۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۰
کد خبر: 81425435
T T
۰ نفر
پارلمان بریتانیا خواهان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران است

تهران- ایرنا-یكی ازكارشناسان سیاسی بریتانیا درتازه ترین اظهارات خود درباره ادامه تعطیلی سفارت این كشوردرتهران گفت: سیاستمداران و اعضای پارلمان بریتانیا از كند بودن روند بازگشایی سفارت بریتانیا درایران ابراز تاسف می كنند وخواهان از سرگیر ی فعالیت نمایندگی سیاسی خود درتهران هستند.

این كارشناس سیاسی روزیكشنبه درمصاحبه با رادیو دولتی بریتانیا افزود: 'ریچارد بیكن' نماینده مجلس عوام و نایب رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران كه در تهران به سر می برد گفته است بیست وهشتم اوت سال جاری میلادی(ششم شهریور93) قرار بود سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی شود.

بیكن به یكی از خبرگزاری های داخلی اعلام كرده كه از این اتفاق ناراضی است و گفته كه ما تمایل داشتیم در تاریخ اعلام شده این كار انجام شود.

این كارشناس مسایل سیاسی در ارزیابی سخنان ریچارد بیكن نماینده مجلس عوام بریتانیا افزود : تعویق درعادی شدن روابط دیپلماتیك ایران و بریتانیا موجب نارضایتی خیلی ها در بریتانیا خواهد شد.

وی اضافه كرد: جامعه بازرگانان و بعضی از سیاست پیشگان و اعضای پارلمان بریتانیا كه به ایران سفر می كنند و دردیدارهای خود با مقامات ایرانی ضمن این كه ازعادی شدن روابط بین دو كشور استقبال می كنند از كند بودن روند بازگشایی سفارت نیز اظهار تعجب و گاهی نیز ابراز تاسف می كنند.

وی افزود: چند ماه پیش نیز 'جك استراو'وزیر پیشین وزارت امور خارجه بریتانیا به ایران سفر كرده بود و پس از بازگشت به همین نكات اشاره كرد.

تهران و لندن پس از وقایعی كه به قطع رابطه دیپلماتیك دو كشور منجر شد بدون تردید خواسته هایی دارند ولی به نظر من آن چه كه شاید باعث تعویق این موضوع شده این است كه بریتانیا زیاد از موضع ایالات متحده امریكا فاصله نگیرد.

وی خاطرنشان كرد : این درحالی است كه هیات های سیاسی، پارلمانی و بازرگانی دیگر متحدان آمریكا نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در اروپا به تهران سفر می كنند و این احساس در لندن است كه شاید اگر بریتانیا بخواهد بیش از این تعلل كند از قافله رقبای اروپایی عقب می افتد.

این كارشناس سیاسی درپاسخ به این پرسش كه'درمدت سه سالی كه ازتعطیلی سفارت بریتانیا درتهران می گذردآیا چشم انداز قریب الوقوعی برای بازگشایی سفارت دیده می شود؟ گفت: بدون تردید روابط بین دو كشور رو به عادی شدن خواهد رفت فقط مساله اصلی این است كه چه وقت و با چه سرعتی این كار انجام خواهد شد.

وی تصریح كرد: مساله اصلی و آن وقایعی كه به قطع روابط دیپلماتیك منجر شد، تحریم های بریتانیا علیه ایران بود كه به تظاهراتی درمقابل سفارت منجر شد و به نظر من آن چه كه در بین مقامات ایران مطرح است تحریم هایی كه دولت بریتانیا به طور خودسرانه و خارج از محدوده تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال كرده كه از دیدگاه دولت ایران كاملا غیرقانونی و غیرموجه است.

وی افزود: دراین شرایط طبعا روابط دو كشورعادی و سفیر مبادله نخواهد شد حتی كاردار های مقیم هم نخواهند داشت مگر این كه مقداری از این نارضایتی ها برطرف شود.

رسانام**9054** 1064
۰ نفر