۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81403160
T T
۰ نفر
عضو شوراي شهر تهران: موتورسيكلت هاي برقي پر قدرت و با كيفيت هستند

تهران - ايرنا - رييس كميته عمران شورا اسلامي شهر تهران گفت: موتورسيكلت هاي برقي قابل عرضه شهرداري كه از مراحل مختلف بازرسي نمره قبولي گرفته اند، پر قدرت و باكيفيت هستند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا، اقبال شاكري صبح امروز در بازديد از شركت كنترل كيفيت هوا از نخستين نمونه هاي موتورسيكلت هاي برقي وارد شده به ايران ديدن و آنها را تست كرد.

وي ادامه داد: جايگزيني موتورسيكلت هاي برقي با بنزيني يكي از برنامه هاي مهم كاهش آلودگي هوا در تهران است.

شاكري بيان داشت: با توجه به اينكه آلايندگي موتورسيكلت برقي صفر است جايگزيني اين موتورها با موتورسيكلت‌هاي بنزيني آلودگي هوا و صدا را به طور محسوس در تهران كاهش خواهد داد.

وي از اينكه روند انتخاب اين موتورسيكلت ها و واردات آنها به كشور سخت گيرانه بوده، اظهار خرسندي كرد و گفت: شتاب اوليه موتورسيكلت هاي برقي از بنزيني خيلي بيشتر است.

شاكري با تاكيد بر اينكه انتخاب شركت ها به صورت رقابتي باعث افزايش كيفيت ارائه محصول و خدمات پس از فروش مي شود اظهار كرد: اين موتورسيكلت هاي وارداتي هم از نظر صدا و هم از نظر قدرت، محصول با كيفيتي هستند.

عضو كميسيون حمل و نقل و عمران شوراي اسلامي شهر تهران افزود: با توجه حجم بالاي آلايندگي موتورهاي بنزيني، جايگزيني موتورهاي برقي تاثير قابل توجهي در كاهش آلاينده هاي هوا دارد.

وي با اعلام حمايت شوراي اسلامي شهر تهران از برنامه ترويج استفاده از موتورسيكلت برقي گفت: شوراي شهر اين آمادگي را دارد كه در ارتباط با ساير نهادها در خصوص پيگيري اجرايي شدن طرح جايگزيني و همچنين با پليس راهور براي شماره گذاري موتورهاي برقي و تسريع اين امر، هماهنگي هاي لازم را انجام دهد.

شاكري همچنين گفت: شهرداري تهران و ساير سازمان ها و نهادهايي كه از موتورسيكلت ها استفاده مي كنند مي توانند و بايد در جايگزيني موتورهاي بنزيني با موتورهاي برقي پيش رو باشند.

وي تصريح كرد: شركت هاي زير مجموعه شهرداري تهران مانند شركت پيك بادپا كه از موتورسيكلت استفاده مي كنند با جايگزيني موتورهاي برقي به جاي بنزيني نقطه عطفي در كاهش آلودگي هوا و صدا در تهران ترسيم خواهند كرد.

در ادامه اين بازديد حسين افشين، مدير پروژه استفاده از موتور برقي هم گزارشي از روند فعاليت هاي جاري و نيز اقدامات انجام شده درباره موتورهاي برقي ارائه كرد و گفت: در انتخاب شركت هايي كه متقاضي واردات موتورسيكلت هاي برقي به ايران هستند سخت گيرانه عمل شد.

وي ادامه داد: با هماهنگي كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده همه تامين كنندگاني كه براي واردات اعلام آمادگي كرده اند ملزم به دريافت تاييديه ها و استانداردها هستند و بايد گواهينامه اين وزارتخانه را داشته تا محصول با كيفيتي به دست مردم برسد.

افشين افزود: از سوي ديگر فقط شركت هايي براي فروش موتورهاي برقي تاييد مي‌شوند كه توانايي ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند و اينطور نباشد كه موتور را وارد كنند و بفروشند اما مردم پس از خريد با مشكل خدمات و تامين قطعات مواجه شوند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه سعي شده است «كيفيت فداي قيمت نشود» بيان داشت: اگر قيمت موتورهاي برقي از بنزيني بيشتر است به دليل كيفيت بالاي آنها است.

افشين تصريح كرد: به عنوان مثال در مورد باتري اين موتورها، اجازه داده نشد شركت ها روي موتورسيكلت هاي برقي باتري حاوي اسيد سرب قرار دهند اگر اين كار انجام مي شد قيمت موتورسيكلت هاي برقي حدود يك و نيم تا دو ميليون تومان كاهش پيدا مي كرد.

وي با تاكيد بر اينكه عرضه كنندگان موتورسيكلت هاي برقي را ملزم به استفاده از باتري ليتيوم يون كرده اند اظهار كرد: عمر باتري‌هاي اسيد سرب 200 بار شارژ است اما باتري هاي ليتيوم يون دست كم حدود سه سال كار مي كند.

وي با اشاره به راه اندازي خط توليد باتري‌هاي ليتيومي براي تامين خدمات مورد نياز خريداران موتورهاي برقي اظهار كرد: براي توليد اين نوع باتري با شركت باتري سازي نيرو و سازمان انرژي‌هاي نو صنايع دفاع مذاكراتي نيز انجام شده است.

وي در مورد مراكزي كه اعلام آمادگي براي خريد موتورسيكلت برقي كرده اند گفت: شركت پست جمهوري اسلامي و پليس راهور كشور براي جايگزيني موتورسيكلت هاي برقي اعلام آمادگي كرده اند كه در اولين مرحله موتورسيكلت هاي پليس منطقه 12 به اين نوع موتور تبديل مي شود.

وي افزود: استقبال پليس از اين موتورها قابل توجه است به هر حال با توجه به اينكه براي پليس قدرت موتور مهم است اينكه موتورهاي برقي را تاييد و انتخاب كرده اند نشان دهنده كارايي و كيفيت بالاي موتورهاي برقي است كه براي استفاده در تهران انتخاب و تاييد شده اند.

به گفته مدير پروژه موتورسيكلت هاي برقي با توجه به هماهنگي هايي كه با شركت پست جمهوري اسلامي ايران انجام شده موتورسوران اين شركت هم تا پايان سال به موتورهاي برقي مجهز مي شوند.

در اين بازديد، مسوولان اين شركت درباره آخرين وضعيت فيلترهاي دوده براي خودروهاي ديزلي و مشخصا اتوبوس هاي تهران هم توضيحاتي دادند.

به گفته آنها فيلترهاي زيادي براي استفاده در تهران بررسي شده اما تعدادي از آنها با وجود اينكه در نوع خودشان از بهترين فيلترهاي دوده بودند به دليل بالا بودن گوگرد در گازوييل ايران قابل استفاده نبودند.

شاكري براي تست موتورهاي برقي در خيابان هاي پيرامون شركت كنترل كيفيت هوا اقدام به موتورسواري كرد.

براساس اين گزارش در توضيحات مسوولان شركت كنترل كيفيت هوا، تست يكي ديگر از فيلترها هفته آينده آغاز مي شود تا در نهايت در مورد فيلترهايي كه قرار است روي 600 دستگاه اتوبوس تهران نصب شود، تصميم‌گيري شود.

نصب اين فيلترها بر روي خودروهاي ديزلي باعث كاهش 99.9 درصدي دوده منتشره از اين نوع خودروها مي شود.

بر اساس اعلام مسوولان شركت كنترل كيفيت هوا منطقه 12 تهران به عنوان منطقه نمونه براي اجراي اولين ايستگاه ها و پاركينگ هاي موتورهاي برقي در نظر گرفته شده و استفاده از اين ايستگاه هاي شارژ و پاركينگ براي دارندگان موتورسيكلت‌هاي برقي در اين منطقه رايگان است.

افزون بر اين شهرداري تهران تا 80 درصد هزينه خريد موتورهاي برقي را به عنوان وام بدون بهره با مشاركت بانك شهر و شركت ليزينگ شهر در اختيار خريداران قرار مي دهد.

ثبت نام موتورهاي برقي به زودي توسط شركت ليزينگ شهر آغاز مي شود.

تهرام/1699

سرخط اخبار جامعه