۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81419668
T T
۰ نفر
فساد اخیر بانكی از سال 85 تا اوایل 91 بوده است

تهران - ایرنا - رییس كل بانك مركزی با تاكید بر اینكه فساد اخیر بانكی از سال های 85 تا اوایل سال 91 رخ داده است، گفت: این فساد مالی اواخر سال 92 كشف شد و پرونده آن در مرجع قضایی در جریان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ولی الله سیف درباره كشف فساد اخیر مالی در سیستم بانكی، افزود: البته همزمان با كشف این فساد مالی برای حفظ منابع بانك اطلاع رسانی انجام نشد.

وی اظهار داشت: 12هزار میلیارد تومان هم حجم سوء استفاده نیست بلكه گردشی است كه اتفاق افتاده و بالاترین مبلغی كه در دوره ای در اختیارشان بوده 70 میلیارد تومان و آن هم به مدت یك هفته بوده است.

وی افزود: مبلغ سوء استفاده شده در طول چهار؛ پنج سال از یك مبلغی كوچك به این رقم تبدیل شده و این رقم در یك دوره زمانی 7 تا 10 روزه یا حداكثر دو هفته ای به 70 میلیارد تومان رسیده است.

سیف با اعلام اینكه در فساد اخیر بانكی سه بانك دخالت داشته اند و این فساد بسیار شبیه به فساد 3 هزار میلیارد تومانی است، گفت: در این پرونده نیز سوءاستفاده از طریق ضمانت و گردش چك صورت گرفته است.

وی با بیان اینكه برخوردار نبودن از سامانه ای كه سیستم ها را مصون نگهدارد، موجب بروز چنین اتفاقی شده، گفت: چنین اتفاقاتی در نظام بانكی كشور دارای سابقه طولانی است كه علت آن ضعف در بخش فناوری و سیستم است.

رییس كل بانك مركزی گفت: نظام بانكی همه كشورها به طور معمول مورد هدف افراد سودجو است لذا بانك مركزی تدابیری را براساس مفروضات موجود اتخاذ می كند تا راه را برسودجویان ببندد البته این مشكل به صورت صد درصد حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد كنترل های داخلی خیلی افزایش یابد ممكن است منجر به افزایش قوانین دست و پاگیر اداری شدید شود.

رئیس كل بانك مركزی خاطرنشان كرد: این اطمینان را می دهیم كه با توجه به تجارب موجود فسادهایی مانند این دیگر در سیستم بانكی كشور رخ ندهد.

اقتصام(2)9141**1558
۰ نفر