۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81418357
T T
۰ نفر
بازداشت یك متهم در كرمان و حضور پنج بانك در پرونده 12 هزار میلیاردی

تهران - ایرنا - دادستان تهران با بیان اینكه پرونده 12 هزار میلیاردی در دو بخش یكی در كرمان و دیگری در تهران رسیدگی می شود، گفت: در رابطه با این پرونده یك نفر در كرمان بازداشت شده و پنج بانك در مجموع این پرونده حضور داشته اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، «عباس جعفری دولت آبادی» روز دوشنبه در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در جمع خبرنگاران افزود: بانك ذینفع در این پرونده درخواست تجمیع دو پرونده در تهران و كرمان را داشت و خواسته است این پرونده در تهران مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر تجمیع مورد موافقت قوه قضاییه قرار گیرد، این پرونده توامان در تهران رسیدگی می شود.

دادستان تهران با بیان اینكه فقط یك بانك در این پرونده دخیل نبوده، گفت: پنج بانك در مجموع این پرونده وجود دارند كه البته یك بانك نیز پرونده 12 هزار میلیاردی را كشف كرد.



** قرار صدور كیفر خواست در پرونده فساد نفتی

دولت آبادی در مورد پرونده فساد نفتی و اینكه آیا كیفرخواستی صادر شده است، گفت: بازپرس، قرار صدور كیفرخواست و قرار مجرمیت را صادر می كند.

وی در مورد پرونده سیاسی و فساد بودن یا نبودن آن افزود: اجازه دهید تحقیقات روی این پرونده انجام شود.



** بیش از 20 محكوم زندانی در پرونده سه هزار میلیاردی

دادستان تهران در مورد آخرین وضعیت پرونده سه هزار میلیاردی گفت: 65 كیفرخواست در این پرونده صادر شده و بیش از 20 نفر از محكومین در زندان هستند.

وی افزود: اموال زیادی استرداد شده و اخیرا توافقاتی نیز با بانك ها صورت گرفته است.



** ضرورت اراده جمعی برای مبارزه با فساد

دادستان تهران همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را فرصت مغتنمی دانست و گفت: در این همایش، یكبار دیگر به این نتیجه می رسیم كه راه مبارزه با فساد به یك اراده جمعی نیاز دارد و می تواند فضای لازم برای اراده جمعی در مبارزه با فساد را ایجاد كند.

جعفری دولت آبادی، امر مبارزه با فساد در دستگاه قضایی را از اولویت های اول و جدی دانست و افزود: مفتخریم كه در پنج سال گذشته به پرونده های بسیار مهمی درخصوص مفاسد رسیدگی كرده ایم كه پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی یكی از نمونه های بارز آن بود.

وی ادامه داد: در پرونده نفتی، بازپرس، قراری بیش از یكهزار صفحه ای صادر كرده بود كه ان شاالله پس از اظهارنظر ما به دادگاه خواهد رفت.



** 110 محكوم اقتصادی در زندان

دادستان تهران گفت: اكنون حدود 110 محكوم اقتصادی با مبالغ بالا در زندان ها تحمل محكومیت می كنند و پرونده های مهمی نیز در دادستانی در دست رسیدگی است كه بخاطر محرمانه بودن نمی توانیم اسامی آنان را اعلام كنیم.

به گفته وی، اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد و همه مبارزه به دستگاه قضا ختم نمی شود.

جعفری دولت آبادی افزود: این نكته ای است كه مغفول مانده، چون بخشی از مبارزه در پیشگیری دستگاه های اجرایی است.

دادستان تهران با اشاره به صحبت های رییس قوه قضاییه مبنی بر اینكه هر از گاهی پرونده های بانكی با موضوع فساد بروز پیدا می كند، گفت: سووال ما این است كه چرا بانك ها بستر تولید جرم شده اند و چرا اجازه می دهند ضمانتنامه های موهوم و چك های بانكی صادر شود كه مبنا ندارند.

وی خاطرنشان كرد: این كاری است كه دستگاه های اجرایی و بانك ها انجام داده اند و چرا اعلام می شود هفت هزار موسسه پولی در كشور وجود دارد اما وقتی مراجعه می كنیم فقط تعداد محدودی از آنها مجوز دارند.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: اینها چگونه در حال جذب پول های مردم هستند و به اسم سرمایه در كارهای غیرمتمركز بروز می كنند و كارهای غیرقانونی انجام می دهند.

دادستان تهران تاكید كرد: ‌یكی از جاهایی كه باید در دستور كار جدی دولت، قوه قضاییه و مجلس قرار گیرد، خشكانیدن بسترهای تولید جرم در دستگاه هایی كه پول در اختیار دارند. دستگاه هایی مانند بانكها، مووسسات پولی، شركت های لیزینگ و شركت های اعتباری كه اعتبارات مردم را جذب می كنند.



** با كشف فساد مردم به ما امیدوار نمی شوند

جعفری دولت ابادی خاطرنشان كرد: اگر هر بار بگوییم فلان میزان فساد كشف كرده ایم، مردم به ما امیدوار نمی شوند و این خبری كه اخیر اعلام كرده ایم و مبلغی كه رییس بانك مركزی اعلام كرد خود موید حرف ما است.

وی اظهار داشت: هر روز پرونده جدید برای دستگاه قضا تولید می شود بدون اینكه این دستگاه در آن نقش داشته باشد و باید پاسخگوی اقداماتی باشد كه دیگران انجام داده اند.

جعفری دولت آبادی افزود: اراده در دستگاه قضا برای مبارزه با فساد جدی تر از گذشته است و مفسدان اقتصادی بدانند دستگاه قضایی بدون تبعیض و استثنا با آنها برخورد می كند.

به گفته وی پرونده های بسیاری در محاكم حقوقی تهران علیه بانك كه یكی از طرفین پرونده است نیز مطرح شده كه طبیعتا با توجه به حجم گسترده پرونده به زمان بیشتری برای رسیدگی نیاز دارد.



** بخش عمده ای از سهام پرونده 12 هزار میلیاردی بانك خصوصی است

دادستان تهران در پاسخ به این سووال كه آیا پرونده 12 هزار میلیاردی در بانك دولتی یا خصوصی است، گفت: تا آنجا كه می دانیم بخش عمده ای از سهام این بانك خصوصی است و ممكن است سهام دولتی نیز داشته باشد.

وی از افشای نام بانك خودداری كرد و ادامه داد: اگر اسم بانك را به زبان بیاورم ممكن است سپرده گذارانش احساس ناامنی كنند، اما در این پرونده نه تنها یك بانك، بلكه نام پنج بانك مطرح است.

اجتمام(3) ** 9317 ** 7268 ** 1071
۰ نفر