۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81405461
T T
۰ نفر
تعداد آثار ملي ثبت شده استان سمنان به 716 اثر رسيد

سمنان - ايرنا - مدير كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان سمنان از ثبت پنج اثر تاريخي اين استان در فهرست آثار ملي غير منقول خبر داد و گفت: بر اين اساس تعداد آثار ثبت شده استان سمنان در فهرست ميراث ملي كشور به 716 اثر رسيد.

به گزارش ايرنا، 'محمدحسين بحرالعلومي' روز شنبه اظهار داشت: در جلسه كميته ثبت و حريم آثار ملي غيرمنقول، 'خانه حاجيان' و 'خانه عبدوس' در سمنان، 'حوض قيلوله' در گرمسار، 'حمام روستاي پاده' در آرادان و 'قلعه اميريه' در دامغان در فهرست آثار ملي ثبت شدند.

وي با بيان اينكه خانه حاجيان از نمونه هاي ارزشمند 'طراحي نما' در دوره قاجار است، گفت: قدمت ساخت خانه عبدوس نيز به دوره قاجاريه و پهلوي اول برمي‌گردد.

وي ويژگي خانه تاريخي عبدوس را تناسب طراحي فضاهاي اين بنا با اقليم گرم و خشك و كويري استان سمنان و الگوهاي خاص معماري بومي اين منطقه عنوان كرد و افزود: داشتن حياط مركزي، دالان، پنجره هاي مشبك، آب انبار، مطبخ، استفاده از طاق هاي جناقي، زغالداني، تنور، چال كرسي و ... از جمله ويژگي هاي اين خانه تاريخي است.

بحرالعلومي گفت: اين بنا جز معدود بناهاي باقي مانده در بافت تاريخي سمنان است كه بيانگر تحول معماري در دو دوره تاريخي قاجار و پهلوي است.

وي افزود: قلعه اميريه نيز يكي از معدود قلعه‌هاي قاجاري است كه همچنان زندگي اجتماعي در آن جريان داشته و متروك نشده است.

وي با بيان اينكه حمام روستاي پاده در دوره قاجاريه بنا شده است، گفت: اين گرمابه تاريخي در روستاي هدف گردشگري پاده و در جوار قلعه تاريخي اين روستا واقع شده است.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان افزود: حوض 'قيلوله' ساخته شده در دوره قاجاريه نيز در منطقه حفاظت شده پارك ملي كوير در گرمسار و در فاصله 20 كيلومتري كاروانسراي قصر بهرام واقع است.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان سمنان گفت: كاربري اين بناي تاريخي در گذشته، حوض انبار و مورد استفاده كاروانها بوده است.

استان سمنان داراي بيش از يك هزار و 147 اثر تاريخي شناسايي شده است و پيش از اين 711 اثر تاريخي، طبيعي و معنوي اين استان به ثبت ملي رسيده بود.ك/3

7342/599

سرخط اخبار استان‌ها