مطالب خلاف قانون، توقیف شده و در حال رسیدگی است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سووال كه آیا خبر مطلع نبودن خانواده این خبرنگار از بازداشت او صحت دارد، افزود: به هیچوجه امكان ندارد افرادی كه بازداشت می شوند، خانواده آنها مطلع نباشند، ممكن است آنها ندانند مثلا در كدام اتاق بند اوین است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: البته شاید خاله یا دایی طرف بگوید كه در جریان موضوع نیست و اصلا ربطی به آنها ندارد یا اینكه شاید یكی از اعضای خانواده مطلع باشد و به دیگر اعضا به دلایلی موضوع را بیان نكند.



** فلسفه ایجاد شورای حل اختلاف انجام كار مردم با صلح و سازش بود

محسنی اژه ای در مورد شورای حل اختلاف و اینكه بسیاری از اعضای آن به علم قضاوت آشنایی ندارند، گفت: اساسا كار شورای حل اختلاف صلح و سازش است.

سخنگوی دستگاه قضا، فلسفه بوجود آمدن این شورا را كاهش كار قوه قضاییه و به انجام رساندن كار مردم با صلح و سازش عنوان كرد.

محسنی اژه ای افزود: در پرونده های وارده، شورای حل اختلاف حكم صادر نمی كند بلكه حكم از سوی قاضی مامور صادر می شود.

وی با اشاره به ارزیابی پنج سال اول دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه از شورای حل اختلاف گفت: در مجموع كاركرد شورای حل اختلاف مثبت بوده اما باید تلاش كرد تا كاركرد آن بیشتر از قبل مثبت باشد و تا آنجا كه ممكن است كار قضاوت به قاضی واگذار شود.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، بخشی از این مساله شاید مورد تجدید نظر قرار گیرد و شورا بیشتر به مواردی كه به صلح و سازش منجر می شود، باید رسیدگی كند.



** مبلغی از صندوق توسعه ملی برداشت و سپس بازگشت داده شد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر برداشت مبلغی توسط دولت از صندوق توسعه ملی نیز گفت: روشن شد كه مبلغی برداشته شده اما دوباره بازگشت داده شده كه از 26 اسفند سال گذشته برداشت و 30 / 1 / 93 برگشت داده شده و در واقع می توان گفت‌، اصل موضوع اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اینكه آیا بانك مركزی خود می تواند از صندوق توسعه ملی، مبلغی بردارد یا نه، باید رسیدگی شود.



** همكاری خوب مجلس با قوه قضاییه در رابطه با پرونده تامین اجتماعی

محسنی اژه ای درمورد سووال خبرنگاری مبنی بر اعتراض نمایندگان مجلس در زمینه عدم همكاری قوه قضاییه در رابطه با پرونده تامین اجتماعی نیز گفت:‌ این موضوع صحت ندارد و مواردی كه مجلس به ما می دهد، مورد رسیدگی قرار می گیرد و همكاری ها خوب است.



** اقدام اساسی برای ایرانیان زندانی خارج از كشور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر وجود برخی ایرانیان در زندان های خارج از كشور گفت: تلاش می كنیم برای هر شهروند كه در هر كشور خارجی در زندان است یا مشكل قضایی داشته باشد، اقدامات اساسی انجام دهیم تا در زندان نماند و با كشورهایی كه قرارداد استرداد مجرمان را داریم تلاش خواهیم كرد كه این امر صورت گیرد.



** در مورد شركت پدیده شاندیز

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا قوه قضاییه از كنار شركت پدیده شاندیز، نرم می گذرد، نیز گفت‌: باید توجه كرد كه چه كسی مجوز را صادر كرده است. در آن زمان استاندار آن استان از تشكیل این شركت حمایت كرده، شهردار مجوز داده و اكنون اختلافاتی نیز بین آنها وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح كرد:‌ اینكه یك فرد درخواست می كند، صرف این درخواست نمی توان عمل كرد. بلكه باید موضوع بیشتر رسیدگی می شد.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضاییه وارد این پرونده شده زیرا ممكن است این موضوع مشكلاتی را برای مردم بوجود آورد.

وی درمورد انتقاد این خبرنگار از اطاله دادرسی در مورد این پرونده نیز گفت: اطاله دادرسی زمانی است كه پرونده تشكیل شود و رسیدگی نشود. اما اگر رسیدگی با كار كردن، زمان ببرد، اشكال ندارد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد:‌ در صورتیكه مجوز این شركت باطل شود، آن زمان می توان بهتر وارد عمل شد و در واقع می توان گفت كه قوه قضاییه، ساده از كنار موضوع نمی گذرد اما با جوسازی برخی رسانه ها نیز برخورد نمی كند.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضاییه از مدت ها پیش به این پرونده وارد شده اما باید اختلاف بین دستگاه ها را حل كند و همه بدانند كه مطابق حق و قانون رسیدگی می كنیم.

وی گفت: شركت پدیده شاندیز متوقف نشده اما تبلیغات این شركت و دفاتر دلالان آن متوقف شده است.

محسنی اژه ای ادامه داد‌: پرونده كه رسیدگی شود، اگر تخلف دیگری داشته باشد در زمان رسیدگی به آن نیز توجه می شود.



** در مورد پرونده ترور معلم سیستانی

محسنی اژه ای درمورد پرونده ترور معلم سیستانی نیز گفت‌: اطلاعات تكمیلی ندارم و نمی دانم افرادی كه دستگیر شدند چند نفر و وابسته به كجا هستند.



** قوه قضاییه در موضوع تخریب دو طبقه پاساژ علاءالدین وارد نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر ورود قوه قضاییه به موضوع تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین نیز گفت:‌ دستگاه قوه قضاییه تاكنون وارد نشده است و اگر چنانچه كسی شكایت كند به پرونده رسیدگی می شود.

خبرنگاری دیگری پرسید آیا این تخریب به دلیل وجود فساد انجام شده كه وی پاسخ داد: اینكه آیا فساد در این موضوع مطرح است یا نه، نمی توانم اظهارنظر كنم چون قوه قضاییه وارد نشده است.

به گفته محسنی اژه ای، این موضوع از طریق شهرداری ها دنبال می شود.

وی تصریح كرد: این نكته قابل توجه است كه این پاساژ و سایر پاساژها، در معرض دید مسوولان ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از مدتی اشكالاتی روی آن گرفته و تخریب می كنند.



** پرونده یكی از مدیران شهرداری در دادسرا است

وی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا كه پرونده یكی از مدیران شهرداری تهران به كجا رسیده، افزود‌: پرونده در دادسرا است و هنوز قرار نهایی صادر نشده است.



** قوه قضاییه درصد تسهیل دسترسی مردم به طرح های الكترونیكی است

محسنی اژه ای درمورد طرح عدالت الكترونیك نیز گفت: قوه قضاییه مصمم است تا جاییكه بودجه و زیرساخت ها اجازه دهد، دسترسی مردم را به طرح های الكترونیكی را تسهیل كند و توسعه الكترونیكی را نیز داشته باشیم.

وی افزود:‌ قوه قضاییه در سال های گذشته در حل توسعه طرح عدالت الكترونیك بوده اما امسال با مشكل جدی بودجه مواجه هستیم و امیدواریم اگر دولت، بودجه مناسبی تخصیص دهد گام بلندتری در این زمینه به نفع مردم و دولت برداریم.



** برخی مطالب نامه مطهری كذب محض و قابل تعقیب قضایی است

محسنی اژه ای درباره گفته های رییس قوه قضاییه در مورد حصر نامزدهای انتخابات سال 88 و اعتراض «علی مطهری» نسبت به اظهارات رییس دستگاه قضا گفت: برخی مطالب نامه مطهری كذب محض و قابل تعقیب قضایی است.

وی با بیان اینكه در آینده نزدیك به نامه وی پاسخ داده خواهد شد، افزود: ایشان در جلسه شورای عالی حضور نداشته و مطالب را حدس بیان كردند.

محسنی اژه‌ای افزود: دون شان كسی است كه در جلسه ای حضور نداشته باشد اما مطالبی را بیان كرده و با حدس و گمان قضاوتی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا، تفسیر كردن قانون با اقدامات سیاسی را نخ نما شده دانست و گفت: اصولا با ابزار سیاسی با قانون برخورد كردن كار درستی نیست.



** مردم نسبت به وقایع فتنه 88 روشن هستند

خبرنگاری در مورد حصر خانگی اعضای فتنه 88 و اینكه آیا برای روشن شدن مردم كیفر خواستی برای این افراد صادر می شود، پرسید و معاون اول قوه قضاییه گفت: مردم روشن هستند و نسبت به آنچه كه در جریان فتنه و جرایم آن رخ داده آگاهی دارند.

به گفته وی، اگر روزی زمینه صدور كیفر خواست فراهم شد، این افراد محاكمه خواهند شد و مردم در جریان امور قرار خواهند گرفت.



** حكمی برای پرونده رییس جمهوری سابق صادر نشده است

محسنی اژه ای درباره پرونده رییس جمهوری سابق گفت: هنوز حكمی صادر نشده و این پرونده هنوز در آن شعبه دادگاه مطرح است.



** اصل قضیه پرونده نفت در قوه قضاییه مطرح است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر محكومیت 32 میلیارد دلاری وزارت نفت از سوی دیوان لاهه و نشست خبری چند روز پیش وزیر نفت گفت: نسبت به آن نشست خبری و شام حق السكوت اطلاعی ندارم، اما در مورد اصل موضوع پرونده باید بگویم سال‌های گذشته مطرح شده است.

وی ادامه داد: برخی موارد پرونده رسیدگی شده و برخی نیز در حال رسیدگی است. اما تا زمان نهایی شدن حكم قوه قضاییه نمی تواند برخی مسایل را بیان كند.

محسنی اژه‌ای افزود: قوه قضاییه بر اساس ضوابط و قوانین پرونده مطرح شده رسیدگی می كند و برای صدور رای مستند، بیطرفانه عمل می كند.

وی خاطرنشان كرد: اصل قضیه در قوه قضاییه مطرح است اما در مورد حكم صادر شده بعد از قطعیت حكم باید اظهار نظر كرد.



** رسیدگی خارج از نوبت به پرونده حادثه گلپایگان

وی درخصوص حادثه اخیر گلپایگان گفت: نیروی انتظامی تلاش خود را انجام داد و مردم از دستگاه انتظامی توقع دارند افرادی را كه دست به جرم و جنایت می زنند و و آن را تكرار می كنند، زودتر شناسایی و دستگیر شوند.

محسنی اژه ای ادامه داد: این پرونده ‌هرچه زودتر و خارج از نوبت رسیدگی می شود، اما چون در پرونده قتل وجود دارد بطور طبیعی رسیدگی به آن كمی طول می كشد



** اقدامات قضایی درباره پرونده بیمه توسعه در مراحل اولیه است

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده بیمه توسعه افزود: این پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین بانك مركزی و وزارت اقتصاد دارایی بر اساس ستاد مبارزه با فساد اقتصادی در حال بررسی است.

وی گفت: این پرونده به دادسرای تهران ارسال و ارجاع شده و اقدامات قضایی هنوز در مراحل اولیه است.



** موضوع فساد 12 هزار میلیارد تومانی اشتباه بود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال یكی از خبرنگاران در زمینه پرونده موضوع فساد 12 هزار میلیارد تومانی گفت: بطور كل می توان گفت كه 12 هزار میلیارد تومان اشتباه بود و بگونه ای بین مردم مطرح شده كه این مقدار از بانك خارج و خورده شده است.

محسنی اژه ای افزود: این موضوع مربوط به گردش مالی بوده و همه آن برگشت داده شده و امكانپذیر نیست یك شعبه در یك شهر، توان پرداخت 12 هزار میلیارد تومان را داشته باشد.

وی با بیان اینكه نباید سیاه نمایی، بزرگ نمایی و تشویش اذهان عمومی صورت گیرد، گفت: مهم این است كه در هر پرونده ای حقیقت بیان شود زیرا مردم با اعلام موضوع فساد راضی خواهند شد و ناامید نمی شوند، اما در برخی مواقع، تیترهایی از رسانه ها زده می شود كه واقعیت ندارد و كار دستگاه قضا را زیاد می كند و موجب شكایت طرف نیز می شود.

محسنی اژه ای در خصوص پرونده مدیرعامل سابق كیش و تعدادی از مدیران مطرح در این پرونده در پاسخ به سووال یكی از خبرنگاران گفت: اینكه تعداد قابل توجهی از مدیران مطرح هستند، تایید نمی كنم و از بیان جزییات، قانون ما را منع كرده است اما بیش از یك نفر در این پرونده، متهم وجود دارد و زمانیكه حكم قطعی شد، جزییات را بیان می كنم.



** كیفرخواست «بابك زنجانی» هنوز صادر نشده است

محسنی اژه ای درمورد آخرین وضعیت پرونده «بابك زنجانی» گفت: براساس آخرین خبر از بازپرس پرونده، قرار مجرمیت برای سه نفر از متهمان صادر شده و هنوز كیفرخواستی در این زمینه صادر نشده است.

وی با بیان اینكه باید دادستان نظر نهایی را بدهد و اگر تایید كند كیفرخواست صادر می شود، ادامه داد: شش نفر در این پرونده بازداشت هستند و بقیه آزاد شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا امروز از بیش از 50 نفر به عنوان مطلع و متهم تحقیق شده است.

محسنی اژه ای در مورد شناسایی اموال این متهم گفت: اموالی كه تاكنون شناسایی شده، براساس تصمیم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، تقویم شده تا در اختیار شركت نفت قرار گیرد و میزان اموال كارشناسی شده به متهم و وكیل ابلاغ شده اما اعتراف كرده اند و فعلا در حال نظر دادن هیات سه نفره در این پرونده هستیم.

وی افزود: اگر قرار مجرمیت صادر شود و دادستان ایرادی نگیرد، كیفرخواست صادر می شود اما باید گفت كه موضوع در حال رسیدگی است و بعد از تكمیل شدن، كیفرخواست صادر می شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه در ردیابی اموال، موفقیت خوبی صورت گرفته، گفت: اگر میزان اموال او را به حساب ریالی، دلار یا یوروی امروز حساب كنیم، كفاف همه بدهی ها را نمی دهد به همین منظور ردیابی شده كه بخشی از وجوه به كجا رفته است.

محسنی اژه ای افزود: بخشی از پول هنوز نامشخص است كه آیا در بانك های داخلی یا خارجی وجود دارد و یا تبدیل به ملك یا غیرملك شده است.

وی گفت: متهم، صداقت كامل را برای همكاری جهت شناسایی اموال و میزان پول هایش ندارد و هر مقداری كه بتوانیم براساس تحقیقات ردیابی پول ها و شناسایی اموال به دست آوریم، قبول می كند.



** قرار مجرمیت دو هزار صفحه ای

محسنی اژه ای ادامه داد: قرار مجرمیتی كه برای این پرونده صادر شده، بیش از دو هزار صفحه است كه باید این پرونده را به دقت خواند و خود این مساله، زمانبر است.

وی افزود: اگر دادستان بپذیرد و كیفرخواست صادر كند ممكن است تا پایان سال دادگاهش برگزار شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: تلاش داریم، پرونده، توام با عدالت رسیدگی شود و اموالش نیز به شركت نفت و بانك مركزی بازگردد و در این زمینه قوه قضاییه حتی روزهای تعطیل نیز مشغول رسیدگی به این پرونده بوده است و امیدواریم هرچه زودتر كیفرخواست صادر و دادگاه او برگزار شود.



** حكم پرونده تخلفات شورای شهر صادر شده است

وی درمورد سووال خبرنگاری مبنی براینكه پرونده تخلفات شورای شهر به كجا رسیده، افزود: حكم صادر شده اما از قطعی شدن آن اطلاعی ندارم، اگر قطعی شده باشد در جلسات بعدی بیان می كنم.



** كفالت مرتضوی به وثیقه تبدیل نشده است

محسنی اژه ای درمورد آخرین وضعیت پرونده مرتضوی و تبدیل شدن قرار كفالت وی به وثیقه نیز افزود: كفالت به وثیقه تبدیل نشده و پرونده ای كه در دادسرا مطرح بوده هیچ نهاد دیگری آن را برعهده نگرفته است.



** در مورد پرونده معاون اول رییس جمهوری سابق

وی درمورد پرونده معاون اول رییس جمهور سابق كشور نیز گفت: تجدیدنظر این پرونده در دیوان عالی كشور بوده و هنوز دیوان رای خود را صادر نكرده است.



** مجموع شكایت ها در مورد شركت پدیده شاندیز دریافت شده

محسنی اژه ای در پاسخ به این سووال در مورد پرونده شركت پدیده شاندیز كه آیا در فروش سهام تخلفاتی داشته نیز افزود: مجموع این شكایت های رسیده، در حال رسیدگی است و برخی نهادها به عنوان شاكی هستند و موضوعاتی در خود شركت مطرح است كه باید جلوتر از آنها حركت كنیم تا بدانیم چه كاری صورت گرفته است.



** نهم دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است

محسنی اژه ای، نهم دی را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دانست و با قدردانی از حضور مردم گفت: هرچه از این توطئه عظیم دشمن می گذرد، عمق این فتنه و عمق برنامه های سازمان یافته داخلی و خارجی بیشتر می شود.

معاون اول قوه قضاییه با قدردانی از اصحاب رسانه بویژه صدا وسیما در تبیین مناسب ابعاد فتنه افزود: رسانه ها بویژه صدا وسیما در سالگرد این حادثه عظیم و این حضور با شعور، ابعاد خوبی از فتنه را تبیین كردند، فتنه ای كه می رفت ضربات سنگینی بر كشور و انقلاب وارد كند.

وی با بیان اینكه البته لطمات زیادی بر كشور وارد شد، ادامه داد: بعد از آن قضایا، به حقوق و رای مردم بی احترامی و همچنین به اموال و نفوس مردم تعرض شد و مهمتر اینكه دشمن طمع و بعد از آن تحریم ها را تشدید كرد.



** منع تبلیغ «پدیده شاندیز» در رسانه ها

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر پلمب شدن شركت «پدیده شاندیز» و اینكه آیا این شركت بازداشتی داشته یا نه، گفت: این یك شركت است و طبیعتا سهام دارانی دارد و نگرانی عمده قوه قضاییه از پیشامدهای احتمالی كه برای مردم بوجود می آید، است.

وی ادامه داد: از فعالیت شركت سهامی خاص كه به این ترتیب عمل می كند و سهام را با قیمت های مختلف به افراد زیادی می فروشد، نگرانیم كه در آینده مشكلاتی برای مردم بوجود بیاید.

سخنگوی دستگاه قضا تاكید كرد: صرف نظر از شكایاتی كه از برخی وزارتخانه ها و نهادها شده، بیشتر مشكلاتی كه در آینده برای مردم پیش می آید را بررسی می كنیم.

به گفته وی، اكنون كسی بازداشت نشده اما تعقیباتی اعم از دست اندكاران و سهامداران این شركت و كسانی كه در ایجاد آن دست داشته اند، صورت گرفته است.

وی افزود: مبلغ هنوز مشخص نیست بلكه قابل بررسی است و نمی توان آن را اظهار كرد.

محسنی اژه ای، پلمب دفتر برخی دلالان سهام فروش را تایید كرد و گفت: دفتر برخی آنانی كه دلال بودند و برای واسطه گری فروش سهام و جلب نظر مردم اقدام می كردند، پلمب شد و دادستان نیز در این زمینه اقدام كرد.

وی ادامه داد: در جهت منع تبلیغات از صدا وسیما و دیگر رسانه ها نیز اقداماتی انجام شد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینكه در مراكز مختلف دولتی، این مسایل وجود دارد، گفت: اگر اختلاف نبود چرا باید اجازه داده شود، مجموعه ای تا این مرحله پیش رود و بعد به عنوان مثال بگوییم كه اصل ایجادش خلاف است.

محسنی اژه ای، از دستگاه ها خواست تا نسبت به وظایف خود در زمان خود اقدام كرده و اختلافات را با یكدیگر حل كنند.

محسنی اژه ای، خبر خروج مدیرعامل شركت پدیده شاندیز را تایید نكرد.

اجتمام ** 1776 ** 7268 ** 9317 ** 9188 ** 9185 ** 1071
۰ نفر