۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۵۹
کد خبر: 81401519
T T
۰ نفر
بيش از شش هزار شغل جديد در خراسان جنوبي ايجاد شده است

بيرجند - ايرنا - معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري خراسان با بيان اينكه براي سال جاري متعهد به ايجاد 10 هزار فرصت شغلي جديد در استان هستيم، گفت: از اين ميزان تاكنون بيش از شش هزار شغل به ميزان 65 درصد آن محقق شده است.

'علي رضايي' روز سه شنبه در جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري خراسان جنوبي افزود: هم اكنون 260 ميليارد ريال اعتبار براي تخصيص در بخش مشاخل خانگي وجود دارد كه البته بايد با فعال شدن كميته اشتغال شهرستان‌ ها تا پايان سالجاري اعتبارات بيشتري جذب شود.

وي گفت: از اين ميزان 100 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه در صندوق مهر امام رضا(ع) استان مي باشد و لازم است دستگاه‌هاي اجرايي كه با اين صندوق تفاهم نامه دارند، حداكثر ظرف دو ماه آينده طرح ‌هاي خود را معرفي و صندوق نيز مكلف است تا پايان امسال اعتبارات را به متقاضيان پرداخت كند.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان جنوبي نيز با بيان اينكه 64 درصد جويندگان كار در استان فاقد مهارت هستند، گفت: در هشت ماه نخست امسال، هفت هزار و 596 نفر جوينده كار در 10 مركز كاريابي موجود استان ثبت‌ نام كرده‌اند.

'محمد سنجري' افزود: از اين تعداد 83 درصد مرد و 17 درصد زن و 36 درصد نيز از بين فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند.

وي با بيان اينكه 90 درصد جويندگان كار در رده سني 15 تا 34 سال قرار دارند، گفت: در همين مدت هزار و 547 فرصت شغلي توسط موسسات كاريابي ايجاد شده است.

سنجري نرخ مشاركت اقتصادي و نرخ بيكاري استان را در تابستان امسال به ترتيب 35.8 و 7.5 درصد عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه اين نرخ در كشور به ترتيب 37.2 و 9.5 درصد بوده است.

وي در ادامه پايين بودن نيروي كار در استان را ناشي از مسايلي چون بي علاقگي براي اشتغال در بخش معدن اعلام كرد و گفت: از سوي ديگر بنگاه ‌هاي اقتصادي چون توان پرداخت حق بيمه كارگران خود را نداردند، با نيروي كار قرارداد موقت تنظيم مي‌ كنند و كارگر نيز به دليل فقدان احساس امنيت رغبتي به كار ندارد.

سنجري در بخش ديگري اظهار داشت: با اين حال 50 درصد به كارگمارده ‌شدگان در بخش خدمات، 42 درصد در بخش صنعت و بقيه در بخش كشاورزي مشغول به كار شده‌ اند.

وي در ادامه اعتبار مشاغل خانگي پارسال را 71 هزار ميليون ريال ذكر كرد و افزود: پارسال از محل اعتبارات مشاغل خانگي 684 طرح به ارزش 21 ميليارد ريال به بانك ‌ها معرفي شده است.

سنجري همچنين با بيان اينكه در نيمه نخست امسال توان تسهيلات پرداختي بانك ‌هاي عامل استان 780 ميليارد ريال ابلاغ شده بود، گفت: تاكنون 28 طرح به ارزش 180 ميليارد ريال به بانك ‌ها معرفي شده اند كه از اين تعداد هفت طرح به ارزش 632 ميليارد ريال موفق به دريافت تسهيلات شده اند.666 /665