۶ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۲
کد خبر: 81439198
T T
۰ نفر

بابانوئل ترك است!

۶ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۲
کد خبر: 81439198
بابانوئل ترك است!

تهران - ايرنا - سايت خبري خبر آنلاين در مطلبي از مجيد ابهري مي نويسد :هرساله با نزديك شدن كريسمس كودكان در كشورهاي مسيحي نشين در انتظار پيرمرد مهرباني هستند كه با ريش ، موهاي سفيد و لباس قرمز با سورتمه اي كه گوزن آن را مي كشد از قطب بيايد تا از دودكش بخاري وارد خانه ها شود و هديه هاي بچه ها را كنار كاج تزئين شده بگذارد.

اين باور ديگر يك سنت نهادينه در بين بچه هاي اين كشورها شده است. در خيابانهاي اين كشورها هم افرادي با پوشيدن لباس بابانوئل قلك به دست براي كودكان فقير كمك جمع آوري مي كنند.اما وضعيت ظاهري و فيزيكي آنها با حاجي فيزوزهاي ما كه با اوضاعي رقت بار در ايام نزديك به نوروز در خيابانها گدايي مي كنند از زمين تا آسمان متفاوت است.

اين مقدمه را از آن جهت گفتم كه به موضوع مهمي اشاره كنم.متاسفانه سرقت مفاخر فرهنگي شخصيتهاي علمي و آثار آنها به عنوان يك ديپلماسي در بعضي از كشورها اجرا مي شود. گاهي صاحبان اين گونه فرايندها در مقابل اين سرقتها اعتراض كرده و با ارائه اسناد و مدارك بي اساس بودن ادعاي مالكيت را ثابت مي كنند.در دهه اخير بعد از مصادره مولوي،ملانصرالدين ،بازي چوكان،ابن سينا،سه تار و بعضي ديگر از افراد و اقلام فرهنگي و ملي كشورما توسط بعضي از كشورهاي همسايه، اين بار نوبت به اين پيرمرد نماد كريسمس رسيده است. كشور تركيه اين بار ادعا كرده كه بابانوئل ترك بوده و در جنوب اين كشور زندگي مي كرده است و ريشه آسيايي دارد. جدا از همه عوامل راست و دروغ، موضوع ايجاد شخصيت كاذب به وسيله دستبرد به شخصيتها و توليدات فرهنگي كشورهاي ديگر است. اگر در اولين باري كه مولوي كه حتي يك بيت شعر تركي ندارد وفقط در قونيه مدفون است كه در آن زمان جزو آسياي صغير و آناتولي بوده و اصلا تركيه وجود نداشته و يا وقتي باري چوگان به عنوان يك ورزش ملي آذربايجان ارائه و ثبت شد يا سه تار يك ساز آذري به ثبت رسيد، نهادهاي فرهنگي و متولي كشور ما با جديت اسناد تاريخي موجود را ارائه مي دادند امروز چنين اتفاقي نمي افتاد.

متاسفانه كم توجهي به مفاخر فرهنگي ، شخصيتهاي علمي و تاريخي مثل خوارزمي كه توسط كشورمالزي مصادره شده باعث شده است ثروت تاريخي ما از دستبرد در امان نماند و كم كم كار به جايي برسد كه حافظ و سعدي هم منصوب به كشورهاي ديگر شوند. نسل فردا نياز به پشتوانه تاريخي و فرهنگي دارد تا با تكيه بر آنها به جهانيان ثابت كند مسلمانان ايراني ريشه اي قدرتمند در تاريخ دارند و هيچ كس مثل شهيد مطهري اين سرمايه هاي ارزشمند را معرفي نكرده و نخواهد كرد.بهتر است نهادهاي فرهنگي و متولي به جاي بي توجهي به اينگونه حركتها به ترفندهاي بعضي از كشورها حساسيت نشان داده و اجازه ندهند منابع تاريخي ما مورد قارت قرار گيرد.بابانوئل هيچ ارتباطي با ما ندارد اما اين عمل نشان دهنده حركتهاي ضد ارزش فرهنگي است كه بايد با دقت دنبال شود.مگر اينكه بگوييم آب شوردرياي خزر ارزش ندارد كه بين ما و كشور همسايه اختلاف ايجاد كند؛ يعني همان جمله اي كه يكي از شاهان قاجار هنگام مصادره درياي خزر توسط تزار گفته بود.

منبع/ خبر آنلاين

اول **
۰ نفر