۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81425514
T T
۰ نفر
نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای كشور دراراك گشایش یافت

اراك - ایرنا - سی امین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای كشور روز یكشنبه همزمان با هفته پژوهش با حضور مدیران ارشد صنعت هسته ای و مسوولان استان مركزی در دانشگاه اراك گشایش یافت.

این نمایشگاه در فضایی به وسعت 600 مترمربع با 23 غرفه دایر شده كه دستاوردهای هسته ای كشوررا در سه بخش شامل چرخه سوخت، نیروگاه و كاربردهای جنبی به نمایش گذاشته شده است.

رییس مركز امور اجرایی نمایشگاه های صنعت هسته ای كشور هدف از برپایی این نمایشگاه را عرضه داشته های علمی صنعت هسته ای و آگاه سازی افكار عمومی نسبت به دانش بومی هسته ای و معرفی آن به عنوان یك فناوری مفید در زندگی مردم عنوان كرد.

«محمدتقی شجاعی» افزود: رفع ابهام در زمینه فعالیت های هسته ای به لحاظ ایمنی و زیست محیطی و خنثی كردن تبلیغات منفی دشمنان، ایجاد علاقه مندی و جذب كارشناسان، محققان و متخصصان دانشگاهی و جذب نخبه ها، تقویت خودباوری و غرور ملی از طریق مشاهده عینی و معرفی كاربردهای جنبی این صنعت بویژه در كشاورزی و پزشكی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه در اراك است.

وی با یادآوری نو بودن دانش هسته ای كشور گفت: آگاهی از مزایای دانش هسته ای صلح آمیز در لایه های اجتماعی حتی در سطح متخصصان و دانشگاهیان كافی نیست و این نمایشگاه فرصتی كم نظیر برای عرضه جزئیات این صنعت و ارایه دستاوردها به صورت عینی است.

وی ادامه داد: غرفه های نمایشگاه در سه بخش (چرخه سوخت) شامل مرور اجمالی چرخه سوخت، اكتشاف و استخراج، تولید كیك زرد، فرآوری و غنی سازی اورانیوم، تولید قرص و مجتمع های سوخت، مجتمع آب سنگین اراك و راكتورهای تحقیقاتی اراك و نیروگاه، (تولید انرژی) شامل نیروگاه بوشهر و دارخوین و (كاربرد جانبی صنعت هسته ای) شامل پژوهشكده های كشاورزی، كاربرد پرتوها، لیزر و اپتیك، مواد، علوم و فنون هسته ای و چرخه سوخت است.

وی افزود: دراین نمایشگاه 500 نمونه در بخش های چرخه سوخت و نیروگاه و بخش كاربردی جانبی صنعت هسته ای عرضه شده است.

وی ادامه داد: نمایش شش ماكت بزرگ از غنی سازی اورانیوم، نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری، چرخه سوخت هسته ای، ماكت آبشار سانتریفیوژ و ماكت راكتور تحقیقاتی اراك از دیگر جلوه های این نمایشگاه كشوری است.

شجاعی گفت: نمایش ماشین سانتریفیوژ به صورت برش خورده و یك ماشین سانتریفیوژ دیگر در حال كار از دیگر جلوه های پیش بینی شده برای این نمایشگاه است.

یكی از مدیران ارشد صنعت هسته ای ایران نیز درآیین افتتاح این نمایشگاه در دانشگاه اراك گفت: اولین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای كشورآذرماه 1387 در دانشگاه تهران شروع به كار كرد و تاكنون با برگزاری 29 نمایشگاه در سراسر كشور 170 هزار نفر ازاین نمایشگاه ها دیدن كرده اند.

وی با یادآوری فعالیت صنعت هسته ای و نوپا بودن این صنعت در كشور افزود: فعالیت جدی و گسترده ای در این صنعت از 14 سال گذشته آغاز شده و این صنعت تازه تاسیس در مدت زمان كوتاه پله های ترقی و توسعه را طی كرده است.

وی ادامه داد: یكی از دلایل اصلی رشد صنعت هسته ای ؛ بومی سازی و اراده جدی و پیگیری امور توسط كارشناسان ایران اسلامی است.

وی گفت: صنعت هسته ای با كمك صنایعی نظیر بانكها، بیمه، نفت، گاز، ماشین سازی، برق و مخابرات موفق شده تا تاثیرگذار باشد.

وی بیان كرد: امروزه در كشورهایی مانند آمریكا كه از صنعت هسته ای استفاده می كنند 30 درصد درآمد ناخالص این كشو از این صنعت تامین می شود.

وی برخی كاربردهای صنعت هسته ای شامل ساخت باتری قلب از نوع پلیمری، سوخت ماهواره های فضایی و باتری های هسته ای را عنوان كرد و افزود: در این صنعت مشتری جدی دانش دانشگاه ها هستیم و حجم قراردادها با اساتید و محققین نسبت به سایر صنایع بالا است.

این مدیر ارشد صنعت هسته ای كشوربا یادآوری فتوای رهبری معظم انقلاب در استفاده از صنعت هسته ای گفت: مخالفان استفاده از فناوری هسته ای اگر می خواستند این موضوع حل شود فتوای رهبری كفایت می كرد اما مشكل آنان بومی شدن این صنعت در كشور است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان مركزی نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: خط مشی ایران در خصوص پیمان عدم گسترش سلاح هسته ای دیدگاه دینی و فقهی است كه استفاده از سلاح هسته ای را گناهی بزرگ برشمرده اند.

« شكرالله حسن بیگی» افزود: امپراطوری رسانه ای غرب از این حربه استفاده كرده تا ایران را وادار كند از صنعت بومی منصرف و یا منحرف شود، ولی با عنایت خدا و تلاش دانشمندان جوان هسته ای این مهم محقق نشد.

وی در ادامه دیدگاه امام راحل ، رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری درباره صنعت هسته ای را بیان كرد و گفت: ما به شعار« انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ كس» معتقد هستیم.

حسن بیگی، افزایش رابطه بین دانشگاه و صنعت، عرضه داشته های هسته ای و آگاه سازی عمومی و رفع ابهام هسته ای از نظر زیست محیطی را از مزیت های برپایی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای عنوان كرد.

سی امین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای كشور با همكاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اراك در میدان بسیج پردیس دانشگاه اراك تا 26 آذر ماه جاری برپا خواهد بود.ك/2

2482/ 684
۰ نفر