۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۰۹
کد خبر: 81402896
T T
۰ نفر
ناتو قصد استقرار منطقه پرواز ممنوع در سوريه را ندارد

تهران – ايرنا – يك ژنرال بلندپايه پيمان آتلانتيك شمالي 'ناتو' روز چهارشنبه گفت كه اين پيمان نظامي استقرار منطقه پرواز ممنوع را در سوريه، بررسي نمي كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از 'ازمير'، اين در حاليست كه تركيه كه عضو ناتو است، خواستار برقراري منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه شده است.

گرچه تركيه به طور رسمي از ناتو درخواست كمك براي استقرار منطقه پرواز ممنوع نكرده، اما بارها گفته است كه مناطق امني در سوريه بايد ايجاد شود تا حدود يك ميليون و 600 پناهنده سوريه مستقر در تركيه به كشورشان بازگردانده شوند.

ژنرال 'جان نيكلسون' فرمانده جديد 'لندكام' (فرماندهي زميني ناتو) در مقر خود در شهر ساحلي ازمير تركيه به رويترز گفت كه برقراري منطقه پرواز ممنوع، نيازمند منابع زيادي است.

نيكلسون افزود: نمونه اخير در ليبي نشان مي دهد كه چه ميزان كار ناتو براي اجراي عمليات هوايي ضروري است.

به گفته وي، اين چيزي نيست كه ما اكنون در سوريه در حال بررسي آن هستيم.

طرح هاي پيشنهادي آنكارا براي ايجاد به اصطلاح منطقه امن در سوريه كه استقرار تجهيزات دفاع هوايي بخش اصلي آن به شمار مي رود، تاكنون با واكنش سرد هم پيمانان تركيه در ناتو روبرو شده است.

به گفته كارشناسان نظامي، اين امر مستلزم موافقت دولت سوريه است.

چنين اقدامي همچنين خطر كشيده شدن بيشتر كشورهاي غربي را به بحران 3 ساله سوريه و خشمگين شدن روسيه و ايران را در پي دارد كه هم پيمانان دولت سوريه به شمار مي روند.

خاورم**1486**1010

سرخط اخبار جهان