۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۷
کد خبر: 81434783
T T
۰ نفر
پلنگ سالخورده خراسان شمالي به پرديسان منتقل شد

تهران - ايرنا - يك پلنگ سالخورده كه در روستاي تازه قلعه در خراسان شمالي زنده گيري شده بودبراي طي مراحل درماني و بهبود شرايط جسماني به كلينيك حيات وحش پارك پرديسان منتقل شد.

به گزارش ايرنا سيد اصغر مطهري مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي در تشريح روند زنده گيري و انتقال اين پلنگ گفت: در مرداد ماه امسال در روستاي تازه قلعه از توابع شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالي، يك قلاده پلنگ بارها با حضور در روستا به چندين سگ محله و اهالي حمله كرده بود كه اين امر باعث ايجاد ترس و وحشت در اهالي اين روستا و روستاهاي اطراف شده بود.

وي افزود: با اطلاع موضوع به محيط زيست استان خراسان شمالي توسط اهالي و با پيگيري و حضور فعالانه محيط بانان خراسان شمالي وهمكاري اهالي بارها اين پلنگ با شليك هوايي و روشن كردن آتش و دود باروت موفق شدند حيوان را از روستا فراري دهند اما متاسفانه پلنگ دوباره به روستا برمي گشت.

به گفته مطهري، اداره كل محيط زيست خراسان شمالي با هماهنگي ستاد سازمان حفاظت محيط زيست، از گروهي كه تجربه موفق زنده گيري و نصب گردن بند ماهواره اي روي پلنگ ها را در پارك ملي تندوره داشتند خواست براي زنده گيري اين پلنگ اقدام كنند.

وي افزود: اين گروه زنده گيري پس از حضور در منطقه و تحقيقات محلي و بررسي هاي لازم در سه نقطه تله گذاري كردند كه پس از چهار روز كمين پلنگ به دام افتاد و موفق به زنده گيري آن شدند.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي ادامه داد: با انجام معاينات انجام شده برروي پلنگ توسط گروه دامپزشكي تهران، مشخص شد پلنگ بيش از 12 سال سن و 60 كيلو وزن دارد و بخشي از دندان هايش را از دست داده و مابقي دندان هايش نيز ساييده شده است لذا مشخص شد علت بازگشت پلنگ به حريم روستا نداشتن دندان مناسب و ناتواني او در شكار بوده است.

مطهري گفت: با توجه به اينكه امكان رها سازي اين پلنگ سالخورده در منطقه حفاظت شده ديگري وجود ندارد، محيط زيست خراسان شمالي با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست تصميم گرفت پلنگ را براي درمان و بهبود شرايط جسماني به كلينيك حيات وحش پارك پرديسان منتقل كنند تا باقي مانده عمر خود را در اسارت بگذراند.

پلنگ با نام علمي Panthera pardus جانوري از خانواده گربه ‌سانان و كوچكترين حيوان در ميان سه گربه بزرگ در سرده پلنگ‌ مانند ها است كه شير و ببر دو عضو ديگر آن هستند.

زيستگاه پلنگ در گذشته از آفريقاي جنوبي تا كره را دربر مي ‌گرفت و اين جانور در سراسر آفريقا و جنوب آسيا پراكنده بود، اما تخريب زيستگاه و شكار، قلمرو اين حيوان را به شدت كاهش داده و امروزه بيشترين تراكم پلنگ‌ ها در آفريقاي جنوب صحرا است.

اتحاديه بين ‌المللي حفاظت از محيط زيست اين حيوان را با توجه به كاهش جمعيت و كاهش محدوده زندگي آن در فهرست گونه‌ هاي ' در مرز تهديد به انقراض' قرار داده ‌است با اين وجود جمعيت پلنگ‌ ها از ديگر گونه‌ هاي خويشاوند خود يعني شير، ببر و جگوار بيشتر است و وضعيت حفاظتي بهتري دارد.

علمي **9014**1599
۰ نفر