۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 81451497
T T
۰ نفر
رشد اضافه برداشت بانك ها/دولت متعهد به عدم استقراض از بانك مركزی شد

تهران - ایرنا - قائم مقام بانك مركزی با گلایه از رشد اضافه برداشت بانك‌ها در ماه‌های اخیر، گفت: در حالی كه بانك‌ها با كمبود منابع روبه‌رو هستند، دلیلی ندارد كه به هر تقاضایی برای دریافت تسهیلات پاسخ مثبت بدهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اكبر كمیجانی در دومین روز از اولین و بزرگترین كنفرانس اقتصاد ایران و در نشست سیاست های كاهش تورم و مدیریت اقتصاد كلان ، افزود: براساس بررسی ها نسبت ذخایر اضافی به كل سپرده‌ها نشان می‌دهد از روند كاهشی برخوردار بوده و در هشت ماهه امسال حدود 42 درصد كاهش یافته است.

وی اظهار داشت: این در حالی است كه نه تنها بدهی بانك‌ها نسبت به دوره قبل افزایش یافته، بلكه نسبت ذخایر اضافی و مازاد آنها كاهش داشته و حتی نسبت به اضافه برداشت هم حركت كرده‌ است.

این مقام مسئول در بانك مركزی با بیان اینكه بانك‌ها هم‌اكنون با كمبود منابع مواجه هستند، تصریح كرد: در این شرایط هیچ دلیلی ندارد كه سیستم بانكی به تمام متقاضیانی كه با آنها روبه‌روست بدون توجه به كیفیت و یا توجیه فنی طرح‌های پیشنهادی برای دریافت تسهیلات پاسخ دهد.

به گفته كمیجانی، شرایط فعلی می‌طلبد كه با انضباط پولی شدید‌تر و با دقت بالاتر بانك‌ها از اضافه برداشت بیشتر خودداری كرده و به نظم درآیند.

وی با اشاره به روند رشد نقدینگی به خصوص در حدود 15 ماه گذشته، گفت: در حالی كه رقم نقدینگی در پایان سال 1392 حدود 594 هزار میلیارد تومان بود با اضافه‌شدن حجم نقدینگی تعداد موسسات مالی كه در حال قرار گرفتن زیر پوشش نظارتی هستند، این رقم اضافه شد.

قائم مقام بانك مركزی با اشاره به 94 هزار میلیارد تومانی كه به عنوان سپرده در شش موسسه مالی غیرمجاز قرار دارد كه در شرف ساماندهی هستند، گفت: این جزو خالص دارایی‌هاست كه اگر به نقدینگی سال گذشته اضافه شود آن را به بالغ بر 680 هزار میلیارد تومان افزایش داده؛ بنابراین در حال حاضر كمبود نقدینگی وجود نداشته و انضباط پولی برقرار است.

وی با اشاره به اینكه روند كنترل نقدینگی ادامه خواهد داشت، افزود: اثر واقعی كاهش درآمد‌های نفتی در ماه‌های پایانی سال بروز خواهد كرد كه از روی ناچاری اثر آن بیشتر در مورد بودجه‌های عمرانی است.

كمیجانی در پایان اظهار داشت: با توجه به تعهد دولت در ماه‌های اخیر می‌توان مطمئن بود در صورت هرگونه كسری منابع به طرف استقراض از بانك مركزی كه سبب افزایش پایه پولی خواهد شد، حركت نخواهد كرد.

اقتصام(3)9141**1558
۰ نفر