۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۷:۰۱
کد خبر: 81423333
T T
۰ نفر
نشست سالانه جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست كشور درمشهد پايان يافت

مشهد - ايرنا - بيست و يكمين نشست سالانه جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست كشور درمشهد روز پنجشنبه طي مراسمي به كار خود پايان داد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي، رييس هيات مديره جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست تهران در اين مراسم گفت: در بيشتر نقاط ايران عدم آگاهي مردم از مسائل زيست محيطي يكي از علل مهم تخريب محيط زيست است كه باعث از بين رفتن منابع حياتي و طبيعي مي گردد.

شهلا فارسي منفرد افزود: در صورتي كه سطح آگاهي شهروندان در باره مسائل زيست محيطي افزايش پيدا نكند و از ارتباط تنگاتنگ و نقش مهم خود در حفظ محيط زيست آگاه نشوند، اميدي به پايداري و بهبود محيط زيست پيرامون نمي توان داشت.

عضو هيات علمي سازمان حفاظت محيط زيست كشور اظهار كرد: استفاده از مشاركت مردمي يكي از ضروريات در هر اقدام فراگير اجتماعي است و اگر در تلاش براي حفظ و احياي محيط زيست از توان بالقوه شهروندان بهره مند شويم حركت چشمگيري در راستاي حفظ محيط زيست بعمل آورده ايم.

وي در ادامه از محيط زيست به عنوان بستر اقتصاد، سلامت، اشتغال، توليد، خدمات و رضايت از زندگي ياد كرد و افزود: مهمترين نقش سازمان هاي مردم نهاد آگاه سازي عمومي از معضلات زيست محيطي، تقويت مشاركت همگاني، ارائه مشاوره زيست محيطي به مديران و خصوصا درحوزه شهرداري و نيز توجيه سهم منابع خانگي در آلودگي هوا است.

فارسي منفرد از عدم امكان آموزش تمام اقشار جامعه، دسترسي نداشتن به اطلاعات صحيح در هر منطقه، عدم همبستگي گروهي و مشاركت جويي شهروندان، توجه نداشتن و عدم اعتماد مسوولان و تصميم سازان به سازمان هاي مردم نهاد به عنوان مشكلات اقدام مشاركتي سازمان هاي مردم نهاد ياد كرد.

وي ادامه داد: پشتيباني و حمايت از سازمان هاي مردم نهاد در بخش آموزش هاي غير رسمي در جهت فرهنگ سازي زيست محيطي خانوارها و ورود به بخش آموزش در وزارت آموزش و پرورش در زمينه آموزش هاي زيست محيطي و انتقال مهارت ها از طريق كودكان به خانواده ها مي تواند به رفع آلودگي ها و تامين بهداشت محيط كمك كند.

يك مدرس دانشگاه و موسس نخستين مدرسه طبيعت در كشور نيز در اين مراسم به لزوم آموزش كودكان و فراهم ساختن زمينه انس آنان با محيط زيست تاكيد كرد.

علي وهاب زاده با مروري بر اقدامات برجسته و آرمان هاي شكل گيري اين موسسه ، اظهار كرد: امروزه بي توجهي والدين به لمس طبيعت براي كودكان بسيار رواج يافته و فرصت حضور در محيط طبيعي از برنامه روزانه كودكان رخت بربسته است.

وي اظهار كرد: فراموش نكنيم كه بواسطه حضور فرزندانمان در ميان عناصر طبيعي كودكاني سالم ، باهوش و آينده ساز خواهيم داشت.

رييس آزمايشگاه هاي حفاظت محيط زيست استان نيز در اين مراسم گفت: اقداماتي كه در راستاي حفاظت محيط زيست و مطالباتي از اين دست صورت مي گيرد بايد سازمان يافته باشد و از هرگونه ابتلا به اغتشاش و جهت گيري هاي بي مورد پرهيز شود.

وي اين ابتلا را آفتي براي به حاشيه رانده شدن موضوع حفاظت از محيط زيست دانست.

فاطمه دوستي با بيان اينكه همه تلاشهايي از اين قبيل توسط بخش دولتي و سمن هاي زيست محيطي تلاش براي كسب آرامش است، گفت :نقش زنان در صيانت از محيط زيست به واسطه توجه بيشتر به جزئيات ، حساس تر است و زنان به خاطردارا بودن نقش كليدي در خانواده و جامعه بيشتر مي توانند در حفاظت محيط زيست موثر واقع شوند.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان خراسان رضوي نيز گفت: امروزه زنان مسووليت تامين منابع براي رفع نيازهاي خانواده را نيز بر عهده دارند و البته اين موضوع در مورد زنان در مناطق روستايي كه تامين نيازهاي اصلي خانواده را بر دوش دارند و وابستگي شديد آنان به منابع طبيعي بيشتر است افزايش مي يابد.

حميد صالحي افزود: بر همين اساس زنان معمولا بيش از مردان از تخريب محيط ‌زيست آسيب مي بينند.

وي ادامه داد: از آنجا كه زنان همواره ارتباط نزديك با محيط ‌زيست دارند و به‌ صورت مستقيم يا غير مستقيم از آن بهره‌مند مي‌شوند، بجاست كه به فعاليت ‌هاي زيست ‌محيطي توجه ويژه داشته باشند.

صالحي تاكيد كرد: اگر زنان از مشكلات و معضلات زيست ‌محيطي و روش‌ هاي مقابله با آنها آگاه شوند، تأثير بسيار در كودكان، اعضاي خانواده و اطرافيان خود خواهند گذاشت.

معاون فني حفاظت محيط زيست استان نيز با اشاره به نقش زنان در توسعه پايدار محيط زيست به‌ عنوان يكي از ابعاد مهم توسعه پايدار در كنار ابعاد اقتصادي و اجتماعي، گفت: در دستور كار 21 اجلاس ريو، زنان به عنوان يكي از گروه ‌هاي اصلي در دستيابي به توسعه پايدار درنظر گرفته شده‌اند.

عليرضا رحمتي افزود: بررسي ها نشان داده است زنان در اكثر كشورها بيشتر از مردان اقدامات عملي در حفاظت از محيط زيست و مصرف بهينه از منابع انجام مي‌دهند، در حالي كه در زمينه اقدامات تشكيلاتي و حضور در تصميم گيري‌ ها و چانه زني ‌هاي زيست محيطي چندان فعال نيستند.

وي اظهار كرد: طبق تحقيقات به عمل آمده در گروه ‌هاي نسلي مختلف ثابت شده است كه زنان ميانسال اقدامات عملي بيشتري در حفاظت از محيط زيست انجام مي‌دهند و در اقدامات تشكيلاتي گروه‌ هاي نسلي جوان ‌تر حضور فعال ‌تر و بيشتري در سازمان ‌هاي زيست محيطي دارند.

بيست و يكمين نشست سالانه جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست كشور از روز 19 آذر ماه با حضور حدود 100 نفر از اعضاي اين جمعيت و جمعي از اساتيد، دانشجويان و متخصصان حوزه محيط زيست به مدت دو روز در مشهد برگزار شد.

جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست شعبه خراسان نيز در سال 1376 تاسيس شد و نشست هاي سالانه اين جمعيت تاكنون در شهرهاي تهران، اصفهان، اهواز، تنكابن، ماهشهر، كرمان و شيراز برگزار شده است./1

7496 / 664
۰ نفر