۹ دی ۱۳۹۳، ۲۳:۵۷
کد خبر: 81444928
T T
۰ نفر
آب شرب 9 شهر و 100 روستاي قزوين از سد طالقان تامين مي شود

قزوين-ايرنا- نماينده مردم قزوين، آبيك و البرز و نايب رييس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، تامين آب شرب 9 شهر و 100 روستاي قزوين از سد طالقان را از مهم ترين مصوبات نشست امروز وزير نيرو و رييس مجلس با مسوولان استان برشمرد.

'داوود محمدي'سه شنبه شب در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا به تشريح مصوبات نشست ويژه رييس مجلس شوراي اسلامي و وزير نيرو و معاونان وي با استاندار و نمايندگان قزوين درمجلس كه به منظور بررسي مشكلات حوزه آب استان برگزارشد،پرداخت و افزود:اين نشست مهم با خود چندين مصوبه كليدي و راهگشا را براي حل معضلات آب قزوين به همراه داشت.

وي بااشاره به موافقت اختصاص آب سد طالقان به 9 شهر و 100 روستاي استان قزوين در اين نشست،گفت:بااين تصميم بخش زيادي از مشكلات تامين آب شرب شهرها و روستاهاي استان برطرف مي شود.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، شهرهايي كه آب شرب آنها با اختصاص آب سد طالقان تامين مي شود را شامل قزوين، آبيك، محمديه، بيدستان، شريفيه، محمودآباد، اقباليه و الوند خواند و اظهار كرد: با اجراي اين طرح ، سهم آب استان از سد طالقان افزايش مي يابد.

***مطالعات احداث سد الموت رود تكميل مي شود

محمدي بابيان اينكه پيش از اين قراربود كه آب شرب و كشاورزي استان از طريق احداث سد الموت رود و شاهرود تامين شود، اظهار كرد: اما مطالعات مربوط به اين طرح نيمه كاره رها شده بود.

نماينده قزوين، آبيك و البرز در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: در اين نشست پيشنهاد تامين اعتبار مورد نياز به منظور تكميل مطالعات اجراي اين سد در بودجه سال94 ارايه شد و مقرر گشت رديف اعتباري اين پروژه از طريق كميسيون هاي تخصصي مجلس تقويت شود.

وي اضافه كرد:همچنين وزارت نيرو مكلف شد تا پايان سال جاري اسناد مربوط به تكميل مطالعات اين سد را براي انجام آن به انتشار برساند و تا نيمه سال آينده نيز حق السهم آبي استان قزوين از اين سد را مشخص و تعيين سازد.

نايب رييس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، ساخت اين سد را موجب حل مشكل كم آبي قزوين و چندين استان ديگر دانست و يادآور شد: پيش بيني شده است كه پس از تكميل مطالعات احداث ساخت سد الموت رود، عمليات اجرايي اين پروژه ظرف دو سال به انجام برسد.

***قزوين پايلوت اجراي سامانه آبياري نوين در دشت هاي كشاورزي شد

محمدي، انتخاب قزوين به عنوان پايلوت اجراي سامانه آبياري نوين در دشتهاي كشاورزي را از ديگر مصوبات و تصميمات اين نشست خواند و گفت:براين اساس،تسهيلات لازم و مورد نياز براي استقرار سامانه آبياري نوين تحت فشار در 300 هزار هكتار از اراضي كشاورزي دشت حاصلخيز قزوين فراهم مي شود.

نماينده مردم قزوين،آبيك و البرز درمجلس شوراي اسلامي اظهار كرد:طبق برآورد كارشناسان هزينه مورد نياز براي استقرار سامانه آبياري نوين در اراضي كشاورزي دشت قزوين 60 هزار ميلياردريال مي باشد كه اين رقم ازطريق اعطاي تسهيلات مالي به كشاورزان تامين مي شود.

وي از دشت قزوين به عنوان يكي از دشت هاي حاصلخيز كشور ياد كرد و گفت: مقام معظم رهبري در سفر به استان قزوين بر حفظ و احياي اين دشت بي نظير تاكيد داشتند چراكه اين دشت از قابليت بسيار بالايي در حوزه كشاورزي برخوردار است و مي تواند در تامين امنيت غذايي كشور نقش مهم و كليدي ايفا كند.

محمدي با بيان اينكه ساليانه دو ميليارد متر مكعب از آبهاي زيرزميني قزوين برداشت مي شود و اين موضوع حيات سفره هاي آبي زيرزميني استان را با تهديد روبرو ساخته است، افزود: با استقرار سامانه آبياري نوين در دشت قزوين در مصرف آب كشاورزي 50 درصد صرفه جويي مي شود و در جهت حفظ منابع آبي خود گام بلندي برداشته خواهد شد.

وي،موافقت با سپردن اجراي شبكه فاضلاب و تصفيه خانه اقباليه، چوبيندر، خيرآباد، شريفيه، محمديه و مهرگان به بخش خصوصي و از طريق بيع متقابل را از ديگر تصميمات اتخاذ شده در اين نشست خواند و گفت: با اجراي اين طرح ها شاهد ارتقاي بهداشت مردم و بهره گيري از پساب ها در حوزه كشاورزي استان خواهيم بود.

نايب رييس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: در اين نشست همچنين مصوب شد چهار مجتمع آبرساني در مناطق مورد نياز استان توسط بخش خصوصي مورد احداث قرار بگيرد و در مناطقي كه زمينه استفاده از بخش خصوصي نيز براي احداث اين مجتمع ها وجود ندارد، كار ساخت آنها با تقويت بودجه استان در حوزه آبرساني پيگيري شود.

وي در پايان حل مشكل حوزه آب را از اولويت هاي اساسي استان قزوين خواند و گفت: حل اين مشكل كه هم اكنون براي رفع آن شاهد اهتمام جدي از سوي مديريت اجرايي استان، مديران دستگاه هاي مربوطه و نمايندگان هستيم به رونق كشاورزي و شكوفايي هرچه بيشتر اقتصاد استان كمك زيادي خواهد كرد.

7392/ 614/1547
۰ نفر