۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۹:۰۳
کد خبر: 81422661
T T
۰ نفر
وزير نيرو: اعتبارات صنعت آب و برق 30 درصد افزايش داشته است

همدان - ايرنا - وزير نيرو گفت: اعتبارات صنعت آب و برق در بودجه سال 94 در مقايسه با سال 93 از افزايش 30 درصدي برخوردار شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي فرمانداري شهرستان بهار 'حميد چيت چيان' در نشست مشترك نماينده مردم در خانه ملت و فرمانداران شهرستان هاي بهار و كبودر آهنگ از پيشنهاد 73 هزار ميليارد ريال اعتبار براي صنعت آب و برق در لايحه بودجه سال 94 خبر داد.

وي اضافه كرد: جهت گيري عمده بودجه سال 94 صنعت آب و برق، توجه به بهره وري، حفاظت و نگهداري از منابع آب كشور است و در بودجه پيشنهادي نگاه خاص و ويژه اي به آب هاي زيرزميني شده است.

وي اظهار كرد: به طور معمول منابع بودجه در سال هاي گذشته براي طرح هاي سازه اي اختصاص مي يافت اما امسال به غير از افزايش در طرح هاي سازه اي، در طرح هاي بهره برداري و نگهداري از تاسيسات آبي هم افزايش قابل توجهي داشته است .

وزير نيرو با بيان اينكه اولويت بودجه را اتمام طرح هاي نيمه تمام عنوان كرد و افزود: در لايحه بودجه 94 اولويت با طرح هايي است كه در اين سال اجراي آنها پايان خواهد يافت افزود: اولويت ديگر بودجه تخصيص اعتبار براي اجرا و تكميل طرح هاي مصوب سفر رهبرمعظم انقلاب و هيات دولت است.

چيت چيان درباره بودجه بخش آبرساني روستايي گفت: با وجود 900 مجتمع نيمه كاره آبرساني روستايي و كمبود آب در بسياري از روستاهاي كشور، ميزان اعتبار ايجاد اين مجتمع ها با 100 درصد افزايش به چهار هزار ميليارد ريال رسيده اما نياز واقعي در اين بخش حدود 40 هزار ميليارد ريال است.

وي با تاكيد بر لزوم حساسيت بيشتر بر تحويل آب در بخش كشاورزي گفت: همان طور كه در بخش آب هاي زيرزميني نيز مطرح شده است، آب سطحي بايد به اندازه مشخص و معيني تحويل كشاورز شود و تاكيد وزارت جهاد كشاورزي هم همين است كه وزارت نيرو به عنوان مدير بخش آب كشور، آب را كنترل شده در اختيار بهره برداران قرار بدهد.

چيت چيان با اشاره به صنعت سدسازي در كشور خاطرنشان كرد: سياست وزارت نيرو علاوه بر صنعت سدسازي، افزايش بهره وري آب هاي استحصالي است.

وي با بيان اينكه در كل كشور به شش هزار و 500 روستا با تانكر آبرساني مي شود گفت: با حفر چاه هاي جديد در شهرهاي شهرستان هاي بهار و كبودر آهنگ سال آينده تابستان مناسب تري خواهيم داشت و با انتقال آب از سد تالوار مشكل استان همدان حل خواهد شد.

وزير نيرو در اين ديدار درخصوص درخواست هاي فرمانداران بهار و كبودر آهنگ قول مساعد داد.

نماينده مردم بهار و كبودر آهنگ در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: با توجه به اينكه دو شهرستان بهار و كبودر آهنگ مناطق كشاورزي هستند بيشترين مصرف آب در اين بخش است كه بايد مديريت هاي لازم انجام شود.

'محمد علي پور مختار' اضافه كرد: از 68 روستاي شهرستان بهار 52 روستا زير پوشش آب و فاضلاب روستايي است كه بيش از 11 هزار مشترك دارد و امسال به دو روستا نيز با تانكر آبرساني مي شود.

وي تصريح كرد: 127 روستاي كبودر آهنگ نيز زير پوشش آب و فاضلاب روستايي هستند كه بيش از 19 هزار مشترك دارد و امسال به دو روستا نيز با تانكر آبرساني مي شود.

وي گفت: در دو شهرستان بيش از 60 ميليارد ريال تعهدي كار انجام شده است كه بايد در اين زمينه نيز تدابير لازم انديشيده شود.

فرماندار بهار نيز گفت: 34 روستاي شهرستان بهار با بحران آب مواجه است و براي تامين آب شرب شهري بهار، لالجين، صالح آباد و مهاجران مشكل جدي وجود داد.

'محسن مرادي پناه' اضافه كرد: براي اصلاح شبكه ، انشعابات ، تجهيزات و خطوط انتقال فاضلاب بيش از 120 ميليارد ريال اعتبار لازم است.

فرماندار كبودرآهنگ نيز گفت: 500 نفر در شهرستان كبودرآهنگ در انتظار انشعاب برق هستند و براي تكميل طرح هاي گوناگون نيز بيش از 100 ميليارد ريال اعتبار لازم است.

'احسان قنبري' اضافه كرد: سه مجتمع آبرساني عظيم دره ، آقكند و خلعت آباد در اولويت قرار دارد كه اعتبارات خاصي را نياز دارند.

نماينده مردم بهار و كبوراهنگ و فرمانداران بهار و كبوداهنگ براي رفع مشكلات شهرستان ماهيانه نشست هايي با وزرا در تهران برگزار مي كنند.

7523/576

سرخط اخبار استان‌ها