۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶
کد خبر: 81433215
T T
۰ نفر

تلاش دولت براي آبادني بيشتر بافق

۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۶
کد خبر: 81433215
تلاش دولت براي آبادني بيشتر بافق

هفته نامه پرگار در آخرين شماره خود در گزارشي نوشت:،بافق شهري است كه اقتصادش متكي بر معادن آن بوده و بيشتر ساكنان آن را كارگران معدن تشكيل مي‌دهند.

در ادامه اين گزارش آمده است: شهرستان معدني بافق يكي از غني ترين شهرستانهاي كشور به شمار مي رود، به طوري كه ذخيره سنگ آهن بلوك معدني بافق كه از ساغند تا زرند ادامه دارد بالغ بر 2 ميليارد تن مي‌باشد كه از آن جمله مي‌توان به معادن چغارت با 160 ميليون تن ذخيره (100 ميليون تن برداشت شده و 60 ميليون تن باقيمانده)سه چاهون، آنومالي شمالي ،لكه سياه ،ميشدوان ،چاه گز وزاغيا اشاره كرد. همچنين از ديگر معادن بافق ؛معدن فسفات اسفوردي، سرب و روي كوشك و اورانيوم ناريگان است. در حال حاضر هم با بهره برداري كامل از راه آهن بندرعباس به بافق و بافق به مشهد و سرخس، شبكه ريلي اين شهرستان حد رابط دنياي اقتصاد نوين است و در پويايي اقتصادي قرار دارد.

با اين وصف مي توان گفت كه بافق شهري است كه اقتصادش متكي بر معادن آن بوده و بيشتر ساكنان آن را كارگران معدن تشكيل مي‌دهند. بنابراين سرنوشت بسياري از مردم شهربافق به سرنوشت معدن سنگ آهن مركزي شهر گره خورده است.

معدن سنگ آهن بافق مهترين منبع اقتصادي و اشتغال اين شهرستان بوده و از اين رو آنچه در اين معدن مي گذرد، براي مردم شهر امري حياتي به شمار مي آيد.

اما شواهد امر نشان مي دهد كه طي سالهاي گذشته اين شهرستان غني از معدن در امور شهري و عمراني يك شهر موفق نبوده است به طوريكه مسير نامتوازن توسعه در بافق يك مسير بهم ريخته اي بوده است كه بايد براي آن چاره انديشي جدي نمود.

البته مردم اين شهر نيز معتقدند؛ بخشي از درآمد حاصل از معدن، مي‌بايست صرف عمران اين شهر و رفع مشكلات اساسيِ آن از جمله فقدان شبكه گازرساني و جاده‌هاي مناسب شود.

به هر روي مي توان به اين نتيجه رسيد شهرستان بافق هرچند آنچنان كه بايد و شايد جايگاهش را نيافته ولي با تلاش هاي دولت تدبير و اميد افق هاي روشني درمسير اين شهر ستان قرارگرفته است.

براي نمونه ، ابلاغ اختصاص 2درصد عوارض فروش معادن بافق براي ابادني اين شهرستان يك گام روبه جلو در اين امر محسوب مي شود.

يك گام روبه جلو براي بافقي ها

فرماندار بافق از ابلاغ اختصاص 2درصد عوارض فروش معادن بافق براي معادن فلات مركزي و ميشدوان خبر داد.طلايي مقدم در اين باره افزود: اين عوارض به عمران و آباداني بافق اختصاص داده شده است.

وي گفت: سرانجام با پيگيري هاي صورت گرفته و عنايات ويژه استاندار يزد و دستور دكتر كرباسيان معاون وزير صنعت معدن و تجارت موضوع پرداخت 2درصد عوارض عمران و آبادني معادن ميشدوان و فلات مركزي به شهرستان بافق توسط قاسمي معاون مالي و اداري شركت ايميدرو ابلاغ گرديد.

فرماندار بافق در ادامه گفت: در نامه مذكور صراحتا به مديران فلات مركزي و ميشدوان اعلام كرده است در خصوص اختصاص 2 درصد از فروش معادن بافق به منظور آباداني شهر و روستا هاي شهرستان بافق دستور وزير نسبت به پرداخت مبلغ مذكور اقدام مقتضي صورت گيرد.

طلايي مقدم افزود: در اين زمينه جلسات متعددي با حضور شوراي اسلامي،مديران معادن ميشدوان و فلات مركزي گرفته شد و با توجه به هماهنگي شهرستاني موضوع به استاندار محترم منعكس شد كه پس از پيگيري صورت گرفته اين امر مهم اتفاق افتاد و علاوه بر شركت سنگ آهن مركزي كه قبلا 2 درصد عوارض را پرداخت مي نمود شركت هاي فلات مركزي و ميشدوان نيز 2 درصد را پرداخت خواهند كرد.

جغرافيا و اقليم بافق

شهرستان بافق با مركزيت شهر بافق، در فاصله 120كيلومتري جنوب شرقي يزد و در چهار راه بين‌المللي خطوط راه‌آهن جنوب به شمال و شرق به غرب قرار گرفته است.اين شهرستان در ارتفاع 927 متر از سطح دريا قرار داشته و وسعت آن 15298 كيلومتر مربع ميباشد.هوايي بافق‌ گرم‌ بوده‌ و آب‌ آن‌‌ از قنات هاي قديمي‌ و چشمه‌ها تهيه مي شود.

مراتع شهرستان بافق از گونه فقير است و بالا بودن تبخير و نامناسب بودن ميزان بارندگي سبب شده است، كه مراتع خوب نيز دوام چنداني نداشته باشند.

مردم بافق سخت كوش، متدين، ميهمان نواز، پاك انديش، آزاده و وطن دوست هستند. بافقي ها ايراني الاصل و آريايي نژادند و به زبان فارسي و لهجه شيرين محلي سخن مي گويند. همه مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري ميباشند.

مهم‌ ترين صنعت‌ رايج‌ در شهرستان‌ بافق‌ قاليبافي است‌ و فعاليت‌ معدني از عوامل‌ مهم‌ جذب‌ جمعيت‌ به‌ اين شهرستان‌ مي باشد.

سوابق و پيشينه تاريخي

مورخين، گذشته هاي بسيار دور سرزميني كه در آن بافق بنا شده است را به وجود دريايي كم عمق و بسته متصل كرده اند و وجود آثاري كه در برخي از كوه هاي اطراف بافق مشاهده مي شود، اين حس را بيشتر به يقين تبديل مي كند.

جهانگردان و سياحاني نظير سون هدين، ستوان استوار، ادوارد استارك، ماركوپولو، كلنل سي ام مك كرگر و لسترنج كه به ايران سفر كرده اند نيز در شرح مشاهدات خود از كوير بافق و يا دريا بودن اين مناطق در دوران گذشته سخني به ميان آورده اند.

به هر حال بايد گفت كه بافق از شهرهاي پيشين و تاريخي استان يزد مي باشد كه به دليل جايگاه طبيعي و جغرافيايي ارتباطي و استراتژيك خود در طول تاريخ بارها مورد هجوم ياغيان و كشور گشايان قرار گرفته است.

اين نكته نيز لازم به ذكر است كه بافق از دوره صفويه به دليل مردمان و صاحب منصبان شجاع و دلير، به “دارالشجاعه” مشهور شد و اين لقب در چند مورد ازكتب مورخين از جمله جامع المفيدي ذكر شده است. بافق به “قصبه طيبه” نيز مشهور بوده است.ك/1

1968

سرخط اخبار استان‌ها