بازار مسكن راكد نیست/ گام های خروج از ركود در شهریور برداشته شد

تهران - ایرنا - در حالی كه به گفته برخی از مشاوران املاك همچنان ركود بر بازار مسكن حاكم است، اما رئیس مشاوران املاك تهران معتقد است: حجم معاملات نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

هرچند بازار مسكن در یكی دو سال اخیر اوضاع مناسبی نداشته و بالا رفتن تورم همراه با كاهش قدرت خرید مردم این بازار را دچار چالش كرد اما با این وجود، حسام عقبایی می گوید كه حجم معاملات مسكن طبق آمارهای گرفته شده بالا رفته و بازار در حال خروج از ركود است.

وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: در سال 91 بازار مسكن با یك جهش قیمتی مواجه شد، جدای از این تورم بالا رفت و بازار طلا و ارز هم متشنج و مجموع این عوامل سبب شد تا وارد یك ركود تورمی در كشور شویم.

وی ادامه داد: این ركود تورمی كه بر همه حوزه های اقتصادی كشور بخصوص مسكن تاثیر گذاشت در سال های گذشته در كشور بی سابقه بود بنابراین ركود در بازار مسكن در سال های 91 و 92 شدید بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران گفت: اما رشد نسبی بازار مسكن از سه ماهه پایانی سال گذشته یعنی دی و بهمن و اسفند ماه آغاز شد كه شاهد افزایش حجم معاملات نسبت به سال قبل تر از آن بودیم.

عقبایی افزود: این اتفاق در سال 93 هم ادامه داشت به طوری كه در 5 ماهه اول امسال روند معاملات حوزه مسكن با افزایش همراه بود و نسبت به 5 ماهه اول سال 92 هم رشد قابل قبولی داشته است.

وی خاطرنشان كرد: تنها در مرداد ماه امسال به خاطر ماه مبارك رمضان معاملات اندكی كاهش داشته كه این روند در شهریور ماه جبران شد و براساس آمار حجم معاملات در شهریور ماه 93 نسبت به سال قبل حدود 50 درصد رشد نشان می دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران با بیان اینكه در شهریور ماه گام های خروج از ركود در بازار مسكن برداشته شد، تصریح كرد: امیدواریم در پاییز امسال نیز با توجه به تسهیل شرایط كشور، رونق بازار مسكن هم دوباره صعودی شود.

عقبایی با بیان اینكه حجم معاملات زیاد شده اما معتقدیم باید بیشتر هم شود، ابراز امیدواری كرد در پاییز 93 و در حوزه خرید و فروش ثبات قیمتی را هم تجربه كنیم.

وی درباره گلایه برخی مشاوران املاك از ركود حاكم بر بازار نیز گفت: شاید برخی از مشاوران املاك كه فروش خوبی نداشته اند صحبت از ركود هم كنند اما براساس آمارهای رسمی، امسال، سال پررونق تری نسبت به یكی دو سال گذشته بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران با اشاره به افزایش وام مسكن به 80 میلیون تومان نیز اظهار داشت: قطعا این وام در كنار تسهیل شرایط كشور می تواند محرك بازار مسكن باشد ضمن آنكه اگر این وام به سازندگان تعلق می گرفت بهتر بود تا مصرف كننده.

عقبایی افزود: هرچند سیاست های دولت در حوزه مسكن در یك سال گذشته با برنامه ریزی و شتابزده نبوده است اما دولت باید طرح های مسكن اجتماعی، صندوق پس انداز و تسهیلات مسكن را سریعتر اجرا كند تا مردم بتوانند زودتر از آنها استفاده كنند و از این طریق رونق در بازار مسكن هم بالاتر رود.

اقتصام(4)س.م**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد