۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۷:۱۷
کد خبر: 81432455
T T
۰ نفر
وزير بهداشت: مطالبات پرستاران در حال پيگيري است

مشهد - ايرنا - وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: هم اكنون مطالبات پرستاران در خصوص تعرفه گذاري خدمات، دريافتيها و رفع كمبود نيروي انساني از طريق معاونت پرستاري اين وزارتخانه در حال پيگيري است.

دكتر 'سيدحسن قاضي زاده هاشمي' روز جمعه در حاشيه همايش سراسري دفاتر هم انديشي استادان دانشگاههاي كشور طي گفت و گو با خبرنگاران در مشهد اظهارداشت: عده اي به دنبال آن هستند كه جامعه پزشكي و جامعه پرستاري را در مقابل هم قرار دهند.

وي با اشاره به تجمع تعدادي از پرستاران در روزهاي اخير گفت: حدود 150 هزار پرستار در بيمارستانها و مراكز درماني سطح كشور فعاليت مي كنند لذا تجمع عده اي اندك نمي تواند مبني بر اعتراض جامعه وسيع و خدوم پرستاران باشد.

وزير بهداشت افزود: در اين موضوع همه ملتزم به قانون و درك شرايط كشور هستند اما برخي نيز انگيزه هاي غيرصنفي داشته و اين مسائل را خط دهي مي كنند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر مقايسه درآمد گروههاي مختلف با يكديگر نظير جامعه پرستاري و پزشكي اقدام معقولي نيست.

هاشمي گفت: ارقام مطرح شده درباره اختلاف درآمد پزشكان و پرستاران صحت نداشته و كار زشتي است زيرا اكنون خيلي از پزشكان نيز از نظر درآمد و مالي مشكل داشته و هنوز خانه و خودرو ندارند.

وي با بيان اينكه درآمد پرستار را نبايد با پزشك مقايسه كرد افزود: يك كارشناس پرستاري بايد حقوش را با هم رده هاي خود مقايسه كند زيرا مي بينيم كه حرفه هايي مانند خبرنگاري و آتش نشاني نيز با استرس و مسووليتهاي بسياري همراه است اما حقوق اين اقشار هم زياد نيست.

وزير بهداشت در ادامه گفت: هم اكنون تصور غلطي براي برخي از همكاران گروه پزشكي پيش آمده كه در قالب 'طرح تحول نظام سلامت' اعتباراتي به وزارت بهداشت تخصيص يافته لذا هركس بدنبال آن است كه بخشي از آن را جدا كند.

وي تاكيد كرد: جهتگيري اعتبارات تخصيص يافته در قالب 'طرح تحول نظام سلامت' در راستاي منافع مردم و كاهش پرداختيها از جيب مردم، صرف خواهد شد.

هاشمي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به پيش بيني نشدن اعتبارات حوزه سلامت براي زائران و مسافراني كه به مشهد سفر مي كنند نيز گفت: مشهد مقدس به نوعي آسيب ديده اين بي عدالتي است.

وي افزود: اعتبارات سلامت براي كلانشهر مشهد بايد به نسبت جمعيت زائر و مسافري كه سالانه در اين شهر مقدس حضور دارند اختصاص يابد.

وزير بهداشت تاكيد كرد: در اين راستا اعتراضاتي مطرح است كه هنوز به نتيجه نرسيده لذا اميدواريم در بودجه 1394 نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در كميسيون بودجه و تلفيق آن را اصلاح كنند.

وي گفت: هم اينك مشهد نيازمند دو تا سه بيمارستان 800 يا هزار تختخوابي جديد است و از سوي ديگر بسياري از بيمارستانهاي فعلي اين شهر فرسوده هستند.

دكتر هاشمي در ادامه با اشاره به اجراي طرح خدمات بهداشتي و درماني رايگان در حواشي شهرهاي بزرگ اظهارداشت: هم اكنون 9 ميليون نفر جمعيت حاشيه نشين در شهرهايي مانند تبريز، تهران، مشهد، زاهدان و اصفهان ساكن هستند.

وي افزود: با اين وجود مشهد و تبريز در اجراي خدمات رايگان بهداشتي و درماني پيشگام هستند.

وزير بهداشت در ادامه كيفيت گرايي را يكي از برنامه هاي اين وزارتخانه عنوان و بيان كرد: در دولت تدبير و اميد مجوز جديدي براي ساخت دانشگاه و دانشكده هاي پزشكي به جز در چند نقطه نيازمند، صادر نشده است.

وي گفت: در اين راستا هم اكنون همه مراكز درماني دانشگاهي به ويژه مراكز زيرپوشش دانشگاه آزاد اسلامي در حال بازرسي است و در مراكزي كه آموزش دانشجويان با استانداردها مغايرت داشته باشد پذيرش دانشجو متوقف خواهد شد.

دكتر هاشمي همچنين از بررسي 20 پرونده پزشكي در قالب راه اندازي 'سامانه 1960' خبر و ادامه داد: اكثر شكايات مربوط به بخشهايي خارج از تعرفه هاي پزشكي بوده و از سوي ديگر اين تعداد كم پرونده نشانگر رعايت تعرفه ها از سوي مراكز درماني خصوصي و دولتي است.

7487/660

سرخط اخبار استان‌ها