۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۸:۲۹
کد خبر: 81429318
T T
۰ نفر
26 آذر روز ملي سپاس از فعالان عرصه صنعت حمل و نقل كشور است

تهران - ايرنا - 26 آذر ماه هر سال، يادآور صدور فرمان انقلابي امام راحل در سال 1362 با هدف اعزام كاميونها به بنادر جنوبي براي تخليه كالاهاي وارداتي از مبادي دريايي كشور است.

به گزارش ايرنا، اين روز براي آگاهي هرچه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه صنعت حمل و نقل در جابه جايي كالا در سطح كشور از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور به عنوان روز حمل و نقل تعيين شده است.

حمل و نقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعي و اقتصادي جهان امروز نقش و جايگاه ويژه اي دارد و ياريگر انسان در پي ريزي مدنيت و شهرنشيني و گذر از دوران سراسر تحول انقلاب صنعتي بوده است.

امروز كارشناسان اقتصادي كشور به اتفاق بر اين نكته اذعان دارند كه صنعت حمل و نقل، صنعتي بالقوه توانمند است كه به مدد مديريت صحيح و درايت اقتصادي، قادر است به عنوان يكي از منابع درآمدي جايگزين درآمد نفت، در اقتصاد كشور ايفاي نقش كند.

بررسي تاريخ تمدنهاي بزرگ حكايت از آن دارد كه در قرون و اعصار گذشته، برخورداري از شبكه حمل ونقل كارآمد يكي از عوامل زمينه ساز توفيق تمدنها در عرصه توليد و بازرگاني داخلي و خارجي بوده و تمدن باستاني و پرافتخار ايران نيز بخشي از موقعيت و اقتدار تاريخي خود را مديون موقعيت جغرافيايي خاص و نظام توانمند و انعطاف پذير حمل و نقل و ارتباطات بوده است.

در تاريخ تحولات صنعت حمل و نقل كشورمان، روزها و ايام سرنوشت سازي بوده اند كه نقشي تعيين كننده در شكل گيري و انسجام شبكه حمل ونقل كشور داشته اند و 26 آذر سال 1362 نيز از آن جمله است.

ايجاد تنگناها و محدوديت ها در نظام ترابري كشور، يكي از تبعات اقتصادي جنگ تحميلي بوده كه به لحاظ موقعيت ويژه جغرافيايي و دسترسي گسترده ايران به آب هاي آزاد، بيشترين مبادلات تجاري كشور همواره از طريق بنادر جنوبي صورت مي گرفته و با بروز جنگ تحميلي، مشكلات و محدوديت هاي فراواني در گلوگاههاي اصلي كشور رخ داده به طوري كه از مجموع بنادر فعال پنجگانه آبادان، خرمشهر، بندرامام، بوشهر و بندرعباس، بنادر آبادان و خرمشهر به كلي از صحنه حمل ونقل حذف شدند و بندر امام نيز به دليل نزديكي به مناطق جنگي به حالت نيمه تعطيل درآمد.

از سوي ديگر به علت نيازهاي فزاينده ناشي از ضرورت هاي جنگ و افزايش جمعيت، ميزان واردات كالاهاي اساسي از طريق بنادر فعال افزايش يافته بود و تعداد زيادي از كشتي ها در انتظار تخليه در بنادر، نگراني هاي فراواني در زمينه بروز بحران ناشي از اتمام ذخاير كالاهاي اساسي در شهرها و جبهه هاي جنگ، فساد محمولات غذايي كشتي هاي در انتظار تخليه، تهديد كشتي هاي منتظر تخليه از سوي هواپيماها و توپخانه دشمن هزينه هاي كمرشكني را در اين زمينه به كشور تحميل مي كرد.

براي مقابله با اين معضل، ستادي متشكل از برخي از دستگاههاي اجرايي با مسئوليت معاونت وقت حمل و نقل وزارت راه و ترابري وقت، به عنوان يكي از شاخه هاي ستاد بسيج اقتصادي تشكيل شد و با اتخاذ تدابيري از جمله هماهنگي با دستگاههاي ذيربط و تأمين و توزيع لاستيك و قطعات يدكي، روغن موتور و ديگر خدمات مورد نياز كاميونداران موفقيت هايي در زمينه جلب و جذب آنان به سمت مبادي ورودي حاصل شد، اما از آنجا كه ميزان كالاهاي وارداتي بسيار بيشتر از توان پذيرش و بارگيري ناوگان حمل ونقل در آن مقطع بود، مشكل نوبت هاي طولاني براي تخليه كشتي ها كماكان ادامه يافت و درآذر ماه سال 1362 تعداد كشتي هاي منتظر تخليه به حدود 100 فروند رسيد.

با اوج گرفتن بحران، گزارشاتي در زمينه وجود كالاهاي اساسي و مورد نياز كشور در بنادر جنوبي و محدوديت شديد در زمينه حمل و نقل و انتقال آنها به شهرها و مناطق جنگي از سوي مقامات وزارت راه و ترابري و وزارت بازرگاني به حضرت امام خميني(ره) ارايه شد و رهبر كبير انقلاب اسلامي نيز در سخنراني خود در روز 26 آذر ماه 1362 با انفاس قدسيه خويش، ضمن اطمينان دادن به مردم در زمينه وجود مايحتاج عمومي به مقدار مورد نياز در بنادر جنوب، كاميونداران كشور را به مشاركت در تخليه هرچه سريعتر بنادر فراخواندند.

در پي صدور فرمان تاريخي امام راحل كاميونداران، رانندگان و مؤسسات و انجمن هاي صنفي آمادگي خود را براي مشاركت در بسيج تخليه بنادر اعلام كردند و معاونت حمل و نقل وزارت راه و ترابري وقت نيز با ايجاد ستاد تخليه كالا از مبادي ورودي، مديريت مؤثري را در زمينه هماهنگي دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط براي برنامه ريزي پهلوگيري كشتي ها، تأمين و بكارگيري تجهيزات و عوامل تخليه و بارگيري در اسكله ها، افزايش ساعات كار گمركات و بنادر و ارايه خدمات مورد نياز كاميونداران به عمل آورد و در نهايت با درايت حضرت امام(ره)و فداكاري، ايثار و تلاش شبانه روزي دست اندركاران حمل و نقل، مشكل تجمع كالاهاي وارداتي و نوبت هاي طولاني تخليه كشتي ها در بنادر كشور حل شد.

14 سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل در سال 1376 به پيشنهاد وزارت راه و ترابري وقت و براي آگاه سازي هرچه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل و نقل روز 26 آذر ماه از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور به عنوان روز حمل ونقل تعيين شد.

علاوه بر اين طي چند سال گذشته و همزنان با آغاز زمستان عمليات راهداري زمستاني از سوي راهداران زحمتكش آغاز مي‌شود و به همين مناسبت در چند سال گذشته از سوي مجموعه شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي وزارت متبوع به صورت غيررسمي 26 آذر ماه تا يكم دي ماه به عنوان هفته حمل ونقل نامگذاري شده است.

بنابراين روز و هفته يادشده زمان مناسبي براي قدرداني از خدمات ارزشمند كليه فعالان در صنعت حمل ونقل اعم از جاده‌اي، هوايي، ريلي و دريايي و غيره و همچنين بازنگري در نيازها و مشكلات اين بخش است.

اقتصام(2)1108**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد