۶ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۲۱
کد خبر: 81439675
T T
۰ نفر
حوزه سلامت با كمبود سه هزار دستگاه آمبولانس مواجه است

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی از كمبود سه هزار دستگاه آمبولانس در حوزه سلامت خبر داد و گفت: بیش از 10 ماه است كه پیگیر خرید آمبولانس از تولید داخل هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، « سید حسن هاشمی» روز شنبه در حاشیه همایش معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشكی در جمع خبرنگاران با بیان اینكه آمبولانس تولید داخل نداریم بلكه همه مونثاژ و یا وارداتی هستند، افزود: آمبولانس های موجود در كشور همه وارداتی و یا مونتاژ هستند كه فقط تجهیز می شوند چرا كه تجهیز كردن آنها به برانكارد و كپسول اكسیژن كافی نیست.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت قراردادهای متعددی در این خصوص برای تجهیز آمبولانس ها دارد لذا هنوز عملیاتی نشده و اصرار وزارت بهداشت بر این است كه این دستگاه ها تولید داخل باشند.

هاشمی گفت: معتقدم آمبولانس باید از بهترین نوع در خدمت مردم باشد و اینكه نیاز عمومی و ملی با تاخیر ترمیم شود، جای تعجب دارد.

وی با ابراز امیدواری از اینكه آموزش پزشكی دچار تحول شود، تصریح كرد: دانش ما نباید همانند سه سال گذشته باشد و باید سبك آموزش آن تغییر كند.

این مقام وزارت بهداشت گفت: تربیت متخصص اعتبار بخشی مراكز، ماموریت محور شدن دانشگاه‌ها، تلاش در جهت استقلالشان و پیشگیری از گسترش بی‌رویه آموزش عالی از جمله برنامه‌هایی است كه باید دنبال شود.

وزیر بهداشت تصریح كرد: مجلس 30 درصد ظرفیت تربیت دانشجو را به مناطق محروم داده است و وزارت بهداشت نیز طرحی پیشنهاد داده و تصویب شده كه بر اساس آن دانشگاه‌ها به ویژه مناطق محروم می توانند طی 10 سال آینده طوری نیرو تربیت كنند كه نیازی به اعزام نیروی طرحی نباشد.

هاشمی طرح نیروی انسانی را از مشكلات فارغ‌ التحصیلان دانست و گفت: سه تا 5 سال به صورت اجباری باید به مناطق محروم بروند و در مناطق خاص نیز مدت زمان طرح 3 برابر شده كه این باید ساماندهی شود.

وی گفت: در همین راستا در طرح تحول سلامت نیز مدت زمان طرح كاهش پیدا می‌كند و متخصصانی كه در مراكز دولتی ارائه خدمت می‌كنند، برای بومی ‌گزینی متعهد می‌شوند.

هاشمی تصریح كرد: دانشگاه‌ها نیز ظرف 10 سال نیروهای مورد نیاز خود را باید تأمین كنند. در واقع طرح خدمت باید برای كسب مهارت فارغ‌ التحصیلان پزشكی باشد.

وزیر بهداشت در ادامه از راه اندازی معاونت جدید نیروی انسانی خبر داد و گفت: طرح نیروی انسانی باید در وزارت بهداشت راه اندازی شود.

هاشمی در خصوص كاهش اعتبارات به دلیل افت قیمت نفت افزود: دولت در این زمینه با آینده‌ نگری تصمیم خوبی در رابطه با بودجه گرفته به طوری كه افزایش 70 درصدی در بودجه درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این به معنی آن است كه خدمات باید بیشتر شوند نه اینكه گران تر عرضه شوند و مردم نیز به ما اطمینان كرده و ما نیز قول داده ایم كه هزینه ها بیشتر نشوند.

هاشمی ادامه داد: در حوزه بیمه‌ها 13 تا 15 درصد اعتبارات آنها افزایش یافته بنابراین رشد بودجه ما كاذب است و بودجه ما را متورم نشان می‌دهند.

وزیر بهداشت همچنین در مورد دریافت چند باره ویزیت از سوی پزشكان در مطب گفت: این موضوع به ارتباط بین پزشك و بیمار برمی‌گردد.

اجتمام**9188**1436
۰ نفر