جهش بزرگ در حفاری میادین نفتی ایران/ ظرفیت سازی در داخل كشور برای ساخت دكل های بومی

تهران - ایرنا - مقام ارشد شركت ملی حفاری با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد دكل ها و ظرفیت حفاری در سال های آینده، گفت: ظرفیت ساخت دكل های حفاری میادین نفتی در داخل كشور وجود دارد.

داریوش رییسی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص توسعه ناوگان حفاری كشور، اظهار داشت: در حال حاضر این شركت 68 دكل ملكی و 5 دكل استیجاری را در اختیار دارد.

مدیر تداركات و امور كالای شركت ملی حفاری ایران افزود: تنها سه دكل در بخش دریا فعال بوده و سایر دكل ها در میادین خشكی مشغول كار هستند.

وی با بیان اینكه قرار است تا پنج سال آینده تعداد دكل ها به 95 دكل افزایش یابد، تصریح كرد: دكل هایی كه سفارش ساخت آنها داده شده، به تدریج وارد شده و در میادین مختلف به كار گرفته می شوند.

مدیر تداركات و امور كالای شركت ملی حفاری ایران در خصوص ساخت دكل های بومی نیز گفت: پیش از این برنامه ای برای ساخت 14دكل حفاری با همكاری جهاد دانشگاهی وجود داشت كه این امر تاكنون به نتیجه نرسیده است.

رییسی افزود: در ابتدا قرار بود حدود 60 درصد تجهیزات این دكل ها در داخل ساخته شده و سپس این دكل ها به طور كامل داخلی سازی شوند.

مدیر تداركات و امور كالای شركت ملی حفاری ایران ادامه داد: احیای طرح ساخت 14 دكل حفاری، گام بزرگی برای ساخت داخل محسوب می شود.

این مقام ارشد شركت ملی حفاری با بیان اینكه ظرفیت ساخت دكل های حفاری در كشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر برخی شركت های ایرانی قادر هستند كه تجهیزاتی مانند دراگ باكس، كمپرسور و تاب درایو كه از مهم ترین بخش های دكل هستند را در داخل كشور تولید كنند.

رییسی خاطرنشان كرد: برخی كشورهایی كه امروز به سازنده دكل و سایر تجهیزات صنعت نفت تبدیل شده اند، در آغاز كار خود را با آزمون و خطا شروع كردند و در نهایت توانستند ایرادات كار خود را رفع كنند.

وی گفت: برای ساخت دكل در داخل كشور باید از سازندگان حمایت مالی شود و همچنین موانعی مانند قوانین دست و پاگیر اداری رفع شود.

اكتشاف و توسعه میادین نفت و گاز ایران نیاز به ده ها دكل حفاری جدید دارد كه بخش قابل توجهی از آنها از چین وارد می شود.

شدت یافتن تحریم ها در سال های اخیر مانع توسعه بسیاری از میادین هیدروكربوری كشور شده به طوری كه به دستور وزیر نفت، بخش قابل توجهی از دكل های حفاری فعال در كشور از میادین مستقل به میادین مشترك درخلیج فارس و غرب كارون منتقل شود.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر