۲ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۰۷
کد خبر: 81435890
T T
۰ نفر

ديپلماسي چندجانبه در دستور كار وزارت نفت

۲ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۰۷
کد خبر: 81435890
ديپلماسي چندجانبه در دستور كار وزارت نفت

تهران - ايرنا - سايت خبري اميد هسته اي نوشت :كار بنده به عنوان معاون بين الملل بيشتر در جهت ارتقاء تعامل وزارت نفت با كشورها و شركت هاي معتبر نفتي و گازي بين المللي براي جذب سرمايه و تكنولوژي و توسعه بازار نفت ايران خواهد بود.

انتصاب يكي از اعضاي تيم مذاكرات هسته اي به عنوان معاونت بين الملل وزارت نفت كه با حكم بيژن نامدار زنگنه وزير نفت صورت گرفت، اين سوال را در نزد ناظران سياسي-اقتصادي و افكار عمومي بوجود آورده است كه دليل چنين انتخاب و انتصابي در مقطع كنوني چه بوده است؟

به گزارش اميدهسته اي «اميرحسين زماني نيا» كه به گفته خود در سمت جديد كماكان عضو تيم مذاكره ايران با گروه 1+5 باقي مي ماند، پيش از اين فعاليت در نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد، مديركل سياسي معاونت بين الملل وزارت خارجه، سفارت ايران در مالزي ، مديريت در مركز تحققات و استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام و دو دوره عضويت در تيم مذاكرات هسته اي در زمان رياست اين تيم توسط دكتر روحاني و محمد جواد ظريف را در كارنامه دارد.

زماني نيا را از جمله ياران و دوستان نزديك محمدجواد ظريف وزيرامورخارجه و همچنين شخص رئيس جمهوري دكتر حسن روحاني مي دانند به طوري كه اولين نشست خبري دكتر روحاني به عنوان رئيس جمهور منتخب توسط زماني نيا مديريت و اجرا شد.

درباره او گفته مي شود از كارشناسان مجرب متون حقوقي انگليسي است.

اميرحسين زماني نيا درباره دلايل پذيرش مسووليت تازه در وزارت نفت به خبرنگار ما مي گويد: معمولا معاونت بين الملل وزارت نفت از ميان افرادي انتخاب شده است كه از تجربيات ديپلماتيك برخوردار بوده اند چنانچه پيش از اين افرادي همچون محمدهادي نژاد حسينيان حسين كاظم پوراردبيلي و علي ماجدي در اين پست قرار داشتند.

وي در پاسخ به اين سوال كه علت انتخاب خود از طرف وزير نفت و موافقت مجموعه دولت را چه مي دانيد؟ به اميد هسته اي مي گويد: در مباحثي كه مطرح شد به من گفتند ديپلماسي چندجانبه كه بنده در آن داراي تجربياتي هستم در شرايط فعلي مي تواند كمك حال صنعت نفت كشور باشد، مخصوصا از اين رو كه با مساله تحريم ها هم مواجه هستيم و اينكه چشم انداز و احتمال به نتيجه رسيدن مذاكرات با گروه 1+5 و ايجاد تغيير در شرايط هم وجود دارد، از اين رو شايد كانديداي مناسبي براي خدمت در اين پست باشم كه بعد از مشورت ها بنده هم پذيرفتم.

از زماني نيا درباره ويژگي هاي ديپلماسي چندجانبه مورد اشاره اش سوال كرديم و اينكه اين ديپلماسي به چه معناست؟ و وي پاسخ مي دهد: بيشتر تجربه امثال من كار در سازمان هاي بين المللي بوده است، اين نوع سازمان ها محل هايي هستند كه در آن منافع متعدد كشورها با همديگر درگير هستند، به همين خاطر و اينكه چگونه مي شود منافع متعدد را جمع بندي كرد كه منافع همه در آن لحاظ شود، نوعي كار ديپلماسي چندجانبه محسوب مي شود كه نمونه آن را در مذاكرات چندجانبه مانند مذاكره با گروه 1+5 نيز شاهد هستيم و طبعا كار در اين حوزه تجربيات ويژه خود را ايجاد مي نمايد.

از معاون جديد بين الملل وزارت نفت سوال كرديم، آيا چنين جمع بندي منافع مختلف در حوزه قيمت نفت و مسائل اخير در اوپك نيز امكان پذير است و افقي براي نزديك كردن ديدگاه هاي متفاوت توليدكنندگان به خصوص عربستان وجود دارد؟وي در پاسخ گفت: فاكتورهاي موثر بر قيمت نفت متعدد هستند، در قضاياي اخير نوع رابطه عربستان با روسيه و نفت شيل آمريكا كه هزينه استخراج آن در هر بشكه نزديك به 100 دلار است و مسائل متعدد ديگر تاثير داشته است.اما به هرحال بايد دنبال راه حل بود چون قيمت واقعي نفت اين نيست.

وي تصريح مي كند: نقش عربستان براي از دست ندادن سهم بازار حتي با زيان، در حال حاضر موثر بوده است؛ اما چنين شرايطي باقي نخواهد ماند و بعيد است كه اين روند طولاني باشد.

زماني نيا همچنين با بيان اينكه نماينده ما در اوپك، آقاي كاظم پور اردبيلي است، مي افزايد: در اين زمينه قطعا با ايشان همكاري خواهيم داشت.

زماني نيا درباره اصلي ترين وظيفه خود مي گويد: كار بنده به عنوان معاون بين الملل بيشتر در جهت ارتقاء تعامل وزارت نفت با كشورها و شركت هاي معتبر نفتي و گازي بين المللي براي جذب سرمايه و تكنولوژي و توسعه بازار نفت ايران خواهد بود.

وي مي افزايد: كار اين معاونت براي وزارت خانه شبيه كار وزارت امورخارجه براي كشورهاست، يعني ما سياست هاي كلان را دنبال مي كنيم تا به نتيجه برسد و در اجرا شركت هاي ايراني و بخش هاي مختلف امور را پيگيري و عملياتي خواهند كرد.

منبع/ اميدهسته اي

اول **
۰ نفر